بررسی آرای مقام معظم رهبری درباره نظارت بر کتاب در «شیرازه کتاب»
کد خبر: 3473105
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸

بررسی آرای مقام معظم رهبری درباره نظارت بر کتاب در «شیرازه کتاب»

گروه ادب: ششمین و هفتمین شماره ماهنامه تخصصی کتاب و کتابخوانی مجمع ناشران انقلاب با عنوان «شیرازه کتاب» ویژه آذر و دی‌ماه منتشر شد. این ماهنامه مجموعه آرای مقام معظم رهبری درباره نظارت بر کتاب را ارائه و بررسی کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ششمین و هفتمین شماره ماهنامه تخصصی کتاب و کتابخوانی «شیرازه کتاب» با مدیرمسئولی یاسر احمدوند، صاحب امتیاز مجمع ناشران انقلاب اسلامی و سردبیری حسین شاهمرادی منتشر شده است. این ماهنامه مجموعه آرای مقام معظم رهبری درباره نظارت بر کتاب را ارائه و بررسی کرده است.

«هیئت نظارت بر کتاب کجاست؟» عنوان سرمقاله این ماهنامه است. در این بخش می‌خوانیم: «معلول ما که همان وضعیت نابسامان و نامطلوب نظارت بر محتوای کتاب است، امری غیرقابل انکار بوده که باید برای آن تدبیری اندیشید؛ چرا که این روند، چه بخواهیم و چه نخواهیم، آثار فرهنگی سوئی به دنبال دارد.»

حسین شاهمرادی تاکید کرده که سهل‌گیری از یک سو و سخت‌گیری از سوی دیگر نشان از نظام‌مند نبودن جریان ممیزی کتاب دارد. البته بخشی از این تفاوت در برخوردها، از این جهت که با انسان سروکار دارد و معلول تفاوت‌های فردی و شخصیتی بررسان کتاب است، طبیعی است و نمی‌‌توان به آن خرده گرفت، ولی قوانین و سازوکارها باید به گونه‌ای باشند که این اختلاف‌ها به حداقل برسد و سلایق و ویژگی‌های فردی بررسان، کمترین تاثیر را در فرایند ممیزی داشته باشد.

احمد ذوعلم، مدیر مرکز رسانه‌ای شیرازه در بخش یادداشت این ماهنامه، به بهانه رونمایی از تیزر سینمایی کتاب «دختر شینا» مطلبی با عنوان «کتاب به شرط چاقو» ارائه کرده است. از متن یادداشت وی چنین برمی‌آید که بهترین تبلیغ کتاب، به هر شکلی که باشد، بریدن قطعه‌ای از کتاب و چشاندن آن به مشتری است. همه مردم کتاب را به شرط چاقو می‌خرند، حتی کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای.

«بسیاری از ما هنگامی به خرید یک کتاب علاقه‌مند شده‌ایم که دوستی قسمتی از آن را برای ما خوانده یا درباره محتوای آن با ما سخن گفته است. مخاطبی که طعم یک کتاب را زیر زبان خود احساس کند، به خواندن آن کتاب تشویق می‌شود. منتشر کردن بخش‌های جذابی از یک کتاب در فضاهای مجازی، حتی پیش از انتشار آن، دقیقاً برای چشاندن طعم کتاب و ایجاد انتظار در خوانندگان برای چاپ‌ شدن کتاب و خریدن آن است.»

در این ماهنامه گزارشی از نشست رونمایی تیزر کتاب «دختر شینا» ارائه شده است. همچنین این ماهنامه، گزارشی از پنجاهمین عصرانه ادبی فارس را در بردارد. پنجاهمین عصرانه ادبی فارس با بزرگداشت مرتضی سرهنگی با عنوان «راوی عشق» برگزار شد.

در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی تاکید کرد: «هر بار با سرهنگی نشستم، از همنشینی با او بهره‌مند شدم. به‌ درستی سرهنگی راوی عشق است؛ اما او نقش دیده‌بانی را بیشتر دارد و اگر دیده‌بان ادبیات انقلاب و دفاع مقدس نام گیرد، صحیح است.»

«گزیده‌ای از اخبار بازار نشر» عنوان بخش دیگری از این ماهنامه است. از جمله این اخبار می‌توان به معرفی برگزیدگان هشتمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد، برگزاری همایش ملی کتاب و نشر، برپایی دوره آشنایی با مقدمات ویرایش و کتاب‌پردازی اشاره کرد.

دوره آشنایی با مقدمات ویرایش و کتاب‌پردازی به همت مرکز آموزش‌های کاربردی نشر مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد. در این کلاس‌ها محمد حسن‌پور نکات تولید، نسخه‌پردازی و نکاتی از ویرایش صوری را تدریس کرد. هومن عباسپور نیز دراین دوره نکات مربوط به ویرایش زبانی، آشنایی با منابع و نکاتی از ویرایش صوری را به شرکت‌کنندگان آموزش داد. همچنین محمدعلی ایمانپور نکات مربوط به ویرایش رایانه‌ای در دو بخش «تنظیم گزینه‌ها برای ویرایش در نرم‌افزار ورد»، «برخی از تنظیم‌های عمومی در صفحه‌آرایی و نسخه‌پردازی» را در دو ساعت تدریس کرد.

این ماهنامه، مجموعه آرای مقام معظم رهبری درباره نظارت بر کتاب را بررسی کرده است. «نظارت بر کتاب می‌تواند جلوی حرام را بگیرد» و «غذای فکر و روح باید سالم و مقوی عرضه شود و آن‌کس که جز این عمل کند، خطا یا جنایتی بزرگ‌تر از عرضه‌کننده مواد غذایی ناسالم یا بی‌مایه، مرتکب شده است» این جملات برگرفته از برخی آرای ایشان درباره اهمیت و ضرورت نظارت بر کتاب است.

معظم‌له تاکید دارند: «افرادی را برای کار ممیزی انتخاب کنید که وقت داشته باشند و سرسری نگاه نکنند. بعضی از کتاب‌‌هایی را که برای من فرستاده بودند، دیدم که بخشی از آن علامت‌گذاری شده بود که ممنوع است که به نظر من خیلی مهم نبود. بعد مطلب کتاب را خودم ادامه دادم و به بخشی رسیدم که علامتگذاری نشده بود و واقعا هم مضر بود... این افراد باید وقت بگذارند، دقت کنند و صلاحیت هم داشته باشند.»

گفت‌وگو با محسن پرویز، نائب‌ رئیس و سخنگوی انجمن قلم ایران، بخش دیگر این ماهنامه را به خود اختصاص داده است. وی در این گفت‌وگو چنین بیان کرده که «هیئت نظارت بر کتاب باید از اعمال سلیقه‌ها جلوگیری کند.»

«باید قبول کنیم طبق قانون، وقتی جلسات هیئت نظارت بر کتاب تشکیل نمی‌شود، تصمیمات اجرایی اداره کتاب مشروعیت پیدا نمی‌کند. اداره کتاب بازوی اجرایی هیئت نظارت است و باید گزارش‌هایی به هیئت بدهد که چه کتاب‌هایی مجوز گرفته و چه کتاب‌هایی چه مسائلی داشته‌اند. این هیئت باید تشکیل جلسه بدهد و شرایط حوزه کتاب را طبق آنچه در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد، بررسی کند. این مصوبه، یک مصوبه وسیع و کارآمد است و چند آدم تمام وقت می‌خواهد که آن را اجرا کنند.»

«اعضای هیئت نظارت بر کتاب در یک نگاه» عنوان بخش دیگر این ماهنامه است. کیوان امجدیان، نویسنده و روزنامه‌نگار در این ماهنامه، درباره ممیزی کتاب یا استانداردسازی سخن گفته است.

همچنین در این شماره گفت‌وگویی با محمد سلگی درباره ضوابط نشر کتاب شده است. به گفته وی درباره نحوه برخورد با پدیده قاچاق کتاب، دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. یک دیدگاه می‌گوید وزارت ارشاد مانند موضوع فیلم‌های قاچاق، ورود قاطع و جدی داشته باشد و با این موارد برخورد کند. دیدگاه دیگر هم این است که دستگاه قضایی باید با این موارد برخورد کند و ناشران از طریق شکایت، موارد را پیگیری کنند.»

از جمله دیگر مطالب این شماره ماهنامه می‌توان به سخنرانی شهریار زرشناس در نمایشگاه کتاب تهران، بسته پیشنهادی سامانه کارشناسی برای آذر و دی،‌ یادداشتی کوتاه پیرامون دو کتاب «ر» و «رسول مولتان»، «دستچینی از بهترین کتاب‌ها برای واکاوی فتنه 88»، «گزیده‌ای از کتاب‌های معرفی شده در نشست کتابخوان»، «دستچینی از بهترین کتاب‌‌ها برای آمریکاشناسی» و مروری بر زندگی یکی از موفق‌ترین ناشران و نویسندگان در عرصه بین‌الملل اشاره کرد.

ششمین و هفتمین شماره ماهنامه تخصصی کتاب و کتابخوانی «شیرازه کتاب» ویژه آذرماه و دی‌ماه در 166 صفحه، به بهای 200 هزار ریال از سوی مجمع ناشران انقلاب اسلامی منتشر شده است.

captcha