نشست علمی زیست مؤمنانه در سایه قرآن کریم برگزار شد
کد خبر: 3466556
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸
در خانه اندیشمندان علوم انسانی؛

نشست علمی زیست مؤمنانه در سایه قرآن کریم برگزار شد

نشست علمی با موضوع «زیست مؤمنانه در سایه قرآن کریم» در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، ناصر مهدوی استاد فلسفه و عرفان در نشست علمی «زیست مؤمنانه در سایه قرآن کریم» که بعداز ظهر روز یکشنبه 20 دی ماه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، گفت: تفاوت انسان مومن با دیگر انسان ها این است کهانسانمومندر برابر سختی ها تکیه گاه قوی دارد که به او تکیه می کند.

استاد دانشگاه با اشاره به تأثیر قرآن بر سلوک مومنانه انسان ها، گفت: این تأثیر سبب می شود که دید انسان نسبت به جهان پیرامونش وسعت یابد، وقتی انسان در این راه ممارست کند این اعتماد پنجره های آفرینش را به روی او باز می کند در نتیجه جهان خرم تر وگرم تر برای او می شود، انسان های مومن این تجربه ها را در زندگی خود داشته اند، این اعتماد و توکل انسان ها یک طرفه نیست و از آن جهان برای انسان پیام هایی می رسد و رازها برای انسان برملا می شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از مهم ترین تأثیرات قرآن کریم بر زندگی انسان این است جهان انسان را گرم تر و خرم تر می کند، با این تجربه که انسان کسب می کند متوجه می شود جهان تنها این جهان ظاهری نیست و نغمه های دیگری نیز در جهان وجود دارد که این با تغییر نوع نگاه انسان به جهان پیرامونش حاصل می شود.

مهدوی با تأکید بر تغییر نوع نگاه انسان ها نسبت به جهان پیرامون، اظهار داشت: با تغییر انسان در زندگی نوع نگاه او تغییر می کند، انسان ها در برابر زیبایی بی تاب و بی قرار هستند، هرچه شدت زیبایی بیشتر باشد بیشتر روح انسان ها را تصرف می کنند.

استاد فلسفه و عرفان بیان کرد: انسان ها با هر آنچه در جهان می بینند دیده می شوند، وقتی نفس انسان حقیر شود و نتواند صورت آسمان را ببیند اندیشه او تغییر نمی کند، اخلاق انسان ها با صحبت از جنگ و نفرت رشد نمی کند و نمی توان انتظار وفاداری، وفای به عهد و راستگویی را داشت چون نوع نگاه ما است که اعمال ما را نشان می دهد.

وی با اشاره به رشد علم و دانش در جهان و اینکه این رشد علم هیچ تأثیری بر رشد اخلاق در جهان نداشته است، گفت: هنوز خشونت در جهان وجود دارد برای اینکه انسان زمین خاکی را و هر آنچه در او است را می بیند، اینکه چرا انسانیت ضعیف شده است به همین دلیل است در دنیای امروز تنها اسم تغییر کرده است، ما سوار اسب چوبی هستیم در حالی که نوع نگاه ما تغییر نکرده است، دین را می بینیم اما سلوک مومنانه و تجربه های اخلاقی را مشاهده نمی کنیم.

مهدوی با انتقاد از اینکه در جهان کنونی ما از اخلاق دور شده ایم، گفت: با برداشتن دوربین ها و نظارت ها خلاف ها افزایش می یابد، تا کنون 100 میلیون انسان از سوی نازیسیم وکمونیست از بین رفته است، فقر بیداد می کند و هنوز جنگ و بی سوادی وجود دارد و به دلیل این است که انسان ها بالاتر از آسمان را نمی بینند.

استاد فلسفه و عرفان با اشاره به تغییر نوع نگاه انسان ها به واسطه ایمان، ابراز داشت: ایمان دریچه های واقعی تری از جهان را به انسان ها نشان می دهد، با ایمان جهان جدیدی طلوع می کند و سطح اندیشه انسان را بالاتر می برد و آنگاه انسان از بلندی جهان را تماشا می کند، سپس انسان به دلبستگی های خود در جهان می خندند متوجه می شود چقدر کودکانه می اندیشیده است.

وی با بیان اینکه غم ما در جهان ناشی از بحران اقتصادی نیست و ناشی از بحران اخلاقی است، خاطرنشان کرد: انسان به دنبال سراب در دنیا است برای همین باید نوع نگاهش را تغییر دهد، انسان تا خانه روحش آباد نشود و پنجره های هستی را به سوی خود باز نکنند درگیر بحران اخلاقی است و مدام به دنبال خواسته های دنیوی و سود و زیان آن است.

مهدوی با بیان اینکه وقتی سطح نگاه انسان دنیوی شد همه زندگی را تاریکی و ظلمت فرا می گیرد، گفت: رسیدن به نیازهای قلابی و کاذب انسان را از عرفان دور می کند، در روزگار مدرن علم، هنر و فلسفه انسان را در خواب فرو برده است و انسان ها آنقدر که به دنبال خواسته های خود هستند به دنبال اهل دل نیستند.

استاد دانشگاه با اشاره به آلودگی و ناپاکی هوا و گوهر گم شده انسان ها، عنوان کرد: انسان ها به این دلیل که گوهر و جواهر واقعی را ندیده اند، وقتی وارد هوای پاک می شوند از هوش می روند، انسان با خواندن نماز و روزه گرفتن باید به خدا نزدیک شود نه اینکه از خدا دور شود.

وی با بیان اینکه تبلیغ و ترویج ایمان برای این است که زیبایی های جهان دیده شود، گفت: حضرت علی (ع) به هین دلیل در برابر گناه شخصی که آب دهان به سوی او پرتاب کرده بود او را می بخشد، بنابراین تا انسان صحنه ای زیباتر از آن جهان نبیند از متعلقات دنیا نمی گذرد، اخلاقی شدن این است آدمی از خودش عبور کند و عبور از خود کار دشواری است، در روایات آمده است که یک گروه مقام شهدا را دارند و آن گروهی افرادی هستند که با اینکه امکان تخلف دارند خودشان تخلف نمی کنند، انسان این آستانه نفیس را دیده باشد از انجام گناه پرهیز می کند.

مهدوی گفت: تا اتفاقی برای انسان رخ ندهد ممکن نیست که از شیرینی دنیا بگذرد بنابراین وقتی دریچه ای به روی او گشوده می شود و عزیز ترو شیرین تر از دنیا را نبیند، از دنیا دست نمی کشد،چرا که دل انسان گرفتار زیبایی است،حضرت علی (ع) دنیا را بی ارزش تر از عطسه بز می داند، با اخلاق دل کندن از دنیای حاصل می شود و سطح دید انسان وسیع می شود.


 منبع: خبرگزاری رسا

captcha