آموزش‌های خود مراقبتی بر اساس سبک زندگی ایرانی‌ــ‌اسلامی مورد تأکید وزارت بهداشت است
کد خبر: 3473397
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸
حریرچی:

آموزش‌های خود مراقبتی بر اساس سبک زندگی ایرانی‌ــ‌اسلامی مورد تأکید وزارت بهداشت است

گروه سلامت : قائم مقام وزارت بهداشت با اشاره به تأثیر خود مراقبتی در پیشگیری از بروز سرطان آموزش این قدامات را بر اساس سبک زندگی اسلامی و ایرانی از جمله راهبردهای وزارت بهداشت خواند.

ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) خودمراقبتی و اصلاح رفتار‌های محیطی را از جمله راه‌های پیشگیری از بروز سرطان در جامعه دانست.

وی تصریح کرد: پیشگیری از سرطان با اصلاح رفتار فردی یا با خودمراقبتی میسز است؛ قسمت اندکی از عوامل سرطان ژنتیکی است که خود مراقبتی روی آن تأثیری ندارد اما قسمت اعظمی از عوامل سرطان به عوامل محیطی و رفتارهایی که انجام می‌دهیم باز می‌گردد.

حریرچی ادامه داد: رفتار‌هایی مانند مصرف سیگار، نمک، الکل، عدم مصرف سبزیجات و چاقی ریسک فاکتورهایی هستند که در بروز سرطان نقش دارند.

وی تأکید کرد: با رجعت به سبگ زندگی ایرانی- اسلامی به همراه تغییر رفتار افراد می‌توان میزان بروز سرطان را کاهش داد.

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه یکسری رفتارهای فردی افراد جامعه را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد، عنوان کرد: یک سری رفتارهای فردی ما در جامعه تأثیر دارد مثلا مصرف سیگار برای کسانی سیگاری نیستند و یا رفتار ترافیکی که منجر به آلودگی‌های صوتی و هوا می‌شود علاوه بر اینکه زیان آن متوجه خود شخص می‌شود، کل افراد جامعه را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در حوزه آموزش خود مراقبتی برای پیشگیری از سرطان خاطرنشان کرد: برای سرطان یک اداره‌کل در وزارت بهداشت وجود دارد که به آموزش‌های خود مراقبتی بر اساس فرهنگی ایرانی، اسلامی می‌پردازد ما در این راستا معیاری بودجه‌ای در نظر نگرفته‌ایم که بتوان سال به سال این آموزش‌ها را مورد مقایسه قرار دهیم بلکه همیشه تأکید می‌شود این آموزش‌ها انجام شود.

captcha