هماهنگی در کتابت؛ ویژگی خط عثمان‌طه/ کاتب مشهور وامدار رسم الخط فارسی است
کد خبر: 3473172
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷
دغاغله در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

هماهنگی در کتابت؛ ویژگی خط عثمان‌طه/ کاتب مشهور وامدار رسم الخط فارسی است

گروه ادب: کارشناس مرکز طبع و نشر قرآن درباره چاپ قرآن با خط عثمان طه و با بیان اینکه قرآن با خط عثمان طه دارای هماهنگی خاص در کتابت حروف بوده و جاذبه‌های نگارشی زیادی دارد،‌ اظهار کرد: خود عثمان طه تاکید کرده که رسم‌الخط فارسی مشهور است و خود در کتابت از کاتبان ایرانی چون نیریزی نیز الگو می‌گیرد و ایرانیان استاد کتابت نسخ عربی هستند.

هماهنگی در کتابت؛ ویژگی خط عثمان‌طه/ کاتب مشهور وامدار رسم الخط فارسی است

مهدی دغاغله، استاد و قاری بین‌المللی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با تاکید بر اینکه در چاپ قرآن جمهوری اسلامی ایران باید رسم‌الخط پذیرفته شده در جهان اسلام که بر اساس قرآنی است که پیش چشم ائمه اطهار(ع) بوده به روال گذشته حفظ شود، گفت: اصطلاح رسم‌الخط در کتابت با حوزه چاپ قرآن متفاوت است. در کتابت، رسم‌الخط را به روش نگارش یک استاد خاص نسبت می‌دهند و در چاپ قرآن منظور از رسم‌الخط آیین نگارش است. به عنوان نمونه در «بسم الله الرحمن الرحیم»، کلمه رحمن بدون الف نوشته شده ولی در فارسی این کلمه با الف نوشته می‌شود. به عبارت دیگر رسم‌الخط املایی فارسی این کلمه با الف و رسم‌الخط قرآنی بدون الف است.

دغاغله افزود: در «بسم» نیز اختلاف رسم‌الخط قرآنی و املایی فارسی را داریم که در املایی بسم با الف است. اگر به دنبال چاپ و تهیه قرآنی با رسم‌الخط ایرانی باشیم باید کلمات را برابر لفظ بنویسیم که جای بحث است.

این استاد قرائت قرآن تاکید کرد: درباره توقیفی (خدایی و وحیانی) بودن رسم‌الخط قرآن یا غیر توقیفی بودن بیشتر علمای اهل سنت و برخی علمای شیعه نظر دارند که نباید رسم‌الخط قرآن تغییر کند چون توقیفی است و باید این رسم‌الخط حفظ شود. در مقابل برخی از علمای شیعه می‌گویند که قرآن شفاهی نازل شده و می‌توان رسم‌الخط آن را تغییر داد. مقام معظم رهبری نیز تغییر رسم‌الخط بر اساس تلفظ را فقط در مدارس و مراکز آموزشی جایز دانسته‌اند.

وی گفت: بنابراین با توجه به دشواری تلفظ برخی واژه‌های قرآن برای کودکان و نوآموزان می‌توان از مصحف‌های خاص با رسم‌الخط املایی ایرانی استفاده کرد، ولی در مساجد بهتر است از قرآن واحد و استاندارد جهان اسلام استفاده شود.

ایرانیان استاد کتابت با خط نسخ عربی هستند

دغاغله افزود: اکنون قرآن با خط عثمان طه مورد پذیرش جهان اسلام در مسابقات بین‌المللی است و قرآن تمام مسلمانان محسوب می‌شود. البته خود عثمان طه در گفت‌وگو با من تاکید کرده که رسم‌الخط فارسی مشهور است و خود در کتابت از کاتبان ایرانی چون نیریزی نیز الگو می‌گیرد و ایرانیان استاد کتابت نسخ عربی هستند.

این استاد قرائت قرآن گفت: قرآن با خط عثمان طه دارای هماهنگی خاص در کتابت حروف است و جاذبه‌های نگارشی زیادی دارد.

وی تاکید کرد: ایرانیان دارای توان کافی برای چاپ قرآنی استاندارد برای عرضه در جهان اسلام هستند، ولی در شرایط کنونی که تشیع مظلوم هستند، اقدام به چاپ قرآن‌هایی برای جایگزینی با قرآن مورد پذیرش جهان اسلام حساسیت ایجاد می‌کند.

دغاغله افزود: در این راستا باید با کارشناسی و گرفتن نظر فقهای شیعه و با هوشیاری کامل، رسم‌الخط ایرانی را عرضه کنیم.

یادآور می‌شود، طی هفته گذشته آیت‌الله جوادی آملی در دیدار با رئیس سازمان دارالقرآن الکریم از اینکه قرآن کریم با خط عثمان طه به چاپ می‌رسد گلایه و اظهار کرده بود که خواندن و نوشتن قرآن کریم با خط عثمان طه برای بسیاری از افرادی که می‌خواهند قرآن را آموزش ببینند دشوار است.

captcha