ردیف اعتباری خبررسانی قرآنی از کاهش تا حذف
کد خبر: 3468723
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹
نگاهی به لایحه بودجه 95/ حوزه رسانه

ردیف اعتباری خبررسانی قرآنی از کاهش تا حذف

گروه سیاسی: ردیف اعتبارات مربوط به خبررسانی قرآنی در دو سال گذشته روندی نزولی داشته تا جایی که در لایحه بودجه سال 95 سرفصل آن به صورت کامل حذف شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، لایحه بودجه سال 1395 کل کشور یک‌شنبه، 27 دی‌ماه از سوی رئیس‌جمهور تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی شد.
لایحه‌ای که از حيث منابع بالغ بر نه ميليون و پانصد و بيست و شش هزار و سيصد و هفتاد و شش ميليارد و چهارصد و هفتاد و شش ميليون (9,526,376,476,000,000) ريال و از حيث مصارف بالغ بر نه ميليون و پانصد و بيست و شش هزار و سيصد و هفتاد و شش ميليارد و چهارصد و هفتاد و شش ميليون(9,526,376,476,000,000)  ريال پیش‌بینی شده است.
با توجه به اهمیت فعالیت رسانه‌ها در مقطع حساسی که جمهوری اسلامی در عرصه داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی دارد، حمایت دولت از این فعالیت‌ها می‌تواند در تحقق اهداف پیش روی نظام به ویژه در دوران پسابرجام و نیز در مقطعی که انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری برگزار و این دو مجلس تشکیل خواهد شد، می‌تواند تسهیل‌کننده باشد.
رسانه‌ها در حوزه‌های مختلف خبری توانسته‌اند از دیدگاه‌ها و منظر مختلف به وقایع روز واکنش نشان دهند تا بتوانند با اطلاع‌رسانی دقیق و ارائه تحلیل‌های مناسب در شفاف‌سازی مسائل تلاش کنند.
فعالیت رسانه‌های دیداری، شنیداری، مکتوب و مجازی با توجه به گسترش فعالیت‌های رسانه‌‌ای به ویژه در حوزه فضای مجازی نیازمند حمایت دولت و مسئولان است تا بازوی توانمندی برای رویارویی جامعه با حجم عظیم شبکه‌های خبری، تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی غرب تشکیل دهند.
بر همین اساس دولت در فصل رسانه لایحه بودجه با افزایش فصل رسانه در این مسیر گام برداشته است؛ در حالی‌که در لایحه بودجه 94، اعتبار فصل رسانه 13.473.256 میلیون ریال بود، دولت برای سال آینده اعتباری بالغ بر 15.377.786 میلیون ریال را پیش‌بینی کرده است. با این حال آنچه مورد غفلت واقع شده بخش خبررسانی قرآنی است.
همانطور که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی سال گذشته در گزارشی به عملکرد دولت در حوزه اعتباربخشی به خبررسانی قرآنی پرداخته بود، این حوزه با رشد منفی 21 روبرو بود و امسال ردیف به طور کامل حذف شده است. این در حالی است که بخش عظیمی از تبلیغات رسانه‌ای دشمنان تلاش می‌کند بر اساس تفسیر نادرستی از ارزش‌ها و تعالیم اسلامی و قرآنی اذهان عمومی جهان را تغییر دهند. حال باید به این سؤال پاسخ داده شود که سیر نزولی اعتبارات بخش خبررسانی قرآنی طی دو سه سال گذشته بر چه اساسی استوار بوده است.
با نگاه به لایحه بودجه سال 1393 اعتبارات بخش برنامه توسعه فعالیت‌های قرآنی دانشجویان و خبررسانی ذیل اعتبارات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نیز جهاد دانشگاهی مورد توجه قرار گرفته بود. این موضوع در لایحه بودجه 1394 روندی کاهشی به خود گرفت و با حذف ردیف بودجه برنامه توسعه فعالیت‌های قرآنی دانشجویان و خبررسانی از اعتبارات جهاد دانشگاهی مواجه شد.
بر این اساس دولت برای ردیف مربوط به برنامه توسعه فعالیت‌های قرآنی دانشجویان و خبررسانی قرآنی ذیل اعتبارات جهاد دانشگاهی 44 میلیارد و 456 میلیون ریال را پیش‌بینی کرده بود. این ردیف در لایحه بودجه 94 تکرار شد اما به سایر موضوعات تخصیص داده شد. اعتبار این ردیف 34 میلیارد و 606 میلیون ریال بود که به انجام پژوهش‌های قرآنی و برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات قرآنی در سطح ملی و بین‌المللی اختصاص می‌یافت و خبری از موضوع خبررسانی قرآنی نبود.

و حال در لایحه بودجه 95 خبری از ردیف برنامه توسعه فعالیت‌های قرآنی دانشجویان و خبررسانی قرآنی ذیل عنوان جهاد دانشگاهی نیست. البته موضوع پژوهش‌های قرآنی و برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات قرآنی ذیل ردیف‌های برنامه توسعه علوم انسانی و اجتماعی و نیز برنامه حمایت و توسعه فعالیت‌های فرهنگی ـ دینی قرار گرفته‌اند.
ردیف بودجه برنامه توسعه فعالیت‌های قرآنی دانشجویان و خبررسانی در وزارت علوم نیز با چنین سرنوشتی مواجه شده است.
اعتبار این ردیف در لایحه بودجه 93 ذیل عنوان امور علمی، فرهنگی و آموزشی مبلغ 45 میلیارد و 956 میلیون ریال پیش‌بینی شده بود.
در سال 94 این ردیف به صورت مجزا پیش‌بینی شده بود و برنامه توسعه فعالیت‌های قرآنی دانشجویان و خبررسانی که با روندی کاهشی روبرو شد با اعتبار 36 میلیارد و 106 میلیون ریال مورد حمایت قرار می‌گرفت که این ردیف به موضوع توسعه فعالیت‌های قرآنی و نماز و گسترش سیره امام در نظر گرفته شده بود.

در سال 94 تنها منبعی برای موضوع خبررسانی قرآنی مربوط به این ردیف می‌شد که متأسفانه در لایحه بودجه 1395 حذف شده است.
موضوع حمایت مادی و معنوی از رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های مذهبی و قرآنی در فضای تبلیغاتی و رسانه‌ای امروز موضوعی است که همواره مورد تأکید مسئولان مختلف بوده است اما به نظر می‌رسد نیاز چنین رسانه‌هایی به حمایت عملی مسئولان است تا بتوانند رسالت خود را در حوزه فعالیت‌های قرآنی انجام دهند.
captcha