پایش فضای سایبری یکی از مهمترین اولویت‎‏های نیروی انتظامی است
کد خبر: 3458949
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵

پایش فضای سایبری یکی از مهمترین اولویت‎‏های نیروی انتظامی است

گروه فضای مجازی: رئیس پلیس فتای آذربایجان شرقی کنترل، رصد و پایش فضای سایبری را یکی از مهمترین اولویت‎‏های نیروی انتظامی دانست و گفت: با شدت، با قدرت و با بهره‎‏گیری از تخصص‎ها و مهارت‎های پرسنل نیروی انتظامی در پلیس فتا فعالیت خودمان را پیش برده و فضای مجازی را کنترل می‎کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، سرهنگ محسن محمودی، رئیس پلیس فتای آذربایجان شرقی روز گذشته، 9 آذر در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: نشر اکاذیب و جرایم اقتصادی، بیشترین میزان جرایم در حوزه فضای سایبری را به خود اختصاص می‏‏‎دهد و تاکنون بیش از 80 درصد جرایم، کشف و اقدام قانونی در ارتباط با متخلفین انجام شده است.

وی کنترل، رصد و پایش فضای سایبری را یکی از مهمترین اولویت‎‏های نیروی انتظامی دانست و گفت: با شدت، با قدرت و با بهره‎‏گیری از تخصص‎ها و مهارت‎های پرسنل نیروی انتظامی در پلیس فتا فعالیت خودمان را پیش برده و فضای مجازی را کنترل می‎کنیم.

محمودی با استناد به آیه «ألَم یَعلَم بأنَّ اللهَ یَری؛ آیا نمی‌دانید که خداوند می‌بیند. علق، 14»، اظهار کرد: گاها مردم تصور می‌کنند که چون در فضای مجازی قرار دارند مورد رصد نبوده و قادر به انجام هرکاری هستند، درحالیکه پلیس فتا تمام واقعیت‎های ناملموس قابل کنترل را 24 ساعته زیرنظر دارد.

وی خاطرنشان کرد: 80 درصد از تخلفات و جرایمی که در استان آذربایجان شرقی و در حوزه فضای سایبری به وقوع پیوسته،  کشف و حسب مورد به مقام قضایی ارسال شده است. اکثر افرادی که چنین تخلفات و جرایمی را مرتکب می‎شوند شناخت و آگاهی کافی ندارند. 

وی از شهروندان خواست تا توصیه‌‎های پلیس فتا به ویژه در ارتباط با جرایم اقتصادی و رایانه‎‏ای را جدی بگیرند تا آسیب‎های اجتماعی به کمترین میزان خود برسد.
 
رئیس پلیس فتا آذربایجان شرقی ابراز کرد: فعالیت‎های فرهنگی ما باید با همکاری رسانه‎های ارتباط جمعی، خبرگزاری‎‏ها و مطبوعات افزایش یافته و شهروندان باید توجه کنند که زمانی که به فضای سایبری وصل می‎شوند هر فایل و ایمیلی را باز نکنند و ابتدا بررسی‏های لازم را انجام دهند. به هر فضایی که در فضای اینترنتی وجود دارد ورود پیدا نکنند و در مواردی که می‎‏خواهند از اطلاعاتی استفاده کنند از سایت‎ها و شبکه‎های اینترنتی معتبر استفاده کنند.

محمودی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبریدر ارتباط با اهمیت فضای مجازی گفت: اهمیت فضای سایبری  به حدی است که طبق فرموده آیت‎‏الله خامنه ای(مدظله‎العالی) این امر به اندازه انقلاب اسلامی مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تاریخ مصرف اقدامات سخت افزاری گذشته است، ادامه داد: پلیس فتای جمهوری اسلامی ایران در سال 89 تشکیل شد و پلیس فتای استان نیز از اوایل سال 90 فعالیت خود را در زیر مجموعه فرماندهی انتظامی استان آغاز کرد که تا کنون نیز اقدامات بسیار خوبی در ارتباط با آگاه سازی مردم انجام شده است.
 
این مقام استانی در خصوص توصیه‎های اجتماعی و امنیتی به شهروندان گفت: نصب آنتی‏‎ویروس‌های معتبر، استفاده صحیح از آن‎ها و همچنین به روز کردن آنتی‏‎ویروس‌ها از شرکت‏‎ها و سایت‎های معتبر نیز تا حد زیادی در کاهش مشکلات حوزه سایبر موثر خواهد بود. همچنین همشهریان در مراجعه به مراکز تعمیر موبایل و ... از پسوردهای مناسب و بیش از شش کاراکتر استفاده کرده و کارت حافظه را از گوشی همراه خود خارج کنند.

captcha