نگاهی به رد‌ه‌بندی متفاوت دستگاه‌های دانشگاهی در جشنواره ملی قرآن دانشجویان
کد خبر: 3456371
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰

نگاهی به رد‌ه‌بندی متفاوت دستگاه‌های دانشگاهی در جشنواره ملی قرآن دانشجویان

گروه فعالیت‌های قرآنی: مسئولان برگزاری سی‌امین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور امسال رده‌بندی متفاوتی از دانشگاه‌های حاضر در این مسابقات ارائه داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با وجود گذشت چندین روز از پایان سی‌امین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور که به میزبانی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در قم برگزار شد، رتبه‌بندی دستگاه‌های دانشگاهی مختلف حاضر در این مسابقات اعلام شده است.
وجه تمایز این رتبه‌بندی با رتبه‌بندی سال‌های گذشته در این است که در آن بیشتر بر درصد موفقیت دانشگاه‌ها تمرکز شده است، به این صورت که تعداد شرکت‌کننده های هر دانشگاه در جشنواره و تعداد رتبه‌های همان دانشگاه حساب شده و پس از آن درصد موفقیت یک دانشگاه به دست آمده است.
به عنوان مثال در این رتبه‌بندی دانشگاه پیام‌نور در بخش شفاهی دارای هشت رتبه برتر است اما در جایگاه سوم رده‌بندی قرار گرفته و دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با کسب شش رتبه برتر جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. دلیل این رده‌بندی نیز این بوده است که دانشگاه علوم و معارف قرآن در این بخش 15 شرکت کننده داشته است اما دانشگاه پیام نور 45 شرکت‌کننده داشته است، بنابر این درصد موفقیت دانشگاه علوم و معارف قرآن چیزی حدود 40 درصد و درصد موفقیت دانشگاه پیام نور 17 درصد بوده است.
در بخش شفاهی که به عنوان اصلی‌ترین بخش جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور مطرح است وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه پیام نور، دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه آزاد اسلامی هر کدام 45 سهمیه، دانشگاه فرهنگیان 30 سهمیه و دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز هر کدام 15 سهمیه در بخش شفاهی داشته‌اند.
اگر رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس تعداد نماینده‌ای که در بخش‌های مختلف داشته‌اند محاسبه شود، وزارت علوم، با 19 رتبه توسط 45 نماینده‌ای که داشته است 33 درصد موفقیت داشته است و همچون سال گذشته در صدر ایستاده است، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم نیز با 6 رتبه از 15 سهمیه‌ای که داشته است و کسب درصد موفقیت 33 درصد به لحاظ نسبت سهمیه و رتبه به دست آمده رتبه دوم را کسب کرده است، دانشگاه پیام نور نیز در این رتبه‌بندی که توسط مسئولان برگزاری جشنواره صورت گرفته است، با کسب هشت رتبه برتر و 17 درصد موفقیت از 45 سهمیه‌ای که داشته است رتبه سوم را در بین دستگاه‌های دانشگاهی کسب کرده است.
دانشگاه آزاد اسلامی با پنج رتبه برتر از 45 سهمیه که داشته است موفق به کسب درصد موفقیت 11 درصد شده است، دانشگاه جامع علمی کاربردی با چهار رتبه برتر از 45 سهمیه و درصد موفقیت 10 درصد، وزارت بهداشت و دانشگاه فرهنگیان نیز هر کدام با کسب دو رتبه برتر از مجموع سهمیه‌های خود در رده‌های بعدی قرار دارند. دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز در این بخش موفق به کسب هیچ رتبه‌ای نشده است.
در بخش کتبی و بر اساس تعداد سهمیه هر دانشگاه و نسبت آن با تعداد رتبه‌های کسب شده، به ترتیب وزارت علوم، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، وزارت بهداشت و دانشگاه فرهنگیان رتبه‌های برتر را کسب کرده‌اند. در این بخش نکته قابل توجه این است که دانشگاه‌های پیام نور، جامع علمی کاربردی، آزاد اسلامی و فنی‌وحرفه‌ای هیچ رتبه‌ای را کسب نکرده‌اند تا رتبه‌های برتر بین چهار دانشگاه دیگر تقسیم شود.
بر همین اساس هر یک از دستگاه‌های هشت گانه دانشگاهی در بخش کتبی 15 نماینده داشته‌اند که وزارت علوم، تحقیقات و فناوی و دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، هر یک در این بخش موفق به کسب پنج رتبه برتر شده‌اند تا درصد موفقیت آنها بر اساس آنچه که مسئولان برگزاری جشنواره اعلام کرده‌اند 33.3 درصد باشد. وزارت بهداشت با کسب سه رتبه توسط 15 نماینده خود 20 درصد موفقیت داشته است و دانشگاه فرهنگیان نیز موفق به کسب دو رتبه برتر شده است تا با 13 درصد موفقیت به کار خود در این بخش پایان دهد. سایر دانشگاه‌ها در این بخش موفق به کسب رتبه نشده‌اند.
در بخش پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اینکه 15 سهمیه داشته است، سه نفر شرکت کرده‌ که موفق به کسب یک رتبه برتر شده‌اند تا به این ترتیب این دانشگاه خود را در صدر رده‌بندی دستگاه‌های دانشگاهی در بخش پژوهشی قرار دهد. درصد موفقیت این دانشگاه 33.3 درصد بوده است، دانشگاه فرهنگیان نیز با کسب سه رتبه برتر از 12 شرکت کننده‌ای که در این بخش داشته است، رتبه دوم را کسب کرده و وزارت علوم نیز 10 شرکت کننده در این بخش داشته است که تنها موفق به کسب دو رتبه برتر شده‌اند. همچنین وزارت بهداشت نیز در این بخش هشت شرکت کننده داشته است که یک رتبه برتر را برای دانشگاه به ارمغان آورده‌اند. سایر دستگاه‌های دانشگاهی نیز رتبه‌ای در این بخش به دست نیاورده‌اند.
در بخش‌های فناوری، هنری و ادبی اما دانشگاه جامع علمی کاربردی که 67 شرکت کننده داشته است 14 رتبه برتر را کسب کرده، دانشگاه آزاد نیز از 60 شرکت کننده که به مسابقات اعزام کرده است 12 رتبه برتر را به دست آورده است.
دانشگاه پیام نور نیز 24 شرکت‌کننده در این مسابقات داشته است که پنج نفر از آنها موفق به کسب رتبه شده‌اند، وزارت علوم نیز 65 شرکت کننده را راهی این مسابقات کرده است که هفت نفر از آنها موفق به کسب رتبه شده‌اند. دانشگاه‌های فرهنگیان، فنی و حرفه‌ای، علوم و معارف قرآن کریم در رتبه‌های بعدی قرار داشته و وزارت بهداشت نیز بدون کسب هیچ رتبه‌ای در این بخش به کار خود خاتمه داده است.
نکته قابل توجه در این رده‌بندی حضور دانشگاه‌ علوم و معارف قرآن کریم در بین دانشگاه‌های برتر است، این دانشگاه سال گذشته کمترین تعداد رتبه‌ها را در بخش‌های مختلف و در بین هشت دستگاه دانشگاهی کسب کرده و در رده‌بندی نهایی نیز در رده اخر قرار گرفته بود.
همچنین نگاهی گذرا به این رده‌بندی نشان می‌دهد که کدام دانشگاه‌های در کدام بخش‌ها قوی‌تر بوده و نیاز به کار بیشتر در کدام بخش‌ها را دارند. به عنوان مثال دانشگاه جامع علمی کاربردی در بخش هنری،‌ادبی و فناوری عملکردی فوق العاده‌ای داشته است اما در بخش کتبی نیاز به کارهای بسیار بیشتری را دارد.

captcha