سهم 4 درصدی فرهنگ در لایحه بودجه
کد خبر: 3470356
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶
حجت‌الاسلام سالک عنوان کرد:

سهم 4 درصدی فرهنگ در لایحه بودجه

گروه سیاسی: به گفته رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی سهم فرهنگ در لایحه بودجه 95، 4 درصد است که با توجه به هجم سنگین تهاجم فرهنگی نمی‌تواند پاسخگوی نیازها باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با اعتبارات فرهنگی و قرآنی لایحه بودجه 1395 اظهار کرد: اساس انقلاب اسلامی مبتنی بر فرهنگ قرآن، عترت و ارزش‌های دینی، انسانی و اخلاقی است و این موضوع را تمام مسئولان از ابتدای انقلاب تا امروز که 37 سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد، به آن واقف بوده‌اند.

وی افزود: این مسئله علی‌رغم تلاش دشمن است که می‌خواهند موضوع زیرساخت انقلاب اسلامی که مجموعه ارزش‌ها و فرهنگ‌هاست، از بین ببرند.

منتخب مردم اصفهان در خانه ملت گفت: با توجه به اینکه مسئولان، به ویژه مدیران و بالاخص تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان نظام وقوف کاملی نسبت به این موضوع اساسی و مهم دارند، اما بعضاً در تصمیم‌ها و برنامه‌ها شاهد یک نقص و عیب بزرگ بوده‌ایم و آن عبرت است از اینکه موضوع فرهنگ به ویژه فرهنگ اسلام ناب محمدی را به معنای وسیع کلمه در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ها و مسائل مربوطه‌اش مورد توجه قرار نمی‌دهند.

سالک با اشاره به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در رابطه با مسائل فرهنگی اظهار کرد: مقام معظم رهبری نسبت به موضع فرهنگی مسائل مهمی را مطرح فرموده‌اند از جمله اینکه فرهنگ مظلوم است و اینکه فرهنگ حاشیه صنعت و اقتصاد نیست، بلکه صنعت و اقتصاد مبتنی بر فرهنگ دینی است؛ یعنی فرهنگ است که اقتصاد و سیاست و صنعت ما را سازمان‌دهی می‌کند.

وی تصریح کرد: جای این موضوعات عوض شده برای اینکه کسانی که برای مسائل اقتصادی و صنعت و تولیدات، ساختارسازی می‌کنند بر اساس نوع تفکرات و برداشت‌های خود از مسائل اقتصادی به این اقدام دست می‌زنند برای همین در طول 34 سال نوساناتی در برنامه‌ها و بودجه کشور شاهد بوده‌ایم.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون فرهنگی در مجلس نهم بر این باور هستند که باید به دو نکته توجه ویژه داشت؛ نکته اول احیای مطالبات فرهنگی رهبر معظم انقلاب است که تبدیل به ریل‌گذاری و قانون‌گذاری شود که بر همین اساس کمیسیون در طول 4 سال فعالیت خود، 4 قانون جامع را پیگیری و تصویب کرد از جمله قانون حمایت از آمران معروف و ناهیان از منکر و قانون جامع جمعیت و تعالی خانواده.

وی گفت: نکته دومی که مورد توجه کمیسیون فرهنگی قرار داشته، تقویت زیرساخت‌های فرهنگی کشور از جمله حوزه‌های علمیه و نیز گسترش فرهنگ قرآن در داخل و خارج از کشور است؛ یعنی قرآن به عنوان یکم مسئله اساسی برای ما در فرهنگ دینی مطرح است و کمیسیون به این موضوع توجه خاصی کرده و تحولاتی در این زمینه صورت داده است.

سالک در مورد اعتبارات فرهنگی لایحه بودجه 95 گفت: با توجه به دغدغه‌های مقام معظم رهبری و آسیب‌های فرهنگی موجود، میزان بودجه برای ارتقای فرهنگ دینی در کلان بودجه نسبت به دستگاه‌ها و فعالان فرهنگی به نسبت دیگر مسائل بسیار کم است.

وی با بیان اینکه 4 درصد از کل بودجه به مسائل فرهنگی اختصاص پیدا کرده است، تصریح کرد: با 4 درصد بودجه چگونه می‌توان با تهاجم سنگین فرهنگی مقابله کرد؟

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: البته پیشنهاداتی به کمیسیون رسیده که آنها را بررسی خواهیم کرد و امیدواریم بتوانیم این موارد را اصلاح کنیم.

این نماینده مجلس در ادامه به فصل فرهنگی برنامه ششم توسعه پرداخت و گفت: برنامه‌ای که دولت در قالب برنامه ششم توسعه به مجلس ارائه کرده، عبارت است از احکام اجرایی برنامه ششم، بنابراین خود برنامه در اختیار کمیسیون و مجلس قرار نگرفته است.

وی افزود: مسئولان مدعی هستند که برای برنامه ششم توسعه هزار صفحه کار کارشناسی انجام شده است که البته این حرف درست است و ما آن را قبول می‌کنیم و زحمتشان را هم ارج می‌نهیم و اهمیت می‌دهیم اما این برنامه‌ها برای خود دولت است.

سالک گفت: دولت احکام برنامه ششم را به مجلس آورده تا برای آنها مجوز بگیرد و مجلس نیز می‌خواهد تصمیم بگیرد اما برنامه‌ای در اختیار ندارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: در همین احکام هم برای مسائل دینی و فرهنگی که اساس کار انقلاب است، نکته قابل توجهی دیده نشده است؛ البته برخی موارد مثل ماده 19، ماده 22 و 24 اشارات و مسائلی را داشته است.

وی در رابطه با تصمیم کمیسیون برای فصل فرهنگی برنامه ششم توسعه گفت: کمیسیون دو راه را در این مسیر پیش‌بینی کرده است؛ یکی اینکه ساختار فرهنگی کشور را در قالب چنین احکامی منتقل کند؛ دوم اینکه این مواد را اصلاح کند. البته ما هنوز تصمیمی نگرفتیم و طی روزهای آینده تصمیم را اعلام می‌کنیم.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۱/۰۸ - ۰۰:۱۳
1
0
چه جالب!!!!!!
captcha