نامزدهای دهمین جشنواره «شعر فجر» معرفی شدند/ برپایی اختتامیه در اول اسفند
کد خبر: 3473355
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹

نامزدهای دهمین جشنواره «شعر فجر» معرفی شدند/ برپایی اختتامیه در اول اسفند

گروه ادب: نامزدهای دهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در نشست خبری این جشنواره که امروز،‌ 17 بهمن برگزار شد، معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دومین نشست خبری دهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر ظهر امروز، 17 بهمن‌ماه با حضور مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و اسماعیل امینی، دبیر علمی جشنواره شعر فجر برگزار شد.
قزلی در این نشست با ارائه گزارشی از برگزاری محافل شعر در داخل و خارج از کشور به معرفی نامزدهای بخش‌های گوناگون دهمین جشنواره شعر فجر پرداخت و گفت: در بخش درباره شعر 5 نامزد از میان بیش از 300 اثر انتخاب شد که اسامی آنها به این شرح است؛ «آتش پارسی» اثر حمید یزدان‌پرست، «از هفت پیکر تا هشت بهشت» نوشته محمدجعفر محجوب، «مکتب هرات و شعر فارسی» اثر حسین نصیری جامی، «نجوم قدیم و بازتاب آن در ادب فارسی» اثر عباس ماهیار و «نگاهی به شعر سنتی معاصر» نوشته فضل‌الله رضا. آثار این بخش از سوی علیرضا فولادی، سرور مولایی و بهادر باقری داوری شدند.
وی افزود: در بخش شعر کودک و نوجوان این جشنواره بیش از 700 اثر از سوی مصطفی رحماندوست، مریم جلالی و انسیه موسویان داوری شد و در نهایت 7 اثر «حال غنچه خوب است» نوشته غلامرضا بکتاش، «قد سر سوزن» نوشته ناصر کشاورز، «قصه نمایش کودکان» نوشته مهری ماهوتی، «هر گلابی یک چراغ» نوشته کمال شفیعی، «هی برف برف، هی برف» نوشته سعیده موسوی‌زاده و «یک قوری پر از قور» نوشته مریم هاشم‌پور به عنوان نامزدهای این بخش معرفی شدند.
قزلی با بیان اینکه در بخش شعر بزرگسال بیش از 2500 اثر دریافت و داوری شده است، بیان کرد: در این بخش 10 اثر از سوی سعید بیابانکی، مصطفی علیپور و بهمن ساکی انتخاب شدند که عناوین این آثار به این ترتیب است؛ «بادام هزاره‌ها» نوشته محمدشریف سعیدی، «پرتره» نوشته هرمز علی‌پور، «دو قدم مانده با خاکستر» نوشته تیرداد نصری، «سپیدخوانی روز» اثر مفتون امینی، «سکته سوم» اثر رضا بروسان، «سکوت فرفره کوچکی بود که در باد می‌چرخید» اثر احمدرضا احمدی، «سیبی از باغ زمستان» نوشته جعفر درویشیان، «لحظه جهان» نوشته قربان ولیئی، «مجموعه آثار هوشنگ چالنگی» نوشته هوشنگ چالنگی و «مجموعه غزل پری‌خوانی» نوشته امیرحسین اللهیاری.
وی در ادامه درباره معیار انتخاب حاضران محافل خارجی جشنواره شعر فجر تصریح کرد: انتخاب آثار زیرنظر دبیر علمی جشنواره انجام می‌شود، البته نکاتی را هم مدنظر داشته‌ایم که از جمله آنها می‌توان به نامزد جشنواره شعر در دوره‌های گذشته، برگزیده جایزه پروین اعتصامی، اثرگذاری در حوزه شعر و درخواست کشور مقصد اشاره کرد.
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی با اشاره به محافل شعر در صیدا، یکی از شهرهای لبنان نیز گفت: در این محافل با برخی از شاعران مسیحی نظیر جورج شکور، ذکی الحاج و ... دیدار کردیم که بسیاری از آنها تصوری از شعر عربی در ایران نداشتند، اما وقتی از این موضوع باخبر شدند، تمام‌قامت در برابر این شعر ایستادند.
وی در پایان سخنان خود یادآور شد: مراسم اختتامیه دهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر یکم اسفندماه، ساعت 15 در سالن همایش‌های رفاه واقع در خیابان مردم برگزار می‌شود.
اسماعیل امینی نیز در ادامه این نشست از برگزاری محفل شعر 18 بهمن‌ماه در اصفهان خبر داد و عنوان کرد: اثرگذاری شعرخوانی و محافل شعری در خارج از کشور سبب شناخت مستقیم از شاعران کشورهای دیگر می‌شود؛ چرا که معتقد نیستم هر کسی هیاهوی بیشتری دارد، چهره مطرح است، بلکه این امر ملاک خوبی نیست و بسیاری از چهره‌های برجسته علمی و ادبی در کشورمان هستند که ممکن است کسی آنها را نشناسد.
وی افزود: این محافل همچنین سبب ایجاد و افزایش زمینه‌ همکاری‌های مشترک علمی، ادبی و پژوهشی می‌شود؛ چرا که با مسئولان فرهنگی این کشورها دیدار می‌کنیم و بسیاری از آنها در این دیدار خواستار تدریس شاعران برجسته کشورمان در کشور مقصد هستند و یا علاقه به چاپ و تدریس کتاب‌های ایران در حوزه شعر را دارند.

captcha