چه کاسبانی حبیب‌الله هستند؟
کد خبر: 3463234
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸

چه کاسبانی حبیب‌الله هستند؟

گروه اجتماعی: سرپرست تبلیغات اسلامی ایوان گفت: اشتغال به کسب‌وکار حلال به‌منظور تأمین مخارج زندگی و خدمت به خلق خدا، از برترین عبادات شمرده‌شده و چنین کاسبانی، حبیب خدا نام می‌گیرند و در نقطه مقابل، اشتغال به کسب حرام، ممنوع و باطل است و مرتکب آن محارب با خدا نامیده می‌شود چنان‌که رباخواران در قرآن چنین نامیده شده‌اند.

به گزارش  خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از ایلام، حجت‌الاسلام‌والمسلمین «عبدالله ساجدی‌مقدم» امروز هفتم دی‌ماه در کارگاه آموزشی مکاسب و درآمد حلال و امربه‌معروف و نهی از منکر در بازار که با حضور اصناف و بازاریان در صنعت، معدن و تجارت ایوان برگزار شد، اظهار کرد: دین اسلام دین پویا و زنده‌ای است و در تمام عرصه‌های زمانی جهت تمام کارها و مکاسب حرف کارشناسی دارد.

وی گفت: معامله کردن با چند دسته مردم ازجمله افراد جاهل و دیوانه، کسی که در حرفه و شغل تخصص نداشته باشد به‌مثابه جاهل است و سپردن کار به دست او صحیح نیست و گرفتن اجرت جهت آن کار شرعاً و قانون جایز نیست.

سرپرست تبلیغات اسلامی ایوان ادامه داد: بنا بر قانون پروانه کسب سه‌ساله یا پنج‌ساله صادر می‌شود و تمام صنوف که مدیریت و بازرسی مشاغل را به عهده‌دارند موظف هستند که در آن مسئولیت نظارت داشته باشند و کوتاهی در امر بازرسی و نبود نظارت بر مشاغل نیز شرعاً و قانون جایز نیست .

وی تصریح اضافه کرد: اشتغال به کسب‌وکار حلال به‌منظور تأمین مخارج زندگی و خدمت به خلق خدا، از برترین عبادات شمرده‌شده و چنین کاسبانی، حبیب خدا نام می‌گیرند و در نقطه مقابل، اشتغال به کسب حرام، ممنوع و باطل بوده و مرتکب آن محارب باخدا نامیده می‌شود چنانکه رباخواران در قرآن چنین نامیده شده‌اند.

ساجدی‌مقدم گفت: پاره‌ای از کسب‌وکارها در شریعت حرام هستند و طبیعی است که حکم وضعی این‌گونه معاملات هم ازجمله خریدوفروش اعیان نجسه، خریدوفروش آلات قمار و لهو و لعب، کسب درآمد از طریق غناء، کسب درآمد از طریق قمار، معامله‌ای که متضمن ربا باشد حرام است.

وی گفت: معامله‌ای که متضمن غش ، تقلب و احتکار کالاهای موردنیاز جامعه باشد حرام است.

captcha