بداخلاق‌های سیاسی قانونگذاران خوبی نخواهند بود
کد خبر: 3473081
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲
عباسعلی منصوری:

بداخلاق‌های سیاسی قانونگذاران خوبی نخواهند بود

گروه سیاسی: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه نمی‌توان انتخاباتی برگزار کرد و مجلسی تشکیل داد که بی‌توجه به اخلاق باشد، گفت: کسانی می‌توانند این مهم را رقم بزنند که اخلاق‌مدار باشند و قطعا بداخلاق‌های سیاسی نمی‌توانند قانونگذاران خوبی باشند.

عباسعلی منصوری آرانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره دلایل اهمیت مسئله اخلاق سیاسی در نظام اسلامی گفت: نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر آموزه‌های قرآن و سیره ائمه اطهار است و لذا مکارم اخلاق، به عنوان هدف پیامبر(ص) از بعثت، یکی از پایه‌ها و چارچوب‌هایی است که نظام ما بر اساس آن شکل گرفته است.

لزوم واکنش مؤثر مردم به بداخلاقی‌های انتخاباتی در پای صندو‌ق‌های رأی   

وی افزود: اگر ما بخواهیم کشور و نظام را به گونه‌ای اداره کنیم که مبتنی بر اصول اسلامی باشد قطعا نمی‌توان به رعایت اخلاق در حوزه‌های مختلف بی‌توجه بود و نمی‌توان انتخاباتی برگزار کرد، مجلسی تشکیل داد و قوانینی تصویب کرد که بر پایه اخلاق نباشد.

منصوری اظهار کرد: بنابراین کسانی می‌توانند این مهم را رقم بزنند که اخلاق‌مدار باشند و سعی‌شان بر آن باشد که اخلاق اسلامی را رعایت کنند. براین مبنا هرگونه بداخلاقی در انتخابات باید به صورت غیر مستقیم و از سوی مردم در پای صندوق‌های رأی، به رد صلاحیت افرادی بی‌انجامد که می‌خواهند وارد رقابت سیاسی شوند.

بداخلاق سیاسی قانونگذار خوبی نخواهد بود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه بداخلاق‌های سیاسی قطعا نمی‌توانند قانونگذاران خوبی باشند، گفت: باید این مسئله در میان همگان نهادینه شود که نظام ما با سایر نظام‌ها در شرق و غرب دنیا متفاوت است و پدیده جدیدی در این دوران است که توسط امام خمینی(ره) بنیانگذاری شد و از این رو انتخابات و نحوه رقابت سیاسی در این نظام باید متمایز از رقابت‌های سیاسی متعارف در سایر کشورها باشد و بر چارچوب‌های که در ابتدا ذکر شد استوار باشد.

بدون نهادینه کردن اخلاق در کودکی نمی‌توان انتظار انتخاباتی اخلاقی داشت

منصوری درباره دلایل کم‌توجهی فعالان سیاسی، نامزدها و جریانات سیاسی به مسئله اخلاق انتخاباتی گفت: دلیل اصلی این مسئله آن است که از دوران کودکی و در خانواده و مدرسه، اخلاق‌مداری و درک اهمیت آن نهادینه نشده است تا وقتی افراد در اجتماع وارد می‌شوند به قانون و اخلاق پایبند باشند.

وی عنوان کرد: کسی که در وجودش اخلاق نهادینه شده باشد به قانون هم در هر مقامی پایبند خواهد بود و این می‌تواند به پیشبرد اهداف کشور در حوزه قانونگذاری کمک‌های شایانی نماید.

منصوری در پایان ابراز کرد: البته این کار سختی است که بتوان افرادی را که اخلاق‌مدار نیستند مدت زمان کوتاهی اصلاح کرد و در برهه انتخابات انتظار داشت یک فضای کاملا اخلاقی بر رقابت‌ها حکمفرما باشد زیرا همانطور که گفته شد این امر باید از دوران کودکی در افراد شکل بگیرد. 

captcha