افزایش نامتوازن اعتبارات فرهنگی در لایحه دولت صحیح نیست
کد خبر: 3473166
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸
بیژن نوباوه:

افزایش نامتوازن اعتبارات فرهنگی در لایحه دولت صحیح نیست

گروه سیاسی: نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در رابطه با بخش فرهنگی لایحه بودجه 95 اظهار کرد: بخش‌های مختلفی در این حوزه وجود دارد که اعتبارات به صورت نامتوازن افزایش یافته که کار صحیحی نیست.

بیژن نوباوه، نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با اعتبارات فرهنگی لایحه بودجه 1395 اظهار کرد: لایحه بودجه بخش‌های متنوعی دارد که اعتبارات برخی بخش‌ها مثل وزارت ارشاد و وزارت ورزش و جوانان افزایش داشته است.
وی افزود: مجلس به ویژه کمیسیون فرهنگی خواهان افزایش بودجه در بخش فرهنگی است اما توازن در این افزایش باید رعایت شود و همه بخش‌‌ها باید مورد توجه قرار گیرد؛ برخی بخش‌ها نه‌تنها اضافه نشده بلکه کاسته شده و یا برخی بودجه‌ها نیز رد شده است که روش صحیحی نیست.
منتخب مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: سال گذشته در قالب جدولی کمک‌هایی برای نهادها و سازمان‌های کوچک در نظر گرفتیم که در طول امسال از آن اعتبار، ریالی پرداخت نشده است؛ برای سال آینده نیز ردیف یا اعتبار مشخصی که مطمئن شویم که حتماً پرداخت می‌شود، وجود ندارد.
وی ادامه داد: البته جدول سال گذشته را احیا کردند و گفته‌اند همان رقم داده می‌شود؛ در حالی که سال گذشته با کلی چانه‌زنی توانستیم برای این جدول 123 میلیارد تومان اعتبار تصویب کنیم که قرار شده تا پایان این ماه 20 تا 25 میلیارد تومان تخصیص داده شود و اگر قرار باشد برای سال بعد هم، همین جدول با همین کیفیت احیا شود اعتبار قابل توجهی نخواهد بود و فقط اسمش در بودجه ذکر شده است.
نوباوه به اعتبارات مربوط به رسانه‌ها در لایحه بودجه 95 پرداخت و گفت: برخی ارگان‌ها و سازمان‌ها مثل صدا و سیما با توجه به شرایطی که دارند و یک‌تنه در برابر هجمه تبلیغاتی دنیا ایستاده‌اند، بیشترین نیاز را به افزایش اعتبارات دارند، با این حال مبلغ قابل توجهی به صدا و سیما اضافه نشده که این موضوع باعث تأسف است.
نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه از ابتدا دولت در لایحه بودجه توجهی به بخش رسانه نداشته است، اظهار کرد: به عنوان نمونه بخش خبررسانی قرآنی در بودجه حذف شده که قطعا دچار مشکل خواهند شد.
نوباوه در مورد تلاش مجلس برای افزایش اعتبارات بخش فرهنگی و تأثیر آن در تخصیص اعتبارات اظهار کرد: این تجربه را در گذشته داشته‌ایم که اگر اگر دولت در لایحه بودجه ردیف یا اعتباری را نیاورد و نمایندگان در کمیسیون تلفیق بخواهند از سایر بخش‌ها بگیرند و به جای دیگری اختصاص دهند، باعث ایجاد مقاومت می‌شود.
وی اظهار کرد: بسیاری از ارگان‌ها و سازمان‌ها به دنبال اعتبارات مربوط به مالیات‌ها و افزایش درآمدها هستند که پیشنهادهای مربوط به این بخش معمولاً در کمیسیون تلفیق رأی نمی‌آورد و اگر بیاورد در عمل موفقیتی ندارد؛ چرا که این مبالغ پرداخت نمی‌شود.
نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان اظهار کرد: انتقادی مطرح می‌شود این است که نگاه دولت در لایحه به بخش فرهنگ بسیار ضعیف است و پاسخگوی نیازهای این بخش نیست.
captcha