نگاه توحیدی امام(ره) عامل اصلی ارزش قائل‌شدن برای رأی مردم بود
کد خبر: 3472582
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳
محمدرضا تویسرکانی:

نگاه توحیدی امام(ره) عامل اصلی ارزش قائل‌شدن برای رأی مردم بود

گروه سیاسی: نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج باور و اعتقاد امام(ره) به مردم را به نگاه توحیدی ایشان مربوط دانست و گفت: امام(ره) چون باور داشتند که انسان‌‌ها براساس فطرت الهی خلق شده‌اند برای مردم، انتخاب، نگاه و اراده آنها احترام و ارزش فوق‌العاده‌ای قائل بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا تویسرکانی، نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره دلایل باور و اعتقاد امام(ره) به مردم با وجود احتمال خطا و اشتباه مردم در انتخاب و گزینش خود گفت: منشأ اصلی تفکرات امام خمینی(ره) به نگاه توحیدی امام به جهان و عالم برمی‌گردد. حضرت امام(ره) خالق، مدبر و حاکم مطلق جهان را خدا می‌دانست و اراده خدا را مافوق همه اراده‌ها قلمداد می‌کرد و به همین دلیل می‌توان گفت امام خمینی(ره) مراتب 11گانه توحید را داشتند (توحید ذاتی، توحید در خالقیت، توحید در ربوبیت، توحید در خشیت، توحید در امید، توحید در استعانت و ...).

چرایی ستیز امام(ره) با مستکبرین

وی افزود: براین اساس امام(ره) وقتی با عامه مردم روبرو می‌شدند برای آنها ارزش و احترام فوق‌العاده‌ای قائل بودند به حدی که خود را خدمتگزار مردم می‌دانستند و از اینکه او را رهبر خطاب کنند بیزار بودند. حتی ستیز امام(ره) با مستکبران و ظالمان به خاطر خود مردم بود زیرا معتقد بودند بیشترین ظلم به مردم را مستکبرین انجام می‌دهند و این یک نگاه توحیدی است و هر کسی چنین نگاهی داشته باشد برای مردم، انتخاب و نگاه و اراده آنها احترام قائل است.

تویسرکانی اظهار کرد: امام(ره) چون باور داشت که انسان‌‌ها براساس فطرت الهی خلق شده‌اند کافی است حجاب‌ها از برابر چشمشان زدوده شود و آن گاه به روشنی حق و باطل دیده می‌شود و در ان زمان به خاطر همان فطرت پاکی که دارند کوچکترین تمایلی به سمت باطل پیدا نخواهند کرد.

امام(ره)بر مبنای نگاه قرآنی رشد انسان‌ها را با آزادی در کنار روشنگری امکان‌پذیر می‌دانست

نماینده ولی فقیه در بسیج درباره نگاه هدایت‌گونه امام(ره)به مردم و اجازه طی مسیر رشد و تکامل تدریجی یک جامعه گفت: امام (ره) نگاه توحیدی و جامع خود را در قرآن به صورت تفصیلی می‌دید؛ «كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آيَاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ». این تفصیل، آینه و نقشه راه امام(ره) بود و لذا امام(ره) بر اساس این نقشه راه قرآنی انسان‌ها را هدایت می‌کرد.

وی تأکید کرد: در قرآن کریم این مسئله بیان شده است که رشد انسان‌ها با آزادی امکان‌پذیر است و هیچ انسانی با جبر به رشد و تعالی نخواهد رسید. پس اگر رشد مردم هدف باشد باید برای انسان آزادی قائل شویم و در کنار آن روشنگری انجام دهیم؛ «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ».

تویسرکانی خاطرنشان کرد: به عبارتی روشنگری موجب ایجاد بصیرت در تشخیص حق از باطل در میان مردم می‌شود و سپس مردم براساس فطرت توحیدی که در قرآن با تعابیری چون «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا» و «إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا» ذکر شده است به حق گرایش می‌کنند و از حق دفاع می‌نمایند.

مردود بودن برتری و حق مضاعف مسئولان نسبت به مردم در انتخابات در اندیشه امام(ره) 

تویسرکانی درباره نسبت میان انتخابات و حق الناس در اندیشه و تقکر امام خمینی(ره) گفت: امام(ره) در یک بیانی می‌فرمایند که در انتخابات نظام جمهوری اسلامی هیچ فرقی بین آحاد مردم نیست و رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر (به تعبیر آن روز) یک رأی دارد و کشاورزی هم که در مناطق دورافتاده کشور کار می‌کند یک رأی دارد.

نماینده ولی فقیه در بسیج ابراز کرد: همچنین امام(ره) در تبیین بعد دیگری از حق‌الناس می‌فرمودند هیچ مقام و قدرتی حق تأثیرگذاری و دخالت در رأی مردم را ندارد و این رفتارهایی که از برخی افراد سر می‌زند که نوعی علو، برتری و حق مضاعف برای خود قائل می‌شوند را حرام دانسته و خلاف عقل، فطرت و شرع مقدس تفسیر می‌کردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امام(ره) واقعا و باجدیت به همه مسئولان دستور می‌دادند از رأی مردم پاسداری کنند و این همان تعبیر جامعی است که مقام معظم رهبری از حق الناس ارائه فرمودند که حق الناس فقط رأی مردم نیست بلکه شورای نگهبان، وزارت کشور، مسئولان اجرایی و نظارتی و خود مردم باید حق‌الناس را در حوزه مربوط به خود رعایت کنند.

captcha