از تلاوت «الرحمن» در مجالس عروسی لاهور تا «بوی الرحمانش بلند شده» در ایران
کد خبر: 3459533
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹
پای دردل‌های شعاعی؛

از تلاوت «الرحمن» در مجالس عروسی لاهور تا «بوی الرحمانش بلند شده» در ایران

گروه فعالیت‌های قرآنی: پای درد دل‌های چهره قرآنی کشور نشستیم تا از دغدغه‌های قرآنی‌اش بگوید اینکه چرا عروس قرآن را تنها در مجالس عزا تلاوت می‌کنند حال آنکه در لاهور پاکستان تا این سوره مبارکه تلاوت نشود مجلس عروسی را آغاز نمی‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، در حاشیه مسابقات قرآن اوقاف، از علی اصغر شعاعی چهره قرآنی و معاون دانشگاه علوم و معارف اسلامی، این بار تنها یک سؤال پرسیدیم؛ دغدغه‌های قرآنی شما در یک جامعه اسلامی چیست؟ همین یک سؤال برای پاسخ‌های تأمل برانگیز کفایت می‌کرد.  
نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن هندوستان در تشریح دغدغه‌هایش گفت: دغدغه من این است که مباحثی مهمتر از مسابقات قرآنی نیز در کشور وجود دارد چرا باید همه توجهات به مسابقات باشد تا موقعی که جوان صدای قرآن را می‌شود و یاد مرگ می‌افتد، تا وقتی که اکثر مردم با شنیدن صدای قرآن می‌‌پرسند چه کسی مرده است؟ برگزاری مسابقات مفهومی ندارد.

وی با تأکید برلزوم فرهنگ‌سازی قرآنی، جایگاه این شاخصه مهم را بسیار بالاتر از برگزاری مسابقات خواند و اضافه کرد: باید در کشور فرهنگی ایجاد شود که جوانان با تمام وجود احساس کنند قرآن کتاب زندگانی است اگر فعالیت‌ها در این راستا شکل گیرد و جوانان اهتمام به فرهنگ‌سازی قرآنی داشته باشند فرقی ندارد جوانان به عنوان نخبه مطرح باشند یا نباشند.

غربت قرآن در جامعه اسلامی

شعاعی با ابراز تأسف از اینکه عموم مردم به ویژه نوجوانان و جوانان قاریان و حافظان کلام وحیانی را نمی‌شناسند، اضافه کرد: این غربت، تنها غربت قاریان نیست؛ بلکه غربت خود قرآن است، جوانان این مصحف شریف را در بطن زندگی‌های فردی و اجتماعی نمی‌بینند، اگر فرهنگ‌سازی درست جهت شنیدن صوت زیبای قرآن انجام شود قطعاً جوانان حتی هنگام رانندگی از شنیدن تلاوت‌های مختلف به وجد می‌آیند و به دنبال شناختن قاری مورد نظر خواهند رفت.

نفر اول مسابقات بین‌المللی هندوستان، جراید، خبرگزاری‌ها و نشریات را از جمله مروجان فرهنگ قرآنی در جامعه بیان کرد و افزود: صدا و سیما به عنوان یکی از عوامل ترویج این فرهنگ به شمار می‌رود، این سازمان می‌تواند با ساخت و تولید برنامه‌های جذاب مخاطب را جذب و فرهنگ الهی را القا کند.

عروس قرآن در مجالس عزاداری

وی یکی از دغدغه‌های دیگر خود را قرائت سوره مبارکه«الرحمن» در مجالس عزا بیان کرد و گفت: این سوره مبارکه طبق روایات به عنوان عروس قرآن مطرح است و در روایات در کنار سوره‌هایی نظیر«آیت الکرسی، صافات، ملک» که در مجالس ترحیم تلاوت می‌شوند نیامده است فرهنگ‌سازی در این زمینه این ضرب‌المثل را که در بین مردم رایج است؛«فلانی بوی الرحمانش بلند شده» منسوخ می‌کند.

شعاعی در تکمیل سخنان خود به تلاوت سوره شریف«الرحمن» در مجالس عروسی لاهور پاکستان اشاره کرد و گفت: در این منطقه و برخی مناطق دیگر تا این سوره مبارکه تلاوت نشود مجلس عروسی را آغاز نمی‌کنند برای رسیدن به این نقطه باید تحولی عظیم در کشور رخ دهد تا دستورالعمل‌های قرآنی در بطن زندگی جاری و ساری شوند.

مهجوریت قرآن در شب قدر

وی با گلایه از این مطلب که شب قدر، شب مظلومیت قرآن است، اضافه کرد: در شب قدر در تدوین برنامه‌های مساجد خبری از تلاوت قرآن نیست، مداحی و روضه خوانی جای تلاوت کلام وحی را گرفته است تنها از این مصحف شریف در پایان مراسم آن هم تنها در مراسم قرآن به سر گرفتن استفاده می‌شود.

شعاعی با اشاره به اینکه مردم ایران همگی عاشق و شیفته قرآن و اهل‌بیت(ع) هستند، اظهار کرد: ما باید راهکار وارد شدن عمیق قرآن در زندگی مردم را یافته و عملیاتی کنیم، امیدست با اجرای برنامه‌های راهبردی شاهد تلاوت‌های قرآن در رستوران‌ها و دیگر فضاهای اجتماعی باشیم.

کارکرد ضعیف مساجد

وی از تعطیلی 70 هزار مسجد در کشور ابراز نارضایتی کرد و گفت: مساجد تنها برای اقامه نماز جماعت بازند و پس از آن تا نوبت نمازی دیگر بسته می‌شوند، چرا مساجد باید همیشه تعطیل باشند، در کشور سودان مساجد از صبح زود تا انتهای شب دائماً باز هستند و دانش‌آموزان هر روز در شیفت‌های مخالف تحصیلی در حیاط مسجد آیات قرآن را روی لوحی می‌نویسند تا حفظ شوند، بسیار پسندیده است که در کشور ما نیز چنین قاعده و قوانینی در دستور کار قرار گیرد تا دانش‌آموزان اشتیاق بیشتری برای حضور در مساجد از خود نشان دهند.

شعاعی با اشاره به تلاوت یک حزب قرآن پس از اقامه هر نوبت نماز یومیه در سودان افزود: بدون تردید اگر این سنت حسنه در مساجد اجرایی شود قطعاً شاهد خواهیم بود تلاوت قرآن به مجالس ترحیم خلاصه نخواهد شد و مردم از قرآن به عنوان کتاب زندگی بهره‌های بسیار می‌برند، اگر به این مرحله رسیدیم می‌توانیم ادعا کنیم که مسابقات قرآن یکی از راه‌های ترویج فرهنگ قرآنی است.

تعطیلی جلسات قرآن در مراسم عزاداری

معاون دانشگاه علوم و معارف اسلامی در بخش پایانی سخنان خویش، یکی از بهترین فرصت‌ها جهت ترویج فرهنگ قرآن را ایام محرم و صفر بیان کرد و گفت: صوت دلنشین قرآن شب عاشورا همه جا طنین‌افکن شد، محرم و صفر ماه‌های تجلی پیوند قرآن و عترت است نه ماه‌های تعطیلی مباحث قرآنی، پسندیده نیست که در این ایام تفسیر و قرائت تعطیل شود اساتید قرآنی در رفع مهجوریت قرآن نقش پررنگی ایفا می‌کنند.


captcha