از برگزاری کلاس‌های فرهنگی تا اعزام بانوان مبلّغ
کد خبر: 3466391
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱
مدرسه‌ علمیه‌ای با چهار دهه فعالیت/

از برگزاری کلاس‌های فرهنگی تا اعزام بانوان مبلّغ

گروه اندیشه: در مرکز شهرستان سبزوار مکانی وجود دارد با نام مدرسه‌ علمیه نرجس(س) که در سال 1350 تأسیس شده؛ این مدرسه طی سال‌های متمادی علاوه بر ارائه آموزش‌های مختلف به طلاب، به برگزاری کلاس‌های فرهنگی در مقابله با تهاجم فرهنگی، اعزام مبلغ و ... پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در مرکز شهرستان سبزوار، نزدیک باغ ملی در وسط کوچه‌ای قدیمی و باریک مکانی وجود دارد با نام مدرسه‌ علمیه نرجس(س) که خواهران جوان و بانوان در آن مکان، مشغول تحصیل و یادگیری علوم دینی هستند.
مدرسه‌ای با چهار دهه فعالیت
مکتبی که در سال 1350 تأسیس شده و تا به امروز با پرورش بانوانی فرهیخته و دانشور در گسترش علوم‌ دینی و مذهب‌ تشیع و تربیت فرزندانی پیرو‌ ائمه‌ اطهار(س) در دارالمؤمنین(سبزوار) نقش ویژه‌ای ایفا کرده است.
با ورود به این مدرسه با حیاطی قدیمی روبرو می‌شویم که درختانی از توت، انگور و گل‌محمدی در آن قد کشیده‌اند؛ با نگاهی به اطراف، مخلوطی از دیوارهای کاه‌گلی با نمایی از  آجر سفالی و سنگ مشاهده می‌شود که نشان از تغییر و پیشرفت داشته ولی هنوز قسمت‌هایی از آن توسعه لازم را نداشته است.
نیاز جامعه به تحقیق و پژوهش در علوم دینی
فاطمه کاشکی، مسئول حوزه‌ علمیه نرجس(س) سبزوار در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با یادآوری تمام زحمات بانوان و مسئولان گذشته این مدرسه که برای استقرار و ادامه راه این حوزه علمیه در سبزوار تلاش و کوشش کردند و امروز تعدادی از آن‌ها در بین ما نیستند، اظهار کرد: این مرکز از سال 1377 با قرار گرفتن زیر نظر مرکز مدیریت حوزه‌ علمیه خراسان، به صورت رسمی طلبه جذب می‌کند و تاکنون بیش از 300 نفر از طلبه‌های این حوزه علمیه درسشان را به اتمام رسانده و در جامعه مشغول خدمت‌رسانی هستند، یا در مقاطع بالاتر تحصیل می‌کنند.
این استاد حوزه با اشاره به اینکه قبل از سال 1377 تعدادی از طلبه‌ها در قم امتحان می‌دادند و به صورت غیر‌ رسمی فعال بودند، تصریح کرد: جذب طلبه‌ها از طریق آزمون مرکز مدیریت حوزه‌ علمیه خراسان انجام می‌شود که بر اساس ضوابط، بانوان می‌توانند تا 28 سالگی در این آزمون‌ها شرکت کنند.
کاشکی با بیان اینکه افرادی که علاقه‌مند به دروس حوزوی هستند و شرایط سنی را ندارند، می‌توانند از کلاس‌های کانون‌های فرهنگی این مکتب استفاده کنند، اظهار کرد: این کلاس‌ها در مکتب ام‌ابیها(س) در نزدیکی میدان شریعتی(شهربانی)، مکتب فاطمة‌الزهرا(س) واقع در شهرک توحید و مکتب‌های واقع در روستای کلاته‌سیفر و روستای ایزی که همگی زیر نظر مرکز اصلی در شهرستان سبزوار قرار دارند، برگزار می‌شود.
برگزاری کلاس‌های فرهنگی برای مقابله با تهاجم فرهنگی
وی با بیان اینکه این مجموعه‌ها با هدف بهره‌گیری بانوان از علوم دینی برای مقابله با تهاجم‌ فرهنگی دشمن و برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویج قرآن تشکیل شده است، ابراز کرد: در حال حاضر علاقه‌مندان زیادی در این مکان‌ها در حال یادگیری علوم‌ دینی و گسترش و نشر فرهنگ اسلامی هستند که نبود آن‌ها در شهرستان، خلأ فرهنگی ایجاد خواهد کرد.
مسئول حوزه‌ علمیه نرجس(س) سبزوار تصریح کرد: بر اساس قانون نظام جدید حوزه‌ها، دوره‌های تحصیل در این مرکز به دو دوره پنج و هفت ساله تقسیم می‌شود که دوره‌های پنج ساله به عنوان سفیران نامگذاری شده‌ و برای تربیت مبلّغ است.
نیاز جامعه به تحقیق و پژوهش در علوم دینی
نیاز جامعه به تحقیق و پژوهش در علوم دینی
کاشکی با بیان اینکه دوره‌های هفت ساله برای تربیت مجتهد علوم دینی برگزار می‌شود، تأکید کرد: پژوهش و تحقیق یکی از نیازهای امروزی جامعه است که باید حوزویان در این راه گام بردارند و به سؤالات و نیازهای اجتماعی مردم با بررسی آخرین اطلاعات روز پاسخ دهند.
کاشکی با اشاره به اینکه در سال 1392 گروه تحقیقاتی این حوزه با بررسی تأثیر ماهواره بر سبک زندگی با رویکرد اقتصادی توانست رتبه سوم کشوری را در جشنواره رشد به دست آورد و با بررسی مسائل فرهنگی زنان و تأثیر آن بر خانواده شایسته تقدیر شود، ابراز کرد: در زمینه تحقیقاتی پیگیر هستیم تا با دعوت از اساتید مجرب، طلبه‌ها بر روی موضوعات جدید و نیاز روز جامعه تحقیق کنند.
این استاد حوزه علمیه سبزوار همچنین اضافه کرد: در حال پیگیری هستیم تا در سبزوار، مؤسسه‌ و‌ پژوهشکده علمی به منظور تربیت محقق و پاسخ به نیازهای جامعه راه‌اندازی کنیم تا بتوانند در زمینه رشد علمی گام‌های اساسی بردارند.
وی با بیان اینکه این مدرسه علمیه توانسته است مجوز برگزاری کلاس‌های سطح سه حوزه را از سال گذشته دریافت کند، تصریح کرد: به دلیل قبولی کم در آزمون قبلی و به حد نصاب نرسیدن طلبه‌ها، کلاس‌ها تشکیل نشد.
وی همچنین اضافه کرد: یکی از علل قبولی کم، عدم تسلط بعضی از طلبه‌ها بر تعدادی از درس‌ها بود لذا برنامه‌ریزی شده است تا علاقه‌مندان به تحصیل در مقاطع بالاتر بتوانند با آمادگی بیشتری در آزمون شرکت داشته باشند.
اعزام بانوان مبلغ به روستاها
مسئول حوزه علمیه مکتب نرجس(س) سبزوار تصریح کرد: تعدادی از بانوان طلبه بعد از اتمام دروس حوزه و یا رسیدن به یک مقطع خاصی با عضویت در کانون سفیران برای تبلیغ به شهرها و روستاهای اطراف شهرستان اعزام می‌شوند که سال گذشته برای دومین سال متوالی این اعزام‌ها در سبزوار انجام شد.
علی‌اکبر ملکی
captcha