اهداف منشور توسعه از حرکات نمایشی تجاوز نکرد
کد خبر: 3471758
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۷
عباس سلیمی:

اهداف منشور توسعه از حرکات نمایشی تجاوز نکرد

گروه فعالیت‌های قرآنی: پیشکسوت قرآنی کشورمان با بیان اینکه امیدوار بودیم با منشور توسعه فرهنگ قرآنی تحولی ایجاد شود و مردم با قرآن آشنا شوند، گفت: همه حرف‌هایی که زده می‌شد از مقوله آموزش روخوانی و روانخوانی از حرکاتی نمایشی تجاوز نکرد.

عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، در مورد تعطیلی فعالیت جامعه پیشکسوتان قرآنی دفاع مقدس، گفت: قبل از اینکه به دلایل تعطیلی این مجمع بپردازم، باید بگویم که یکی از مشکلات فرهنگی در جامعه بحث عدم انسجام سازماندهی فرهنگی است. البته قصد اظهارنظر در مورد تمامی مقولات را ندارم و نمی‌خواهم آن را به همه چیز تسری دهم، اما در مورد مسائل قرآنی، این تشتت متاسفانه وجود داشته است و به تدریج بیشتر نیز می‌شود.
وی افزود: به خاطر علاقه‌ای که همه اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به قرآن کریم دارند، همه متولی و مدعی انجام فعالیت در بحث قرآن و در رشته‌ها و بخش‌های مختلف شده و خواهان این هستند تا با این فعالیت خود دگرگونی و انقلابی انجام دهیم. این نهادها با این سخنان دارند وقت جامعه را می‌گیرند؛ چرا که سال‌هاست هیچ نتیجه مثبتی گرفته نشده است.
این خادم قرآنی کشورمان عنوان کرد: در مورد آموزش قرآن کریم و تعلیم مردم، مؤسسات رسمی، غیر رسمی، مردمی و دولتی و ... که برای فرهنگ و قرآن فعالیت می‌کنند، از ابتدای انقلاب، تاکنون تنها در مقاطع خاص زمانی به ویژه ماه مبارک رمضان و دهه فجر و سایر مقاطع زمانی مشابه، کارنامه فعالیت‌های قرآنی خودشان را به صورت‌های مختلف منتشر کرده‌اند.
سلیمی با تأکید بر اینکه سیستم آماری دقیقی در کشور وجود ندارد تا صحت و سقم این کارنامه‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد، تصریح کرد: اگر سیستم آماری درستی وجود داشت و آمارهایی اتخاذ می‌کرد و ادعاهایی که همه دوستداران و مدعیان ترویج قرآن در این مملکت در این چهار دهه اعلام کرده‌اند، جمع‌آوری می‌کرد، حاصل جمع این امور، احتمالاً چندین برابر کل کشور می‌شد.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان اظهار کرد: حال آنکه در کشور مع الاسف به خاطر عدم وجود یک سیستم مشخص خردمندانه در مورد آموزش قرآن، هیچ شخصی نمی‌تواند، جرأت کند و بگوید همه مردم می‌توانند قرآن را به نحو صحیح تنها از روی آن بخوانند، یعنی در مورد روخوانی نیز به وظایف خودمان به خوبی عمل نکرده‌ایم. هر از گاهی موجی راه‌اندازی شده و مدتی بخشی از جامعه را درگیر می‌کند و بعد هم فراموش شده است. حتی طرح‌های بزرگ ملی هم که گفته شده است بعد از مدتی بعضاً با اغراض سیاسی جای خود را به طرح‌های دیگر داده و تکلیف آن طرح‌ها هم معلوم نیست.
وی خاطرنشان کرد: از سال‌ها قبل، بحث نهضت قرآنی مطرح و هزینه‌های بسیار زیادی برای آن در نظر گرفته شد. آئین‌نامه و دستورالعمل نوشته شد و همه را آمرانه در این مقوله فرهنگی که هیچ تحمیلی در آن نباید باشد، به سازمان‌ها و افراد تحمیل کردند که در این سیستمی که اعلام می‌شود، باید عمل شود و حرکت کرد.
سلیمی با اشاره به اینکه پس از سرانجام نداشتن شیوه در نظر گرفته شده، «منشور توسعه فرهنگ قرآنی» مطرح شد، گفت: امیدوار بودیم با این منشور تحولی ایجاد شود و مردم نیز با قرآن آشنا شوند، اما دیده شد، همه حرف‌هایی که زده می‌شد از مقوله آموزش روخوانی و روانخوانی از حرکاتی نمایشی تجاوز نکرد.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان با بیان اینکه این مقدمه گفته شد تا مشخص شود ایراد کار در کجاست، افزود: همه اینها گفته شد تا مشخص شود اساس اینکه ما رنج می‌بریم این است که در کشور یک برنامه مدون دقیق و مبتنی بر استراتژی هوشمندانه و دوراندیشانه راجع به بحث آموزش و فراگیری قرآن تا این لحظه وجود نداشته است. امیدواریم درست شود و به این سمت حرکت کند.
captcha