ده هزار ایرانی توسط سلاح‌های شیمیایی عراق در جنگ تحمیلی شهید شدند/ رقم خوردن وسیع‌ترین جنگ شیمیایی جهان
کد خبر: 3467152
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴
نیکخواه:

ده هزار ایرانی توسط سلاح‌های شیمیایی عراق در جنگ تحمیلی شهید شدند/ رقم خوردن وسیع‌ترین جنگ شیمیایی جهان

گروه جهاد و حماسه: مسئول ش.م.ر دوران دفاع مقدس گفت: استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی علیه ایران وسیع‌ترین و بی‌نظیرترین جنگ شیمیایی را رغم زد که حاصل این استفاده، بیش از صد هزار مصدوم و ده‌هزار شهید است.

امروز 23 دی‌ماه مصادف با سالروز اولین اقدام وحشیانه رژیم بعثی عراق در جنگ تحمیلی در حمله شیمیایی به ایران است. این امر بهانه‌ای شد که گفت‌وگویی با محمدباقر نیکخواه، مسئول ش.م.ر(پدافند شیمیایی، میکروبی و رادیواکتیو) دردوران دفاع مقدس داشته باشیم.

محمدباقر نیکخواه درگفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی علیه ایران وسیع‌ترین و بی‌نظیرترین جنگ شیمیایی را رغم زد که حاصل این استفاده، بیش از صد هزار مصدوم و ده هزار شهید است، تصریح کرد: با آغاز جنگ تحميلي عراق عليه جمهوری اسلامي ايران در 31 شهريور1359، رژيم بعث بارها با استفاده از سلاح‏‌های ميكروبي، شيميايي و كشتار جمعي، قوانين و مقررات بين‏‌المللي را نقض کرد. ناكامي ارتش عراق در تامين اهداف سردمداران رژيم بعثي، فرماندهان اين ارتش را بر آن داشت تا پس از مشورت با دولت‏‌های استكباری به خصوص كارشناسان شيميايي شوروی سابق، استفاده از سلاح‏‌های شيميايي را نيز در كنار ديگر سلاح‏‌های جنگي و مرگبار خويش مورد توجه قرار دهند.

مسئول ش.م.ر(پدافند شیمیایی، میکروبی و رادیواکتیو) در دوران دفاع مقدس افزود: سابقه اولين حمله ثبت شده شيميايي عراق به 23 دی ماه 1359 باز مي‏‌گردد كه نيروهای ايراني را در پنجاه كيلومتری غرب ايلام با گلوله شيميايي مورد حمله قرار داد و شماری را مصدوم كرد. از آن پس عراق به استفاده از اين سلاح ادامه داد. به دلیل عدم اقدام فوری و جهاني سازمان ملل متحد، رژيم عراق از آن پس، بارها نيروهای ايراني را مورد حمله شيميايي قرار داد كه به شهيد و مجروح شدن ده‏ها هزار نفر انجاميد و با گذشت سال‏‌ها از پايان جنگ، اثرات اين سلاح‏‌های كشنده، هنوز قرباني می‏‌گيرند.


وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگ‌ترین قربانی استفاده از سلاح‌های شیمیایی باید با عزمی راسخ به دنبال معرفی بانیان و حامیان جنایت‌های رخ داده در جنگ هشت ساله باشد. در راس عاملان این جنایات، کشورهای غربی به ویژه امریکا، انگلیس، فرانسه و هلند قرار دارند.

نیکخواه گفت: متأسفانه حدود 400 هزار مجروح شیمیایی جنگ تحمیلی هنوز از آثار و عواقب کاربرد وحشیانه سلاح‌های شیمیایی توسط رژیم سابق عراق رنج می‌برند و برخی از آنها بر اثر شدت جراحات، حتی پس از گذشت چندین سال از پایان جنگ تحمیلی به شهادت می‌رسند.

وی افزود: بر اساس آخرین آمارهای جهانی تاکنون بمب‌های شیمیایی 500 هزار کشته و دو میلیون مصدوم شیمیایی برجای گذاشته است.

captcha