انقلابی بودن؛ مؤلفه‌‌ای مهم برای هویت فیلم فجر
کد خبر: 3472135
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵
جعفر دهقان بیان کرد:

انقلابی بودن؛ مؤلفه‌‌ای مهم برای هویت فیلم فجر

گروه هنر: یک بازیگر سینما و تلویزیون گفت: جشنواره فیلم فجر باید به گونه‌ای اجرا شود که به وضوح بتوان ارتباط آن را با انقلاب اسلامی مشاهده کرد.

جعفر دهقان، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره تاثیرات جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: هر ساله در زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر انرژی به جامعه وارد می‌شود که قابل قیاس با دیگر ایام سال نیست. این شور و هیجان در سال‌های گذشته شکلی جدی‌تر داشت، اما در گذر زمان از شدت آن کاسته شد. البته تا حدودی این اتفاق طبیعی است، چون با فراگیر شدن وسایل ارتباط جمعی و فروش اینترنتی بلیط‌ها دیگر نباید توقع داشت همچون گذشته جلوی درب سینماهای مردمی شاهد حضور گسترده مردم باشیم.

وی افزود: سال‌هاست به دلیل مشغله کاری که در ایام جشنواره دارم فرصت نمی‌کنم که به طور شایسته‌ای در این رویداد حضور داشته باشم و این همیشه یک افسوس بزرگ برایم است. دلیل این افسوس نیز این است که تماشای فیلم در جشنواره، لذت خاص خود را دارد، چون جامعه هنری و مردم توجهی ویژه به آثار نشان می‌دهند و کسی برای وقت گذراندن به سینما نمی‌آید، بلکه هر که به سالن‌های سینما می‌آید دغدغه هنر هفتم را دارد.

این بازیگر در پاسخ به این سوال که در جشنواره فجر گرایش به سمت چه موضوعاتی است؟ گفت: جواب به این سوال طی دوره‌های مختلف، متفاوت بوده است. برای مثال در دهه شصت اکثر تولیدات رویکردی انقلابی و دفاع مقدسی داشت. این نگاه تا اواسط دهه هفتاد نیز ادامه دارد. پس از آن در نیمه دوم دهه هفتاد فیلم‌ها به سمت موضوعات خانوادگی و سیاسی نیز سوق پیدا کرد، اما در سال‌های اخیر به وضوح می‌توان دید که سینما گرایش واضحی به سمت موضوعات اجتماعی دارد.

بازیگر فیلم «بوی پیراهن یوسف» گفت: توجه به موضوعات اجتماعی در بین سینماگران امری ناپسند نیست، زیرا نشان می‌دهد که هنرمند ایرانی دغدغه‌مند است و به پیرامون خود دقت می‌کند. در اصطلاح باید گفت که نسبت به دغدغه‌های جامعه و مردم بی‌تفاوت نیست. در این میان به عنوان کسی که سال‌هاست در سینما کار می‌کنم یک پیشنهاد می‌توانم بدهم. آن هم این است که در کنار توجه به آسیب‌های اجتماعی باید راه‌حل‌های رهایی از این مشکلات را ارائه کرد تا اصطلاحاً جامعه دچار افسردگی نشود.

وی در پاسخ به این سوال که گرایش فیلمسازان به موضوعات دینی و قرآنی در جشنواره چگونه بوده، بیان کرد: پر واضح است که در سال‌های اخیر نگاه به موضوعات دینی و قرآنی شکلی متفاوت به خود گرفته است. البته ممکن است هر چند سال یک‌بار فیلمی همانند «ملک سلیمان» یا «محمد رسول الله(ص)» ساخته شود که در آن به صورت مستقیم موضوعات دینی مد نظر باشد، اما به دلیل پتانسیل مادی محدود سینمای ما، معمولاً نگاه به این موضوعات در فیلم‌های سینمایی به شکلی غیرمستقیم درآمده است.

دهقان تاکید کرد: حمایت از فیلم‌های ارزشی در جشنواره این نوید را به سینماگران می‌دهد که گرایش به سمت موضوعات دینی و قرآنی در سینما بیشتر شود، چون تجربه نشان داده که هر گاه جشنواره فجر توجه خود را به سمت گونه‌ای خاص در سینما متمرکز کرده، در سال بعد اکثر تولیدات به آن سمت گرایش پیدا کرده‌اند، البته منظورم این نیست که به بهانه حمایت از فیلم‌های ارزشی، حق دیگر آثار خورده شود، اما حداقل می‌توان انتظار داشت که فیلم‌های دینی نیز امکان حضور و نمایش مناسبی در جشنواره داشته باشند.

وی در پایان تصریح کرد: اکثر دوستان سینمایی نسبت به جشنواره سی و چهارم خوشبینی خاصی دارند، چون در این دوره سعی شده گوناگونی موضوعات در جشنواره بیشتر وجود داشته باشد. اقدامی که جزء یکی از اصول اصلی سینماست، ولی سال‌ها بود که به فراموشی سپرده شد. در انتها باید فضای نمایش جشنواره هم به نوعی باشد که خاطره انقلاب را در اذهان زنده کند، منظورم این است که وقتی مردم یا هنرمندان وارد سالن‌های نمایش می‌شوند ارتباط با انقلاب را به روشنی در جشنواره ببینند.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۱/۱۳ - ۰۸:۵۶
0
1
خیلی عالی بودددد بسیار روان و خوب درباره جشنواره فیلم فجر صحبت کردند. واقعا تفکر روشن و خوبی دارند. همیشه فکر می کردم بالاخره یه دلیلی باید داشته باشه که آقا در دیدار بهشون فرمودند نیستید در تلویزیون و فیلم ها به لحنی که گویا دلتنگشون شده بودند .... از خبرگزاری ایکنا تشکر می شود
captcha