سازمان‌های سلفی ماهیت دینی ندارند/ عناصر فراماسون در عضویت داعش
کد خبر: 3472394
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹
جامعه‌شناس مالزیایی:

سازمان‌های سلفی ماهیت دینی ندارند/ عناصر فراماسون در عضویت داعش

گروه بین‌الملل: سازمان‌های سلفی، نهادهایی جنایتکار هستند و نباید به عنوان نهادهای دینی قلمداد شوند؛ رهبران برخی از این سازمان‌ها عقاید سلفی دارند و اکثر اعضای آن‌ها عناصر فراماسون و جنایتکارانی هستند که از سراسر جهان به داعش پیوسته‌اند.

سازمان‌های سلفی ماهیت دینی ندارند/ عناصر فراماسون در عضویت داعش
فرید العطاس، نویسنده و جامعه‌شناس مالزیایی و عضو هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه ملی سنگاپور در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: رشد تروریسم در منطقه خاورمیانه دلایل متعددی دارد که مسائل سیاسی و اقتصادی نقش مهمی در آن بازی می‌کند. علاوه بر از بین رفتن وحدت اسلامی که ریشه‌های آن را می‌توان به دقت مورد بررسی قرار داد، رشد تفکرات افراطی نیز به این وضعیت دامن زده است.

وی افزود: در طول تاریخ گروه‌های تندرو در میان همه جوامع و مذاهب وجود داشته‌اند. در دوران معاصر نیز با رشد وهابیت و سلفی‌گری در عربستان مشکلات فراوانی برای جهان اسلام به وجود آمده و امروز اوج این مشکلات گریبان مردم سوریه و عراق را گرفته است.

حضور عناصر فراماسون در گروه‌های داعشی

العطاس گفت: قدم اساسی در حل این بحران بازگشت به وحدت اسلامی است و برای بازگرداندن وحدت به جهان اسلام، کشورهای اسلامی باید منافع کلی جهان اسلام را در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: برای این مهم باید نهادها و گروه‌های تندرو که منافع خاصی را دنبال می‌کنند، شناسایی و جلوی فعالیت آن‌ها گرفته شود. سازمان‌های سلفی، سازمان‌هایی جنایتکار هستند و نباید به عنوان سازمان‌های دینی قلمداد شوند.

این جامعه‌شناس مالزیایی گفت: رهبران برخی از این سازمان‌ها عقاید سلفی دارند و اکثر اعضای آن‌ها عناصر فراماسون و جنایتکارانی هستند که از سراسر جهان به داعش پیوسته‌اند تا در عراق و سوریه بجنگند. پس باید از همین زاویه نیز به آن‌ها نگریسته شوند.

وی ادامه داد: تروریست‌های داعش در تلاش برای توسعه دامنه جنایات خود به اروپا و آمریکا هستند و این اقدامات تروریستی را برای مطرح کردن خود و جذب حامیان بیشتر انجام می‌دهند.

العطاس تاکید کرد: البته اقدامات برخی کشورها و افراد نیز سبب شدت گرفتن فعالیت‌های تروریستی می‌شود؛ چراکه آن‌ها را تحریک کرده و بهانه دستشان می‌دهد.

وی گفت: به عنوان مثال، شارلی ابدو تصاویر موهن به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) به چاپ رساند که منجر به آن وقایع شد. البته ما به هیچ وجه این جنایات را تصدیق نمی‌کنیم اما عوامل زیادی در رخ دادن چنین وقایعی مؤثرند و همه ابعاد آن باید در نظر گرفته شود.

العطاس افزود: اقدامات زیادی در اروپا و آمریکا انجام می‌شود که مسلمانان را به عنوان بیگانگان معرفی می‌کند و این تبعاتی دارد. ما با هیچ گونه خشونتی از جمله حمله به شارلی ابدو موافق نیستیم اما از طرفی هم نمی‌توانیم با شارلی ابدو ابراز همبستگی کنیم زیرا آن‌ها مسلمانان را مورد اهانت قرار می‌دهند.

العطاس در پایان گفت:‌ به هر حال برای مقابله با داعش که تلاش می‌کند دامنه جنایات خود را به کشورهای غربی بکشاند و رعب و وحشت ایجاد کند، جوامع غربی و اروپایی باید موضعی دوستانه با مسلمانان اتخاذ کنند که بتوان همراه با یکدیگر این گروه‌های تروریستی را که دشمن بشریت هستند، از بین برد. در غیر این صورت انسان‌های زیادی قربانی خواهند شد.

captcha