برپایی مسابقه برای تعیین قاریان اعزامی به رقابت‌های جهانی سؤال‌بر‌انگیز است
کد خبر: 3473175
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴
ساعد:

برپایی مسابقه برای تعیین قاریان اعزامی به رقابت‌های جهانی سؤال‌بر‌انگیز است

گروه فعالیت‌های قرآنی: دارنده رتبه عالی رشته قرائت سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن اظهار کرد: تلاوت قاریان در مسابقات سراسری به خوبی قابل سنجش و ارزیابی بود و از قرعه مرحله فینال مسابقات کرمانشاه، می‌توانستیم تشخیص دهیم که کدام قاری برای کدام مسابقات بین‌المللی مناسب است.

مهدی ساعد، دارنده رتبه عالی رشته قرائت سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره نهمین دوره ارزیابی و انتخاب قاریان و حافظان اعزامی به مسابقات بین‌المللی قرآن که طی سه روز گذشته در تهران برگزار شد، اظهار کرد: تصور می‌کنم هنوز خود دوستان هم به یک جمع‌بندی محکم نرسیده‌اند که چه کار باید بکنند و به همین دلیل در این دوره سه روزه قصد داشتند یک ارزیابی کنند تا ببینند که از این پس باید چه کار کنند.
وی افزود: اما به نظر بنده مسابقات سراسری قرآن در کرمانشاه و قرعه‌ای که برای فینال این مسابقات در نظر گرفته شده بود مبین بود و تلاوت قاریان در آن مسابقات به خوبی قابل سنجش و ارزیابی بود تا مسئولان و اساتید قرآن بدانند که هر قاری در چه سطحی قرار دارد.
ساعد ادامه داد: اگر بخواهیم مسابقات قرآن کرمانشاه را خوب آنالیز کنیم، می‌توانیم به خوبی تشخیص دهیم که کدام یک از دوستان برای اعزام به کدامیک از مسابقات قرآن مناسب هستند و لذا اگر این دوره سه روزه هم برگزار نمی‌شد از نتیجه مسابقات سراسری هم می‌شد این ارزیابی را انجام داد.
وی در ادامه عنوان کرد: مشکلی که وجود دارد و موجب می‌شود تا مجبور شویم پس از برگزاری مسابقات سراسری یک دوره ارزیابی برگزار کنیم این است که سازوکار برگزاری مسابقات قرآن در کشور ما با برخی کشورها کاملا متفاوت است؛ به عنوان مثال ما در ایران بر روی مسائل تجویدی بیشتر تأکید داریم اما آنچه که مرحوم حاجی‌حسنی کارگر در مالزی انجام داد خط بطلانی بر تمامی این مسائل بود و ایشان در آن مسابقات به صورت محفلی خواند و تلاوت ایشان هم گرفت و اول شد.
وی ادامه داد: دوستان و اساتیدی که در این دوره به ارزیابی قاریان و حافظان می‌پردازند باید به این نتیجه برسند که روش مسابقات قرآن ما با دیگر کشورها متفاوت است و لازم است یا سازوکار مسابقات قرآن دیگر کشورها شبیه به ما شود یا سازوکار مسابقات قرآن ما شبیه آنها شود.
این قاری قرآن عنوان کرد: ما نمی‌توانیم سازوکار واحد برای شهرستانی تا کشوری داشته باشیم و همچنین سازوکار متفاوتی برای مسابقات بین‌المللی داشته باشیم و این چیز نامعقولی است. ما چند سال بود در مالزی مقام نمی‌آوردیم مگر قاریان ضعیف به مالزی می‌رفتند؟ اتفاقا قاریان خیلی خوب و متبحری به مالزی اعزام می‌شدند اما اگر مقام نمی‌آوردند به این دلیل نبود که ضعیف بودند بلکه به این دلیل بود که سازوکار مسابقات قرآن مالزی با مسابقات ما متفاوت است.
وی در ادامه گفت: اینکه ما هرسال در مسابقات کشوری انتخاب‌های خود را داشته باشیم و برگزیدگان را معرفی کنیم و برای اعزام به مسابقات بین‌المللی دوباره دوره‌ای دیگر برگزار کنیم درست نیست؛ چرا که وضعیت هر یک از قاریان در همان مسابقات کشوری کاملا مشخص است و نیازی نیست که دوباره در دوره‌ای دیگر ارزیابی شوند.
ساعد یادآور شد: به نظر می‌رسد بهترین راه‌حل برای این مشکل آن است که سازوکار تمامی مسابقات بین‌المللی قرآن یکی شود. قاریان ما با توجه به سازوکاری که در مسابقات داریم از تجوید خوبی برخوردار هستند و خود را به سطح قابل قبولی رسانده‌اند پس باید مسابقات قرآن خود را به سمتی بیاوریم که محفلی‌تر برگزار شود و عامه مردم بتوانند از آن استفاده کنند و عامه مردم نظر بدهند که این تلاوت خوب است یا خوب نیست.
وی با طرح این پرسش که هدف از برگزاری مسابقات قرآن چیست؟، گفت: به نظر می‌رسد هدف اصلی از مسابقات باید دیدن و شنیدن تلاوتی تأثیرگذار است تا مردم عادلی ببینند و بشنوند و تأثیر بگیرند پس تا زمانی که مسابقات قرآن تأثیر بر روی مستمعین نداشته باشد باید همیشه از این دست کارها انجام دهیم تا ببینیم کدامیک از دوستان باید به کدامیک از مسابقات اعزام شوند.
گفتنی است، 9 نفر از قاریان برتر دو دوره اخیر مسابقات سراسری قرآن از اواخر هفته گذشته با حضور در نهمین دوره ارزیابی و انتخاب قاریان اعزامی به مسابقات بین المللی دیگر کشورها،  شب گذشته، 16 بهمن ماه در آستان امامزاده حسن(ع) رقابت دیگری در حضور قاریان بین‌المللی داشتند که نتایج آن تا 10 روز دیگر اعلام می‌شود.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۴/۱۱/۱۷ - ۱۳:۱۵
0
0
این که شد از نو مسابقه متاسفیم
captcha