بیش از سه میلیون زائر وارد مشهد شدند/ تکمیل ظرفیت بیش از ۹۵ درصد واحدهای اقامتی
کد خبر: 3460306
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲

بیش از سه میلیون زائر وارد مشهد شدند/ تکمیل ظرفیت بیش از ۹۵ درصد واحدهای اقامتی

گروه اجتماعی: بیش از سه میلیون زائر تا صبح امروز وارد مشهد شده‌اند که بیش از ۲۰۰ هزار نفر از این تعداد مربوط به زائران پیاده می‌شود، البته این آمار همچنان در حال افزایش است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، پس از اجتماع عظیم عاشقان در اربعین حسینی در کربلا، سیل عظیمی از عاشقان رضوی به اشکال مختلف راهی مشهد شده تا در روز شهادت امام رضا(ع) به زیارت حضرتش مشرف شوند.

از روزهای گذشته جاده‌های منتهی به مشهد مملو از عاشقانی است که با پای پیاده قدم در مسیر حرم امام رئوف گذاشته‌اند، زائرانی که سختی راه و سردی هوا نیز باعث نشد از ادامه مسیر بازمانند بلکه مصمم‌تر از قبل راه را برای رسیدن به مشهد ادامه دادند.

زائرانی که امکان پیاده‌روی نداشتند نیز سعی کردند از طرق مختلف در روز شهادت هشتمین نور آسمان ولایت در مشهد حضور داشته و سلامی به محضر مولایشان تقدیم کنند.

بر اساس این گزارش، کلانشهر مشهد با بیش از یک هزار واحد اقامتی رسمی شامد هتل، هتل آپارتمان و مهمانپذیر دارنده بیش از 50 درصد واحدهای اقامتی کشور اس که بنا به گفته مسئولان بیش از 95 درصد این واحدها در این روزها تکمیل شده است.

ورود بیش از سه میلیون زائر به مشهدالرضا

محمدحسن واحدی، معاون هماهنگی و امور زائران استانداری خراسان رضوی با اشاره به آخرین آمار از ورود زائران به مشهد، عنوان کرد: تا ساعت 9 صبح امروز، بیش از سه میلیون زائر وارد مشهد شده‌اند.

وی با بیان اینکه این آمار از 12 آذرماه(21 صفر) تا ساعت 9 صبح امروز، 21 آذرماه(30 صفر) را شامل می شود، ابراز کرد: دو میلیون و 852 هزار و 702 مسافر و زائر از مبادی ورودی مشهد از طریق وسایل نقلیه همچون اتوبوس، قطار، هواپیما و خودروی شخصی به مشهد وارد شده اند؛ همچنین بیش از 200 هزار زائر پیاده رضوی نیز از شش محور ورودی مشهد در این شهر حضور یافته اند.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی افزود: هم اینک حجم گسترده ای از مردم مناطق اطراف مشهد با پای پیاده راهی زیارت حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا(ع) هستند و شمار قابل توجهی از جمعیت از اوایل وقت امروز در طول جاده های منتهی به مشهد هستند.

معاون هماهنگی و امور زائران استانداری خراسان رضوی که در ساعت 9:30 دقیقه در محور جاده قوچان به مشهد حضور داشت، عنوان کرد: هم اکنون نیز سیل حضور زائران پیاده رضوی به سمت مشهد در حال حرکت است.

وی با اشاره به حادثه مسمومیت روز گذشته تعدادی از زائران در مشهد، افزود: 29 نفر از زائران روز گذشته به دلیل مسمومیت غذایی به بیمارستان منتقل شده و پس از درمان سرپایی مرخص شدند.

تکمیل ظرفیت 95 درصدی واحدهای اقامتی مشهد

واحدی در مورد وضعیت واحدهای اقامتی در شهر مشهد ادامه داد: ظرفیت هتلهای مشهد تا 90 درصد، هتل آپارتمان ها 95 درصد، مهمانپذیرها به همراه خانه مسافرهای مجاز 100 درصد از نظر ظرفیت تکمیل شده‌اند.

همچنین حسین رضایی، سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه روز گذشته حدود 50 هزار و 677 نفر از شش محور ورودی منتهی به مشهد وارد این شهر شدند، ابراز کرد: بر همین اساس تا ساعت هشت شب، 20 آذرماه در مجموع 200 هزار و 963 زائر پیاده وارد مشهد شده‌اند.

ورود بیش از 200 هزار زائر پیاده به مشهد

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌های جهت حضور زائران پیاده در مشهد 150 هزار نفر بود، عنوان کرد: با حضور بیش از 200 هزار نفر تا شب گذشته در مشهد، احتمال می‌رود 20 هزار نفر دیگر به این آمار اضافه شود.

رضایی با بیان اینکه تمام افراد که نیازمند مکانی برای اسکان بوده‌اند در سطح شهر اسکان داده شده‌اند، ابراز کرد: تاکنون از 75 هزار نفری که با ثبت نام در سامانه زائران پیاده درخواست اسکان داشته‌اند، 71 هزار نفر آن‌ها مراجعه کرده و اسکان یافته‌اند.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی ما برای اسکان زائران پیاده 100 هزار نفر بوده است، ادامه داد: این ظرفیت هنوز تکمیل نشده است از همین رو ما مشکل اسکان زائران پیاده را نداریم.

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده بیان کرد: غیر از تعداد ثبت‌نامی برای اسکان که 75 هزار نفر بود، 10 هزار نفر خارج از ثبت نام درخواست اسکان داشته‌اند که محل‌های برای اسکان آن‌ها در نظر گرفته شده و این افراد نیز در سطح شهر مستقر شده‌اند.

وی یادآور شد: سایر زائران پیاده حرم رضوی که درخواستی برای اسکان نداشته اند، خود به شکل شخصی، حسینیه، هیئت یا منزلی را در مشهد برای اسکان از قبل انتخاب کرده بودند.

ورود 1400 زائر پیاده اهل تسنن به مشهدالرضا

رضایی اظهار کرد: از این تعداد، کاروان‌های اهل سنت استان گلستان، تایباد، پایین‌جام در قالب سه کاروان 1400 نفره وارد مشهد شد‌اند که این کاروان‌ها نیز در محل‌های مورد نظر اسکان یافته‌اند.

وی با اشاره به حضور یک کاروان 500 نفره از افعانی‌های مقیم مهمان شهر تایباد در مسیر زائران پیاده، ابراز کرد: این کاروان شامل 250 نفر زن و 250 زائر پیاده مرد می‌شود.

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع) با اشاره به فوت یک زائر پیاده در محور تربت‌حیدریه ابراز کرد: همچنین یک نفر نیز مصدوم شده و به بیمارستان منتقل شد؛ غیر از این آمار، مورد فوتی و مصدوم در جاده‌های منتهی به مشهد نداشته‌ایم.

captcha