قرآن؛ سفره‌ای از جنس تعلیم و تعلم برای همگان/ لزوم توجه به فنون تلاوت از سوی قاریان
کد خبر: 3467858
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷
لطفی‌نیا:

قرآن؛ سفره‌ای از جنس تعلیم و تعلم برای همگان/ لزوم توجه به فنون تلاوت از سوی قاریان

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری بین‌المللی با بیان اینکه قرآن فنونی دارد و باید آن را فراگرفت تا بتوان قاری شد، اظهار کرد: قرآن مانند سفره‌ای از جنس تعلیم و تعلم از سوی خداوند برای همگان است که خانواده‌ها باید از این سفره پهن شده برای تربیت فزرندانشان بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، برنامه بشری که هر هفته از شبکه قرآن ساعت 22  پخش می‌شود، این هفته با دکوری متفاوت و مزین به پرچم متبارک مرقد سیدالشهدا(ع)، میزبان استاد و قاری بین‌المللی کشور محمود لطفی‌نیا بود که در گفت‌و ‌گویی صمیمانه درباره فرهنگ تلاوت صحبت‌هایی را بیان کرد.

لطفی‌نیا در ابتدای این برنامه از چگونگی قدم گذاشتن در این راه و انس با قرآن کریم گفت و افزود: به فضل الهی در کشور ایران اسلامی و در خانواده‌ای مذهبی و دوستدار  اهل بیت(ع) پرورش یافته‌ام و لطف خداوند شامل حال بنده شد که از سن 10 سالگی با حضور در جلسات قرآن کریم در مسجد و شاگردی مرحوم استاد علی علیزاده‌ثابت به تلاوت قرآن روی آورده و قدم در این وادی نهاده و با تشویقات خانوده توانسته‌ام که در  محضر قرآن کریم شاگردی کنم.

وی درباره علاقه‌مندی‌های خود به تلاوت قرآن کریم، گفت: در ابتدای امر در جلسات قرآن از تلاوت‌های استاد عبدالباسط قرآن کریم، سوره‌هایی مانند حج، والشمس و مائده بهره‌مند شده که استحکام، حسن و زیبایی ادای این استاد با عشق در  روح بنده رسوخ کرد که پس از گذشت سال‌ها و کسب تجربیات در حوزه تلاوت، متوجه تبحر این استاد و سختی کار تلاوت او شده‌ام که بسیار  قابل ستایش است.

لطفی‌نیا ادامه داد: عبدالباسط، صیاد خوبی بوده است که در کشور ایران نیز بسیار قاری، طعمه صدای او شده‌اند و این جذابیت در صدای عبدالباسط را می‌توان موهب الهی دانست که شامل حال آن استاد بوده است.

وی با اشاره به تلاوت قاریان مصری، تصریح کرد: مصری‌ها فرهنگ تلاوتشان به صورت قهوه‌خانه‌ای است و نحوه بروز هیجانات و تشویقات آنان مشخص است و اما این فراگیری در محافل رسمی نیست و قرآن را به صورت نقی و پاکیزه می‌خوانند و اعتبار کلمات و الفاظ حفظ شود که زیبایی اصوات در محافل رسمی مشخص است و بنده در لبنان در حاشیه اجرای برنامه تلاوت با مرحوم محمد اللیثی آشنا شدم. 

لطفی‌نیا با اشاره به علاقه‌مندی خود به قرائت قرآن کریم گفت: قرآن فنونی دارد و باید چیزهایی را فراگرفت تا بتوان قاری شد و در محضر استاد علی‌زاده در شهر لاهیجان آموزش‌هایی را فراگرفته و بعد از انقلاب اسلامی در اولین دوره مسابقات قرآن کشوری، منتخب شده و در تهران در مدرسه عالی شهید مطهری، مسابقات برگزار شد و این نقطه عطفی بود که با استاد سلیمی، خدام حسینی و استاد پرهیزگار و سعیدیان و دیگر دوستان را ملاقات کرده و استاد کرمی، محمد پوراردبیلی آشنایی پیدا کردم.  

وی درباره پاسخ به  این سؤال که آیا هدف ما از تلاوت قرآن، تنها تلاوت است و یا دیگر مسائل اظهار کرد: فیزیک قرائت که همان(شکل‌پردازی اصوات کلام قرآنی) است، نمی‌تواند هدف باشد و در اینجا، باید گفت، برای مثال، صدای عبدالباسط حاوی بار مغناطیسی کلام الهی است که ما را جذب کرده است و ما باید این نوع تلاوت‌ها رافرا گرفته و در روح و جان رسوخ دهیم.

استاد با توجه به اینکه 42 سال در محضر قرآن بوده است، افزود: در این مدت هیچ چیزی گیرمان نیامده است و در این 42 سال، چیزی از قرآن کریم نداشته‌ام و تنها خدمت‌رسانی به مردم از این دریای بی‌کران، برای بنده مهم بوده است و وقتی نگاهی به گذشته می‌اندازیم و امروز انقلاب قرآن را با سال‌های قبل از انقلاب اسلامی مقایسه می‌کنیم، به خود می‌بالیم که جامعه قرآنی تربیت شده است. 

ارتباط با کلام خداوند و بهره‌مندی از معنویات اصل است

لطفی‌نیا اظهار کرد: قرائت، علم لغت و زبان قرآن و تنها بهانه است که با کلام خداوند به نوعی و روشی در ارتباط باشیم و انس با قرآن کریم بهره‌مندی از معنویات است که منجر به رشد و شکوفایی می‌شود. در کلام اهل بیت(ع) و در مکتب بزرگان امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری آموخته‌ایم که انسان توانمند است به تناسب ظرفیت، از دریای بی‌کران الهی بهره‌مند شود و در این دریا که همان کلام خداوند است غرق شود.

در ادامه این برنامه، صلوات حضرت فاطمه زهرا(س) از سوی هم‌آوایی گروه الغدیر پخش شد.

بهره‌مندی از سفره الهی
 
لطفی‌نیا در پاسخ به این سؤال که فرزندان را چطور می‌توان به سمت قرآن سوق داد، تصریح کرد: قرآن مانند سفره‌ای از جنس تعلیم و تعلم از سوی خداوند برای همگان پهن شده است که این خانواده این سفره را برای فرزندان خود پهن کند و و در کنار فرزندان از طعام این سفره که همان ترنم، انس با قرآن کریم است، بهره‌مند شوند و همچنین  حضور در فضای مساجد، جلسات قران و دعای والدین می تواند در تربیت فرزندان قرآنی نقش بسزایی داشته باشد.

لطفی‌نیا، قاری بین‌المللی کشور، در سال 75 در مسابقات قرآن کشوری در شهر ارومیه مقام نخست را کسب کرده است و همچنین در مسابقات بین‌المللی قرآن در حسینه ارشاد شرکت کرده است که در این راستا، تلاوتی از استاد در سال 1376 در مکه مکرمه در این برنامه پخش شد و همچنین در این برنامه ابتهال‌خوانی از سوی استاد، ابتهال‌خوانی زنده در استودیو اجرا شد.

این قاری قرآن کریم درخصوص اینکه، قرآن از یک قاری، حافظ، مفسر و ... چه چیزی می‌سازد، گفت: قرآن کلام خداوند است از جنس مخلوقات زمینی برای بشر که با فطرت انسان سازگار  است و کسی که به سمت قرآن سوق می‌یابدباید از تمام وجود حرف‌شنوی قرآن را داشته باشد و در محضر قرآن، محضر خداوند را حس کند و تجلی و نور قرآن را به قدر بضاعت خود باید دید و  باید حد تلاوت را رعایت کرد و تنها سرگرمی نباشد.
captcha