سوءاستفاده ام‌آی5 انگلیس از تازه‌مسلمانان برای جاسوسی
کد خبر: 3473243
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹

سوءاستفاده ام‌آی5 انگلیس از تازه‌مسلمانان برای جاسوسی

گروه بین‌الملل: بر اساس تحقیقات جدید دانشگاه کمبریج، سرویس جاسوسی انگلیس(ام‌آی5)، اغلب تازه‌مسلمانان را برای استخدام به عنوان جاسوس هدف قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «RT»، محققان مرکز مطالعات اسلامی کمبریج با 50 مرد تازه‌مسلمان انگلیسی از تمام گروه‌های سنی، قومیت‌ها و پیشینه‌ها، گفت‌وگو کردند.

انگلیسی/ سوءاستفاده ام‌آی5 انگلیس از تازه‌مسلمانان برای جاسوسی

برخی از شرکت‌کنندگان در این تحقیق عنوان کردند که مأموران ام‌آی5 با آنان تماس گرفته و خواستار همکاری آنان با این سازمان شده‌اند.

یکی از آن‌ها عنوان کرد که تلاش آنان برای به کار گرفتن تازه مسلمانان، در ابتدا با گفت‌وگوهای دوستانه شروع می‌شود و در صورت عدم موافقت با خواسته آن‌ها به تهدید نرم می‌انجامد.

این گزارش 180 صفحه‌ای نشان داد که تازه‌مسلمانان با عدم اطمینان هم از سوی مسلمانان و هم از سوی غیرمسلمانان مواجه می‌شوند. این گزارش عنوان کرد که آن‌ها عموماً مجبور می‌شوند که از خانواده‌های خود جدا شوند.

تازه‌مسلمانان همچنین از تصورات قالبی نادرست در مورد افراط‌گرایی شکایت دارند و عنوان می‌کنند که مورد تمسخر و تحقیر واقع شده‌اند.

عبدالمالک تایلر، یکی از شرکت‌کنندگان در این تحقیق، که بیست سال پیش از هندوئیسم به اسلام گرویده است، می‌گوید: رسانه‌ها تصویری منفی از تازه‌مسلمانان ترسیم می‌کنند.

او افزود: داستان‌های زیادی در باب ارتباط دادن افراط‌گرایی با تازه‌مسلمانان مطرح می‌شود اما از تازه‌مسلمانان موفق خبری در رسانه‌ها نیست.

یاسر سلیمان، مدیر مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه کمبریج عنوان کرد: در غرب، گرویدن به اسلام با افراط‌گرایی و متأسفانه تروریسم مرتبط شده است.

او افزود: برخی شرکت‌کنندگان در این تحقیق عنوان کردند که همکاری با سرویس‌های امنیتی، توانایی یک تازه‌مسلمان برای فعالیت‌های اسلامی را مخدوش می‌کند و همچنین برخی مسلمانان تصور می‌کنند که تازه‌مسلمانان تظاهر به مسلمانی می‌کنند تا برای دولت جاسوسی کنند.

captcha