آیین پایانی کنگره 2000 شهید هنرمند برگزار شد
کد خبر: 3469264
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰

آیین پایانی کنگره 2000 شهید هنرمند برگزار شد

گروه هنر: طی مراسمی که شب گذشته، اول بهمن در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد، از خانواده 2 هزار شهید هنرمند تجلیل به عمل آمد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، آیین پایانی کنگره ملی 2 هزار شهید هنرمند با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات، سردار محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین و جمعی از اصحاب فرهنگ شب گذشته، اول بهمن در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

در این آیین میهمانان ابتدا از دالان زیبایی که با تصاویر شهدا مزین شده بود گذر می کردند و سپس به سالن مراسم وارد می شدند. در این مراسم پس از پخش سرود جمهوری اسلامی و قرائت قرآن، محمد خزاعی، دبیر کنگره 2 هزار شهید هنرمند نامه‌ای به شهدا را قرائت کرد که در بخشی از نامه گفت: سلام به سید مرتضی شهید اهل قلم و همه بروبچه‌هایی که شرمساریم از آنها که بعد از سال‌ها به یادتان افتادیم با دم مسیحایی یاد و نام‌تان کنگره‌ای را برگزار کردیم که امیدواریم به نفس گرم‌تان مزین شود.

پس از سخنان دبیر جشنواره، ویدیویی پخش شد که در آن گزارشی از محور برگزاری کنگره داده می‌شد، سپس سردار نقدی درباره جایگاه و مقام شهید سخنرانی کرد و در ادامه از خانواده‌های معزز شهدا در بخش‌های مختلف کنگره تقدیر به عمل آمد. از دیگر بخش‌های این مراسم اجرای ترانه جدید حامد زمانی بود. وی بعد از اجرای ترانه خود گفت: به نظرم سخن شهید آوینی مانیفست هنر متعهد انقلاب است و قدم برداشتن در وادی هنر انقلاب مستلزم زخم خوردن و طعنه خوردن؛ هنرمندان این عرصه هر قدر زمین بخورند، قد راست می‌کنند و مصمم‌تر می‌شوند.

در ادامه مراسم از هنرمندانی که کتاب‌هایی با موضوع شهدای هنرمند آماده کرده بودند، دعوت به عمل آمد تا درباره کتاب‌ها صحبت کنند. 30 جلد کتاب با موضوع شهدای هنرمند در دست آماده‌سازی است که نگارش 12 جلد آن به پایان رسیده و به زودی در بازار کتاب ارائه می‌‌شود. گلعلی بابایی، نویسنده کتاب «قلمی به رنگ خاک»( زندگینامه شهید غنی‌پور) از آروزهایش در تدوین کتاب گفت: آرزو داشتم مسجد جوادالائمه را در که در جنوب غربی تهران در محله جی واقع شده و بزرگانی چون فرج‌‌الله سلحشور، امیرحسین فردی، جعفر بیگ‌لو، شهید غنی‌پور و بهزاد بهزادپور از آن مسجد برخاسته‌اند به تصویر بکشم. به همین دلیل وقتی پیشنهاد کتاب به من از سوی کنگره ارائه شد به بهانه شهید غنی‌پور سرنوشت مسجد را قبل و بعد از انقلاب، قبل و بعد از جنگ در عرصه‌های فرهنگی و نظامی تصویر کردم. این مسجد 100 شهید تقدیم انقلاب کرده است.

محبوبه معراجی‌پور دیگر نویسنده ادبیات مقامت که در کتابش زندگی شهید حمیدرضا نظام را نگاشته است، بیان کرد: این شهید ماجراهای فوق‌العاده زیبایی دارد. از وی نظم، تلاش و پشتکار را یاد گرفتم. وی لکنت زبان داشت، اما شبانه‌روز تمرین کرد و به صدای زیر و ضعیف گوش می‌داد تا بالاخره موفق به حضور در مدرسه موسیقی شد و رتبه اول کر و تک‌خوانی را به دست آورد. من یک سال با این شهید و مادرش زندگی کردم.

کامران پارسی‌نژاد، نویسنده کتاب درباره شهید غنی‌پور هم در این مراسم اینگونه سخن راند: شناختی کافی و کامل از وی نداشتم تنها لبخندش برایم بسیار درخشان و جذاب بود. نگارش رمان برای این شهید با توجه به در قید حیات بودن دوستان‌شان بسیار سخت بود، اما دلنشین. کسانی که داستان‌های ضد ارزش و ضد دفاع مقدس را در آثارشان می‌آورند مغرضانه عمل کرده و رشادت‌ها و تلاش مقدس شهدا را خدشه‌دار می‌کنند.

نصرالله قادری نیز که 2 رمان برای کنگره نوشته درباره اثرش اینگونه توضیح داد: یک رمانم به زندگی تئاتری یک شهید توجه دارد و دیگری آخوندی که عاشق است و در نجف شهید می‌شود. به تعبیر خودم آخوند است. در بخشی از داستانم همسر آخوند از او می‌پرسد چرا فرزندان را به نام پدرشان خطاب می‌کنند، فرزند ما را باید به نام زهرا و رضا خطاب کنند. من تا امروز همسر شهید سنگی را ندیده بودیم، اما امروز در سالن ایشان را دیدم و احساس کردم رمانی را که با تخیلم نوشتم تصویر درستی از زندگی ایشان داشته است.

در بخش‌های مختلف کنگره ملی 2 هزار شهید از خانواده سیدمرتضی آوینی (فیلم)، حمید پیشقدم (تجسمی)، محمدباقر ربانی (خوشنویسی)، رضا سنگی (خوشنویسی)، علی‌آقا طاهریان (شعر)‌، حسین ارسلان (شعر)، جمشید طاهر کرد (تئاتر)، احمد رستگار (فیلم)، وهاب شهرانی (فیلم)، حسین رشیدی‌فر (تجسمی)، اکبر دانشی (خوشنویسی)، اسماعیل یداللهی یامچی (موسیقی)، عبدالمجید منصوری (عکس)، بهروز مرادی(عکس)، علی تاج‌ احمدی(تجسمی)، حجت‌ الله یخچالی (فیلم)، مصطفی فتاحی (شاعر)، حبیب غنی‌پور (ادبیات)، حمیدرضا اسلامی‌فر (تئاتر)، غلامحسین حیدرنیا (تئاتر)، محسن سمیعی (تئاتر)، مختار سلامی (تئاتر)، امیر حلم‌زاده (عکس)، مجید بهرامی (تجسمی)، سعید سیاح طاهری (مدیر فرهنگی)، هادی باغبانی (فیلمساز)، امیرحسنی اسدی (تجسمی)، حسین قشقایی (تئاتر)، مجید فریدفر (موسیقی) و محمد حسین عطری (شعر) تجلیل شد.

captcha