اصلاح خانواده؛ زیربنای نظام اجتماعی مطلوب و متحول
کد خبر: 3473391
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
امام جمعه آستانه اشرفیه عنوان کرد:

اصلاح خانواده؛ زیربنای نظام اجتماعی مطلوب و متحول

گروه اجتماعی: حجت‌الاسلام ساجدی دستیابی به آرامش را هدف غایی تشکیل خانواده براساس نص قرآن دانست و گفت: صلاح خانواده و تربیت اعضای خانواده زیربنای نظام اجتماعی مطلوب و متحول است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ساجدی، امام جمعه آستانه اشرفیه امروز، ‌17 بهمن در همایش «خانواده؛ کانون مهرورزی» که در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان برگزار شد، با اشاره به ریشه عربی واژه محبت به معنی «دانه»، اظهار کرد: محبوب در قلب محب خودش نفوذ می‌کند لذا مهرورزی نشات گرفته از یک رابطه خاص بین محبوب و محب است.

وی با بیان اینکه محبت مقابل بغض و نفرت قرار می‌گیرد، افزود: همانگونه که نفرت عامل بیزاری و دوری جستن است، محبت عامل خواستن، تمایل و جذب محسوب می‌شود. خداوند متعال این ویژگی را در میان موجودات قرار داده است.

این کارشناس دینی محبت را کمال‌بخش دانست و تصریح کرد: اصل محبت یک خاستگاه طبیعی در وجود انسان دارد. برخی از صاحب‌نظران محبت را به سه دسته الهی، روحانی و طبیعی تقسیم کرده‌اند، اما محبت الهی و روحانی در راستای تکامل محبت طبیعی شکل می‌گیرد.

حجت‌الاسلام ساجدی محبت به خالق هستی را محبت روحانی دانست و ادامه داد: بخشی از نیازهای روحی و عاطفی انسان در محیط خانواده تامین می‌شود .خداوند در قرآن بر قیام لله به صورت تک تک و زوج سفارش می‌کند لذا رابطه میان زن و شوهر یکی از مصادیق قیام برای خداست. 

امام جمعه آستانه اشرفیه وجود مهر و محبت در خانواده را عامل تحمل سختی‌ها و مصائب دانست و عنوان کرد: خانواده یکی از نهادهای اجتماعی موثر و سرنوشت‌ساز در آینده جامعه است لذا اگر کانون خانواده مورد بی‌مهری قرار گیرد، آسیب‌های اجتماعی که نتیجه فروپاشی نظام خانواده در پی طلاق است، ایجاد می‌شود. در واقع محبت و مهرورزی در خانواده ظرفیت‌ها را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به افزایش نگران‌کننده آمار طلاق در کشور، خاطرنشان کرد: اصلاح خانواده و تربیت اعضای خانواده زیربنای نظام اجتماعی مطلوب و متحول است.

حجت‌الاسلام ساجدی دستیابی به آرامش را هدف غایی تشکیل خانواده براساس نص قرآن دانست و اضافه کرد: ارتباط زن و شوهر بسیار مهم و حساس است و بر مبنای محبت، مودت و دوستی قرار دارد لذا بی‌توجهی و غفلت در خانواده دلسردی ایجاد می‌کند، البته تغافل از خطا و اشتباه یکی از راهکارهای زندگی خانوادگی در آموزه‌های دینی است.

وی با بیان اینکه مهر و محبت میان زن و شوهر بر پایه قوانین حقوقی گرمابخش کانون خانواده نخواهد بود، یادآور شد: تعیین مهریه‌های بالا از نظر حقوقی تایید شده است، اما محبت و روستی را کمرنگ می‌کند.

حجت‌الاسلام ساجدی به تربیت فرزندان در خانواده اشاره کرد و گفت: برخی از صاحب‌نظران تربیت انسان را در سه ثلث زندگی او تعریف می‌کنند. شخصیت فرزندان در بخش سوم از ثلث اول زندگی آنان شکل می‌گیرد لذا پدر و مادرها باید در مشورت‌ها از فرزند خود اظهار نظر بخواهند و در انتخاب‌های آنان دخالت نکنند. متاسفانه برخی از امید و آرزوهایی که پدر و مادر به آن نرسیده‌اند به اجبار به فرزندان تحمیل می‌کنند که این خود ضربه سنگینی بر شخصیت و آینده فرزندان خواهد بود. والدین باید نقش هدایتگر داشته باشند.
captcha