دانش قرآنی اساتید و قاریان قدیمی در شهرستان‌ها به‌روز شود
کد خبر: 3472450
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳
حسین جعفری:

دانش قرآنی اساتید و قاریان قدیمی در شهرستان‌ها به‌روز شود

گروه چهره‌ها: خواسته یکی از مدرسان قرآن که در دهمین همایش تکریم چهره‌های قرآنی تجلیل خواهد شد از مسئولان قرآنی کشور این است که در جهت ارتقای دانش قرآنی اساتید و قاریان قدیمی در شهرستان‌ها بکوشند تا نیازی به حضور قرآن‌آموزان در تهران برای دریافت مباحث تخصصی نباشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) «حسین جعفری» از استان همدان از جمله چهره‌های منتخب دهمین همایش تکریم چهره‌های قرآنی است که به دلیل بیش از سه دهه فعالیت در امر قرائت و آموزش قرآن در این همایش، مورد تجلیل قرار می‌گیرد؛ به بهانه تجلیل از این چهره قرآنی به گفت‌وگو با این قاری و مدرس قرآن پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید؛
حسین جعفری، متولد 1344 در تهران است که آغاز انس او با قرآن به دوران خردسالی و زمانی که هنوز به مدرسه نرفته بود، برمی‌گردد. در دوران خردسالی هر شب به مسجد محل در خیابان شهید عراقی تهران که حجت‌الاسلام رضیعی، امام جماعت آن بود، می‌رفت و حضور در آن مسجد بود که مقدمه‌ای برای انس او با کلام‌الله مجید شد. روخوانی قرآن را از حجت‌الاسلام رضیعی یاد گرفت و بعد از آن نیز در محضر حاج رشیدخان قهری به یادگیری قرآن ادامه داد و استاد ضیائی از اساتید برجسته کشوری را که هم‌اکنون در تبریز ساکن است نیز از دیگر اساتید خود می‌داند.
دانش قرآنی اساتید و قاریان قدیمی در شهرستان‌ها به‌روز شود
حسین جعفری که تا 9 سالگی به همراه خانواده در تهران زندگی می‌کرد، در پایه چهارم مقطع ابتدایی بود که به همراه خانواده به شهرستان ملایر عزیمت کردند، می‌گوید: «مقطع دبیرستان بودم که به قرائت قرآن به صورت تخصصی روی آوردم و رتبه‌های برتر مسابقات قرآن آموزش و پرورش که در سطح دانش‌آموزی برگزار می‌شد نیز کسب کردم».
وی که محمد بنیادی، قاری و مدرس قرآن را از اساتید قرآن خود می‌داند، می‌گوید: «در ملایر از محضر آقای بنیادی بهره بردیم و با توجه به اینکه ایشان در شهرستان ملایر جلسه قرآن داشتند هر وقت که به دلیلی امکان حضور در جلسه را نداشتند از من می‌خواستند که جلسه را اداره کنم».  
جعفری با بیان اینکه جلسه قرآن آقای بنیادی از سال 62 در تالار قرآن حکیم شهرستان ملایر برگزار می‌شد، عنوان می‌کند: «این جلسه قرآن، ویژگی‌های خاصی داشت که یکی از این ویژگی‌ها در دوران دفاع مقدس این بود که هر زمان آقای بنیادی به جبهه اعزام می‌شدند ما به عنوان قرآن‌آموزان پشت سر ایشان حرکت می‌کردیم. ایشان هم در جلسه قرآن و هم در جبهه استاد ما بود».
دانش قرآنی اساتید و قاریان قدیمی در شهرستان‌ها به‌روز شود
وی با بیان اینکه در عملیات کربلای پنج به درجه جانبازی نائل شدم، می‌گوید: «اواخر دهه 60 بود که دانشجوی تربیت معلم شدم و تدریس قرآن و عربی را در مقطع راهنمایی ادامه دادم و پس از اخذ مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد، در دانشکده علوم قرآنی ملایر و دانشگاه آزاد و مراکز آموزش عالی ملایر فعالیت‌های آموزشی خود را دنبال کردم».
این مدرس قرآن که هم‌اکنون مدیریت مجمع قاریان، اساتید و حافظان قرآن شهرستان ملایر را عهده‌دار است و به عنوان نماینده بنیاد قرآن در ملایر فعالیت دارد، مسئولیت تالار قرآن حکیم ملایر را نیز عهده‌دار بوده و سالهای سال از عمر خود را در زمینه آموزش قرآن و تربیت قرآن‌آموزان صرف کرده است و اداره جلسات قرآنی را که توسط استادان خود ضیائی و بنیادی برگزار می‌شد همچنان ادامه داده و چراغ آن جلسات را روشن نگاه داشته است.
وی با بیان اینکه جلسه قرآن باقیمانده از استادان ضیائی و بنیادی را در شب‌های دوشنبه اداره می‌کنم و این جلسه همچنان برقرار است، عنوان می‌کند:«این جلسه در تالار قرآن حکیم برگزار می‌شود و جلسه شب‌های جمعه در همین محل نیز توسط یکی از دوستان دیگر اداره می‌شود».
جعفری که بنا است در دهمین همایش تکریم چهره‌های قرآنی تجلیل شود، می‌گوید: «حُسنی که قرآن دارد این است که قبل از اینکه معلم قرآن بخواهد پاداش خود را از مردم بگیرد خداوند اجر و پاداش او را می‌دهد و جلساتی که مسئولان قرآنی برای تکریم قرآنیان برگزار می‌کنند تأثیراتش بیشتر به جامعه برمی‌گردد. البته از این جهت که موجب دلگرمی اساتید قرآن می‌شود هم خوب است هر چند که من آموزش قرآن را برای دیده شدن انجام نمی‌دهم، اما اگر بدانم کسانی هستند که من و امثال من را در نظر دارند موجب دلگرمی بیشتر می‌شود و اثرات مثبت آن در جامعه نیز دیده می‌شود».
دانش قرآنی اساتید و قاریان قدیمی در شهرستان‌ها به‌روز شود
وی یکی از مشکلاتی که در حوزه کاری خود وجود دارد، نبود تجهیزات و امکانات آموزشی می‌داند و می‌گوید: موسسات قرآنی در شهرستان‌ها با مشکلات زیادی روبرو هستند و موسسه ما نیز از این مسئله استثنا نیست؛ ما از لحاظ تجهیزات آموزشی و فیزیکی با مشکلات زیادی روبرو هستیم و امکانات خاصی برای ما در نظر گرفته نمی‌شود».
این مدرس قرآن عنوان می‌کند: «شاید موسسات و مراکز آموزشی قرآنی در تهران از نظر اقتصادی وضعیت بهتری داشته باشند، اما در شهرستان‌ها اینطور نیست و حتی در جلسات قرآنی که در سطح روستاها داریم با کمبود قرآن و رحل روبرو هستیم چه برسد به موارد دیگر...؛ زمانی که به تهران می‌آییم و جلسات قرآن تهران و امکانات و تجهیزات آنها را می‌بینیم غبطه می‌خوریم».
وی در پایان این گفت‌وگو درباره دیگر کمبودهایی که قاریان و حافظان در شهرستان‌ها با آن مواجه هستند، می‌گوید: «قاریان و حافظانی در شهرستان داریم که برای استفاده از جلسات قرآن اساتید به تهران می‌آیند؛ چرا که در حد شهرستان‌ها به اشباع رسیده‌اند، اما به نظر می‌رسد شایسته است سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و ... برای اساتید و قاریان قدیمی در شهرستانها نیز فکری کند و جلساتی برگزار کند که ما به عنوان قاریان قدیمی در شهرستانها به‌روز شویم تا بتوانیم شاگردانی تربیت کنیم که حرف اول را بزنند و دیگر نیازی نباشد به تهران بیایند».
دهمین همایش تکریم چهره‌های قرآنی جمعه 23 بهمن ماه به همت سازمان دارالقرآن الکریم در تهران برگزار می شود.
captcha