ترمیم خشت‌های طلای گنبد حرم امیرالمومنین علی(ع) + تصاویر
کد خبر: 3466680
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۶

ترمیم خشت‌های طلای گنبد حرم امیرالمومنین علی(ع) + تصاویر

خشت‌های طلای گنبد حرم مطهر امیرالمومنین عل(ع) به دست ایرانیان در حال مرمت و نوسازی است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات، از اجرای طرح ترمیم خشت‌های طلای گنبد حرم مطهر امیرالمومنین علی(ع) که حدود ۳۰۰ سال قدمت دارد، خبر داد.

«حسن پلارک» افزود: گنبد مطلای امام علی(ع) با گذشت بیش از سه قرن از ساخت آن، بر اثر عوامل مختلف، دچار فرسایش و خوردگی شده و نیازمند ترمیم و مرمت است.

وی ادامه داد: پیرو توافق به عمل آمده با وقف شیعی عراق و تولیت حرم مطهر علوی، مقرر شد، گنبد مطلای حرم آن امام همام توسط ستاد بازسازی مجدداً طلاکاری و نوسازی شود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خاطرنشان کرد: به همین منظور با مدیریت واحد صنعتی و هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات، کارگاه‌های مرمت و بازسازی خشت‌های قدیمی و آبکاری جهت اضافه کردن طلا روی خشت‌ها و نصب مجدد آن‌ها بر روی گنبد راه اندازی و تجهیز شد.

پلارک گفت: با توجه به ارزش تاریخی خشت‌های گنبد، مقرر شد تا خشت‌های قدیمی پس از ترمیم و صافکاری مجددا آبکاری شده و به پوشش طلای آن‌ها، ۱۷ میکرون افزوده شود. زمان اجرای این قرارداد به مدت ۱۸ ماه پیش بینی شده و ستاد بازسازی عتبات عالیات استان خوزستان مسئولیت اجرای آن را به عهده گرفته است.

وی ادامه داد: مساحت گنبد حرم امام علی (ع)، ۶۵۰ متر مربع است که ۱۰ هزار خشت طلا دارد و طلای مورد نیاز برای تعمیر گنبد از محل وقف تامین می‌شود.

به گفته رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات، کار مهندسی، تعمیر و نیروی کار، توسط استان خوزستان تامین می‌شود و متولی اصلی این کار بزرگ مردم هستند.

شایان ذکر است، حرم مطهر امام اول شیعیان حضرت علی(ع) در شهر نجف در ۱۶۰ کیلومتری جنوب بغداد قرار دارد.



منبع: پایگاه خبری ابنا
captcha