حوزه قرآن متولی مستقل می‌خواهد/ فعالان قرآن را در زمان حیاتشان دریابیم
کد خبر: 3464711
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۸
شریفی:

حوزه قرآن متولی مستقل می‌خواهد/ فعالان قرآن را در زمان حیاتشان دریابیم

گروه فعالیت‌های قرآنی: نفر اول مسابقات سراسری قرآن اوقاف گفت: موازی‌کاری آسیب جدی به کیفیت فعالیت‌های قرآنی وارد کرده، ما نیازمند یک متولی مستقل و متخصص هستیم تا تمام امور قرآنی ادارات را پوشش دهد و دیگر هر اداره‌ای به بهانه مسابقات وارد کار اجرایی و تخصصی قرآن نشود.

محمد شریفی، نفر اول حفظ 10 جزء سی‌ و هشتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با ابراز تأسف از موازی‌کاری در حوزه قرآن گفت: ما نیازمند یک سازمان مجزا و مستقل در حوزه قرآن هستیم تا تمام امور قرآنی از جمله مسابقات را زیر نظر بگیرد.

سازمان مستقل قرآنی زیر نظر رهبری

وی ادامه داد: بهترین راهکار پرهیز از مواز‌ی‌کاری‌ها که امروز به جامعه قرآنی بسیار آسیب رسانده است، تشکیل سازمانی مستقل زیر نظر مقام معظم رهبری است و در این میان اداراتی که اقدام به برگزاری مسابقات قرآن می‌کنند و حتی در برخی مواقع شأن قرآن را به‌خوبی رعایت نمی‌کنند باید برنامه‌های خود را با این سازمان هماهنگ کرده و فقط کارهای ثبت‌ نام و اعزام نفرات را انجام دهند و باقی مسائل بر عهده یک سازمان مستقل و تخصصی انجام شود.

نفر اول مسابقات قرآن اوقاف تصریح کرد: بسیاری از ادارات ماهیت یا وظایف قرآنی ندارند و به همین ترتیب نمی‌توانند برنامه‌های قرآنی خود را دقیق و در شأن قرآن برگزار کنند و این امر یک آسیب جدی در پیشرفت کیفی مسابقات و فعالیت‌های قرآنی است نباید هر اداره‌ای به بهانه مسابقات قرآن وارد کار تخصصی و اجرایی قرآن شود.

گواهی‌نامه‌های قرآنی دلیلی بر رشد کیفی جامعه قرآنی نیست

شریفی افزود: گواهی نامه‌های قرآنی که به اشکال مختلف به قرآن‌آموزان داده می‌شود بیانگر حقیقت امر نیستند و دلیلی بر قرآنی شدن جامعه یا افزایش سواد کیفی به شمار نمی‌آیند متأسفانه برخی متولیان به ارائه آمار و ارقام به شدت اهمیت می‌دهند و حتی در پاره‌ای مواقع نام یک نفر در چند اداره به‌عنوان حافظ یا قاری آن اداره گزارش می‌شود.

وظایف سنگین ادارات و مسئولیت خطیر فعالیت‌های قرآنی

قاری برجسته استان ادامه داد: البته نباید از متولیان امروز قرآن که چندین وظیفه سنگین به آنها محول شده است انتظار زیادی داشت، متأسفانه مشغله ادارات بسیار است و از طرفی وظیفه خطیر ترویج قرآن و مسابقات را نیز بر عهده آنها گذاشته‌اند درحالی که امور قرآنی متولی واحدی می‌خواهد تا تمام برنامه‌ها را به لحاظ کمی و کیفی زیر نظر بگیرد.

توقعات دور از واقعیت و میل به آمارگرایی

نفر اول مسابقات قرآن اوقاف اظهار کرد: متأسفانه توقع مسئولان بالا دستی از ادارات استان در حوزه قرآن بسیار بالاست اداره‌ای که در چندین حوزه مختلف باید فعالیت داشته باشد و با کمبودهای فراوانی نیز مواجه است چگونه می‌تواند در حوزه قرآن که بخشی از وظایفش است موفق عمل کند همین توقعات سنگین و حتی دور از واقعیت برخی مسئولین از شهرستان‌ها، ادارات را مجبور به آمار گرایی و صرف دادن گزارش بدون توجه به کمیت می‌کند.

شریفی افزود: قرآن در جامعه ما مهجور مانده، نباید فقط به برگزاری مسابقات در ایام ماه رمضان بسنده کرد چرا نباید در صدا و سیما به ویژه شبکه‌های استانی کلاس‌های تجوید یا قرائت تولید و پخش شود ضمن اینکه پیشکسوتان و فعالان حوزه قرآن را باید تا زمانی که در قید حیات هستند دریابیم و بعد از مرگ جز حسرت از سرمایه‌ای که از دست داده‌ایم چیزی نصیبمان نمی‌شود.

نفر اول مسابقات قرآن اوقاف در پایان گفت: باید سطح توقعات کمی پایین‌تر بیاید و بیشتر توجه و سیاست‌گذاری در کیفیت انجام شود، همچنین، بعد از هر مسابقه‌ای باید کارگروهی تشکیل شود و با فراغ بال نقاط ضعف و قوت بررسی گردد، نگاه استان نیز باید به پیشکسوتان و فعالان حوزه قرآن دلسوزانه و همراه با احترام باشد، بسیاری از فعالان حوزه قرآن حاضرند بدون هیچ چشمداشت مالی تجربیات خود را در اختیار مسئولان یا نسل جدید قرآنی قرار دهند اما متأسفانه اقبال چندانی نمی‌شود.
captcha