گزارشی از دومین روز برگزاری جشنواره قرآنی طلاب غیرایرانی؛
بیرنگی رنگها در گلستان قرآن
گروه حوزههای علمیه: از سیاه و سفید گرفته تا روس و عرب و چشم بادامیها همه به عشق شنیدن نوای قرآن و زمزمه آن در میان دوستانشان گردهم آمدهاند؛ اینجا در بوستان و گلستان قرآن، همه رنگها و نژادها بی رنگ میشوند و تنها رنگی که خودنمایی میکند رنگ خدایی قرآن است که فرمود «صِبْغَةَ اللّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدونَ»(بقره/138).
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی از روز دوشنبه 12 بهمن ماه و همزمان با اولین روز از دهه فجر شاهد برپایی اجتماعی قرآنی با حضور قاریان و حافظانی از نژادها، ملیتها و رنگهای مختلف است، قاریان و حافظانی از ملیتهای مختلف که توانستهاند از پس مسابقات مقدماتی بیست و یکمین جشنواره قرآن و حدیث المصطفی(ص) موفق برآیند و خود را به مرحله نهایی برسانند.
در روز نخست این مسابقات که داوری آن بر عهده بزرگانی از داوران کشور مانند علی اکبر حنیفی، شهیدی پور و لطفینیا و ... قرار دارد به اجرای حفظ و ترتیل پرداختند. در روز دوم نیز که مسابقات از ساعت 15 آغاز شد، قراء و مرتلین به اجرای برنامه و هنرنمایی خود پرداختند و داورانی که منتظر بودند تا به ثبت و ضبط عملکرد آنان بپردازند.
اگرچه رقابت حتی اگر در سایهسار بوستان و گلستان قرآن باشد، رقابت است و خالی از فشار و استرس نیست، اما در اینجا هیچ کس بازنده نیست و همه برندهاند، البته برخی «السابقون السابقون» و برخی در مرتبهای پائینتر؛ هر کس که خون و پوستش را با قرآن پیوند بزند به تعبیر روایات، قرآن با گوشت و خونش آمیخته خواهد شد و در چنین صحنه ای سخن از برد و باخت، باختن است، زیرا حبل قرآن از آسمان بر زمین آویخته شد تا هر کسی به قدر منزلت روح خود آن را بگیرد و بالا رود؛ قرآن نازل شد تا محوری برای وحدت رنگها و نژادها و زبانها شود.
وحدت؛ پیام قرآن کریم
احمدالبدری، قاری عراقی که برخلاف بسیاری از همزبانها و هم نژادهای خود به آریاها شبیهتر میزند؛ تلاوتش را اجرا می کند و کنارم می نشیند تا بر وحدتی تاکید کند که امروز دستخوش سیاستبازیهای غربی شده است.
او که نماینده جامعه المصطفی از مشهد در این مسابقات است می گوید دشمنان اسلام امروز تمرکز خود را بر از بین بردن وحدت و ایجاد تفرقه میان مسلمین قرار داده اند؛ اختلافات میان مذاهب اهل سنت هم دامن زده شده و می شود چه رسد به شیعه و سنی اما ما مسلمانان باید هوشیار باشیم و بر آتش این اختلاف دامن نزنیم زیرا یکی از محوری ترین موضوعات قرآن و سنت پیامبر(ص) وحدت میان مسلمین است.
وی می افزاید: دینی که توصیه به برخورد مهربانانه و جدال احسن با پیروان سایر ادیان دارد چگونه می تواند اختلاف و کشتار و درگیری میان پیروان دین اسلام را تحمل کند.
البدری تاکید می کند: ما باید بر روی مشترکات خود کار کنیم و با حکمت و موعظه حسنه سراغ پیروان ادیان و مذاهب برویم؛ مشترکات ما کم نیست که بخواهیم بر اختلافات تمرکز کنیم.
وی ایران را الگو و نمونه در برنامه ریزی برای اجرای مسابقات قرآن در میان کشورهای برگزارکننده مسابقات قرآن مانند مالزی و عربستان و ... می داند و می گوید: این مسابقات نیز در برنامه ریزی و اجرا نقاط قوت زیادی دارد اما باید با تبلیاغت شهری، نصب بیلبورد و ... مخاطبان بیشتری به سالن اجرای مسابقات دعوت می شدند زیرا دین نیازمند تبلیغ است و باید برای تبلیغ هزینه کنیم و وقت صرف شود.
دانش آموخته المصطفی ادامه می دهد: حمایتهای المصطفی از قاریان و حافظان خوب است، اما کافی نیست و انتظارات را برآورده نمیکند.
عبدالقادر جوان سیهچردهای از کشوری است که این روزها کشتار شیعیانش سکوت مدعیان حقوق بشر غربی را به چالش کشیده است؛ نیجریه؛ سرزمین سیاهان مستضعف آفریقایی که همه افتخارشان در سرزمینی که معادنش را مستکبرین به غارت میبرند، به اعتقادات و باورهایشان است؛ او که اولین بار است در این جشنواره حاضر شده است می گوید این مسابقات خوب و مفید است؛ هم باعث افزایش مهارت های قرآنی ما می شود و هم دل و جانمان را معطر به عطر قرآن می کند.
این مرتل که روزی در مسلک اهل سنت سلوک می کرده و امروز به برکت فعالیت های شیخ مجاهد، زکزاکی دل به دریایی معارف نورانی اهل بیت(ع) زده است می گوید: من سه سال است که در ایران و جامعه المصطفی برای فراگیری علوم قرآن و حدیث حضور دارم و بنا دارم درسم که تمام شدم به سرزمین مادری برگردم و هر آنچه آموخته ام به دیگران بیاموزم و زکات علمم را بدهم.
عبدالقادر تدریس و سخنرانی و تبلیغ در فضای مجازی و حقیقی را برنامه آینده خود می داند و در حالی که غم و امید در چهره اش نمایان است می گوید کسانی در نیجریه شیعیان را کشتند که از قدرت و نفوذ معارف شیعه در هراس اند؛ آننها تصور می کنند مردم شیعه نیجریه به دنبال قدرت مادی و حکمرانی هستند اما نمی دانند که معارف اهل بیت و عقلانیت گره خورده با معنویت است که دل ها را مانند آن ربا جذب می کند.
او که خود را در آغاز راه فراگیری فنون و معارف قرآن می داند می گوید برنامه فنون قرائات در المصطفی جود دارد اما کافی نیست البته تا مدت ها پیش اختیاری بود، اما الان اجباری شده که برای پیشرفت ما بهتر است.
او تاکید می کند که نباید دوره های آموزشی فنون و مهارت های قرآنی به یکی دو هفته قبل از مسابقات محدود شود و باید در طول سال تداوم یابد.
قرآن را از کودکی به فرزندانمان بیاموزیم
این مرتل قرآن با اشاره به روایات مربوط به حق فرزند بر گردن والدین تاکید می کند یکی از مهمترین حقوق فرزند بر گردن والدین تعلیم قرآن است و باید در همه جوامع اسلامی آموزش قرآن از کودکی جدی گرفته شود و با انواع روش ها و جاذبه ها فرزندان را به سمت قرآن جذب کنیم.
این مسابقات و این جشنواره نه اولین هست و نه آخرین خواهد بود اما زمانی مفیدتر است که از هدف دور نشویم؛ هدف از ترویج قرآن، ایجاد زمینه ای بهتر برای سعادت مندی در دنیا و آخرت است، زمینه ای برای وحدت اسلامی و مبنایی برای شکل گیری تمدن اسلامی.
گزارش از علی فرج زاده