اجرایی شدن برجام و فرصت‌های پیش‌رو در عرصه داخلی، بین‌الملل و منطقه‌‌ای
کد خبر: 3468014
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸
کریمی تشریح کرد:

اجرایی شدن برجام و فرصت‌های پیش‌رو در عرصه داخلی، بین‌الملل و منطقه‌‌ای

گروه سیاسی: عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی درباره فرصت‌های منطقه‌ای، بین‌المللی و داخلی اجرای برجام برای کشور گفت: اجرایی شدن برجام شروع مجددی برای نقش‌آفرینی بیشتر نظام اسلامی در محیط منطقه‌ای و بین‌المللی و زمینه‌سازی برای پی‌ریزی تمدن نوین اسلامی خواهد بود که مرتبا مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است.

غلامرضا کریمی، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره فرصت‌هایی که در فضای بین‌المللی، منطقه‌ای و داخلی با اجرای برجام در اختیار کشور قرار می‌گیرد، گفت: فرآیند اجرایی برجام با قرائت بیانیه مشترک توسط آقای ظریف و موگرینی و گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تأیید انجام تعهدات از سوی ایران آغاز شد و بلافاصله تمامی تحریم‌های اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد و تحریم‌های اجرایی آمریکا لغو شد و موضوع لغو تحریم‌ها طی یک بیانیه توسط جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام شد.

اجرای برجام؛ حاصل وحدت و تفاهم ملی

وی افزود: لغو تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت مربوط به برنامه هسته‌ای ایران که بسیار شدید بود اتفاق مهمی بود. زیرا برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم بود که کشوری توانست این تعداد قطعنامه را لغو و بی‌اثر کند و معمولا کشورهایی که گرفتار این تعداد قطعنامه شدند همه آنها دچار مشکلات بزرگ سیاسی و حتی فروپاشی شدند اما جمهوری اسلامی ایران با اقتدار در مذاکرات حاضر شد و نهایتا توانست قطعنامه‌‌های ظالمانه شورای امنیت را لغو و بی اثر کند.

کریمی اظهار کرد: براین مبنا شرایط جدیدی پیش روی جمهوری اسلامی در محیط منطقه‌ای و بین‌المللی و هم چنین فضای داخلی قرار گرفته است. این توافق و اجرای آن حاصل تلاش همه مسئولان ارشد نظام و تمامی آحاد ملت بوده است که برگرفته از وحدت و تفاهم ملی در کشور بود که از آثار و مزایای آن تمام ملت بهره‌مند خواهد شد.

افزایش نقش‌آفرینی ایران در منطقه و نگرانی رژیم صهیونیستی و عربستان

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی عنوان کرد: طبیعتا در سطح بین‌المللی جایگاه ایران ارتقا پیدا خواهد کرد و خیلی از محدودیت‌های سیاسی و اقتصادی ایران در محیط بین‌المللی برطرف خواهد شد و ایران به راحتی می‌تواند مبادلات تجاری و اقتصادی با کشورهای دنیا داشته باشد. در حوزه نفت گشایش‌های جدی بوجود می‌آید و زمینه برای سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی در حوزه‌های مختلف صنعت نفت فراهم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در سطح منطقه‌ای نیز همان‌طور که ایران از جایگاه بسیار بالایی در محیط منطقه برخوردار بوده است ولی با اجرایی شدن برجام حتما نقش ایران در تحولات منطقه‌ای بیشتر خواهد شد.

کریمی با تأیکد براینکه بیشترین کسانی که از این وضعیت ناراحت و نگران هستند بی شک رژیم صهیونیستی و عربستان می‌باشند، گفت: آنها تمام تلاش خود را در طول چند ماه گذشته انجام دادند تا زمینه اجرایی شدن برجام فراهم نشود. اما با توجه به اراده‌ محکمی که مسئولان نظام و مردم داشتند سنگ‌اندازی‌های مخالفان منطقه‌ای و بین‌المللی برجام به سرانجام نرسید و با شکست مواجه شد.

با اجرای برجام شرایط جهش بزرگ اقتصادی و اجتماعی فراهم می‌شود

وی در تشریح تاثیر اجرایی شدن برجان در داخل کشور اظهار کرد: در صحنه داخلی اگرچه در کوتاه‌مدت تغییر و تحول چشمگیری اتفاق نخواهد افتاد که در زندگی مردم بلافاصله تاثیرگذار باشد اما حتما گشایش‌های جدی در وضعیت تولید کشور رخ خواهد داد و فضای نامیدی و رکود حاکم بر تولید ظرف چند ماه آینده به تدریج برطرف خواهد شد و رونق اقتصادی شکل خواهد گرفت و شرایط برای یک جهش بزرگ اقتصادی و اجتماعی در کشور فراهم می‌شود. 

کرمی در پایان اظهار کرد: لازم است در پرتو این گشایش‌ها با رویکرد اقتصاد مقاومتی، تحولی جدی در عرصه اقتصادی به وجود آید و این شروع مجددی برای نقش‌آفرینی بیشتر نظام اسلامی در محیط منطقه‌ای و بین‌المللی و زمینه‌سازی برای پی‌ریزی تمدن نوین اسلامی خواهد بود که مرتبا مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است.                   
captcha