سادگی و روانی اشعار؛ ویژگی ممتاز دیوان «مسکین»
کد خبر: 3470035
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵
مجاهدی عنوان کرد:

سادگی و روانی اشعار؛ ویژگی ممتاز دیوان «مسکین»

گروه ادب: پدر شعر آئینی کشورمان گفت: دیوان «مسکین» استاد انصاریان پیچیدگی زبان لفظی و معنوی ندارد و ساده و روان سروده شده و برای عموم قابل استفاده است.

محمدعلی مجاهدی، شاعر پیشکسوت و پدر شعر آئینی کشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره دیوان اشعار استاد حسین انصاریان گفت: دیوان شعر ایشان با عنوان «دیوان مسکین» منتشر شده که مسکین تخلص شعری وی است و در سال 1391 در دو هزار نسخه توسط انتشارات دارالعرفان در قم به چاپ رسیده. این اثر با چاپ رنگی و نفیس منتشر شده و دارای 1042 صفحه است.
وی افزود: قبل از اینکه سروده‌های وی به صورت دیوان منتشر شود، از من خواسته بودند که مروری بر این اشعار شود و تدوین نهایی آن صورت گیرد؛ از این رو حدود دو تا سه ماه وقت صرف شد تا سروده‌های وی به تدوین نهایی رسید و به صورت دیوان درآمد و در اختیار مشتاقان شعر و ادب شیعی قرار گرفت.
مجاهدی درباره شعرهای استاد انصاریان گفت: استاد انصاریان دارای همه نوع قالب شعری هست و اغلب قالب‌های شعری و متداول در شعر فارسی را در این مجموعه می‌بینیم. غزل، قصیده، مثنوی، رباعی و ... در آن وجود دارد، به ویژه از نظر محتوایی مناجات‌ها، نیایش‌ها و ستایش‌های ربوبی در زمینه شعر توحیدی در بخشی که شامل 100 مناجات است، وجود دارد.
وی درباره این مناجات‌ها گفت: این مناجات‌ها زبان روایی و روانی خوبی دارند و قابل استفاده برای همه هستند و مناجات عارفان نیز در 100 مناجات تدوین شده، همچنین ترجمه منظوم مناجات خمسه عشر از مناجات‌های امام زین العابدین(ع) است که عناوین زیادی دارد. بعد از این بخش، به مدایح و مراثی استاد انصاریان درباره اهل بیت(ع) می‌رسیم که یکی از ویژگی‌های ممتاز این مجموعه این است که پیچیدگی زبان لفظی و معنوی ندارد و ساده و روان سروده شده و برای عموم قابل استفاده است. در ضمن اشعاری که هست مقوله‌های توحیدی، ولایی، حکمی، اخلاقی، اجتماعی و پند و نصیحت در آنها دیده می‌شود.
مجاهدی در ادامه به مقدمه نوشته شده از سوی وی بر دیوان مسکین اشاره و عنوان کرد: در مقدمه‌ای که توفیق نگارش آن را داشتم، یادآوری کرده‌ام که ذوق، عاطفه و احساس، رنگ و نژاد و لباس نمی‌شناسد وقتى تارهاى دلى حساس شد، حتى وزش ملایم یک نسیم صبحگاهى آن را به ترنّم وا می‌دارد تا پُراحساس‏‌ترین و در عین حال اثرگذارترین آهنگ‏‌ها را بنوازد.
وی افزود: در هر سینه‏‌اى که دلى حساس و قلبى پراحساس می‌تپد، ریتم ضربان‏‌هاى او با زخم‌ه‏ایی که تارهاى یک چنگ را به ارتعاش در می‌آورد، هماهنگى و هم‌آوایى دارد و این وحدت عاطفه و همسانى حس و حال را می‌توان در سمفونى ارکستر بزرگ طبیعت دریافت، به شرطى که مَحرمیّت ما احراز شده باشد؛ وگرنه: «گوش نامحرم نباشد جاى پیغام سروش!»
این شاعر آئینی‌سرا تصریح کرد: اگر قرار باشد روزی تذکره‌ای شامل شرح احوال و نمونه آثار روحانیت شیعی تدوین شود و به چاپ برسد که توفیق این کار را من داشته‌ام و اثری با عنوان «تذکره رواق اشراق» در سه مجلد به چاپ رسیده است، روحانیون شاعر بسیاری را می‌توان نام برد. در این اثر بر این موضوع پای فشرده‌ام که برگزیده آثار منظوم روحانیت شیعی اگر در معرض نقد و داوری سخن‌شناسانه قرار گیرد، مسلماً قضاوت جهانیان پیرامون خدمات روحانیت شیعی ابعاد بیشتری به خود خواهد گرفت و کیان فرهنگی و اعتبار ادبی عالمان شیعی نظر بسیاری را به آثار آنها معطوف خواهد کرد.
وی افزود: شهادت تاریخ کهن و مدون شعر فارسی علمای پرآوازه شیعى از دیرباز در عرصه سخنورى حضور بسیار موفقى داشته‏‌اند و آثار رنگین و فاخر بر جاى مانده از آنان روایتگر این واقعیّت محرز تاریخى است؛ از حكيم ابوعلى سينا، خواجه نصيرالدين طوسى، علامه دوانى، شيخ محمد فضولى بغدادى، شيخ عبدالسلام عرب كرمانى، شيخ بهايى عاملى، ميرفندرسكى، حكيم ملاصدراى شيرازى، ملا عبدالرزاق لاهيجى متخلّص به فياض، شيخ محسن كشميرى، ملامحسن فيض كاشانى، حكيم ميرزا محمدسعيد قمى معروف به قاضى سعيد، ميرعلاءالملک مرعشى شوشترى، شرف‏‌الدين ميرزا محمد تبريزى، ملامحمدسعيد مازندرانى، حاج ملا احمد نراقى متخلّص به صفايى، ملامهرعلى خويى متخلّص به فدوى، حاج ملاهادى سبزوارى متخلّص به اسرار، حاج شيخ محمد شيرازى متخلّص به ساغر، ميرزا ابوالقاسم حسينى شيرازى متخلّص به راز، حاج ملافتح‌الله شوشترى متخلّص به وفايى، ميرزا فضل على تبريزى متخلّص به صفا، طهماسب قلى‌خان كرمانشاهى متخلّص به وحدت، حاج ملاعبدالله فاضل قندهارى متخلّص به وصال، حجت‌‏الاسلام ميرزا محمدتقى تبريزى متخلّص به نيّر، ابوالحسن ميرزا شيخ الرئيس قاجار متخلّص به حيرت، حاج ميرزا حبيب مجتهد خراسانى، اديب‌الممالك فراهانى، حاج ميرزا يحيى اصفهانى، صدرالافاضل تبريزى، علامه شيخ محمدحسين غروى اصفهانى متخلّص به مفتقر، سيدمحمد فصيح‌الزمان شيرزاى متخلّص به رضوانى و معروف به سعدى زمان، علامه سيدمحمدحسين طباطبايى، امام راحل، مقام معظم رهبری و مراجع بزرگی چون آیات عظام صافی گلپایگانی، وحید خراسانی، مکارم شیرازی، حسن‌زاده آملی و ... در این عرصه حضور دارند که در تذکره «رواق اشراق» زندگی و آثار آنها آمده است.
مجاهدی در پاسخ به اینکه کدامیک از اشعار استاد انصاریان بیش از همه نظرتان را به خود جلب کرده است، عنوان کرد: دیوان استاد انصاریان با توجه به اینکه در اغلب قالب‌ها سروده شده، توجه بسیاری را به خود جلب کرده و به لحاظ محتوایی نیز بسیار قوی است و صبغه عرفانی و وحیانی و اسلامی و قرآنی دارد و مسائلی که عنوان شد مورد استفاده قاطبه شیعیان قرار داشته و خواهد داشت.
وی یادآور شد: هیمنه علمی این بزرگان بر جنبه‌های ذوقی و عاطفی و هنری آنها سایه انداخته است، وگرنه به لحاظ ادبی دارای آثار شامخ و فاخری هستند.
مجاهدی تصریح کرد: اشعار نیایشی و توحیدی استاد انصاریان را دوست دارم و حس و حالی که در این اشعار است و در فضای عرفانی و روحانی سروده شده، تأثیر بسیاری دارد.

captcha