به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از قم، کاردینال پیتر تورکسون، وزیر صلح و عدالت واتیکان شب گذشته، 17 بهمن در همایش «نقش ادیان در تحقق عدالت و صلح از دیدگاه اسلام و مسیحیت» که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، گفت: اسلام و مسیحیت دو دین آسمانی هستند که نقش مهمی در تثبیت صلح جهانی دارند.
وی افزود: امروز در شهر مقدس قم با زیارت حرم حضرت معصومه(س) و اماکن مذهبی اسلامی به یاد مظاهر اسلام شیعی افتادم که این بناها تداعی کننده صلح و آرامش برای همه جهان با نگاه اسلام شیعی بود.
تورکسون افزود: از آنجا که اکثر ساکنان زمین را پیروان ادیان آسمانی تشکیل میدهند باید برای رسیدن به آرمانهای مشترک برای حفاظت از بشریت، ساکنان این کره و محیط زیست تلاشهای بیشتری انجام شود؛ شهر قم، با دربرداشتن معماری اسلامی، هر بینندهای را به یاد نظم الهی و آسمانی میاندازد.
جهان با چالشهای جدیدی روبرو است
وزیر صلح و عدالت واتیکان بیان کرد: در دهه 60 میلادی و زمانی که جنگ سرد بحران خود را پشت سر میگذاشت، آمریکا و کوبا درگیر یک جنگ بودند ولی پاپ در آن زمان گفت که این چالشها زمانی برطرف میشود که همدیگر را به رسمیت بشناسیم؛ از دهه 60 جهان با خطر جنگ اتمی روبرو بود و آن زمان از عالمان ادیان خواسته میشود که فکری برای این بحران انجام دهند ولی امروز جهان با چالشهای جدیدی روبرو است که خطر آن کمتر از بمب اتمی نیست.
پیتر تورکسون اظهار کرد: گرسنگی، تجارت اعضای بدن انسانها، فساد جنسی، همجنس گرایی، نابودی منابع طبیعی و سواستفادههای رنگارنگ، دوباره میطلبد که صاحبان ادیان، نقش تاریخی خود را به خوبی ایفاکنند؛ ادیان بزرگی که پیرو آن هستیم، یعنی اسلام، مسیحیت و یهودیت، احترام ویژهای برای حضرت ابراهیم(ع) قائل هستند زیرا ابلاغ کننده نظم الهی جهانی بود.
قرآن، انجیل و تورات همه دنیا را به نظم الهی فرا میخوانند
وی گفت: قرآن، انجیل و تورات، کتابهای الهی هستند که همه دنیا را به نظم الهی فرا میخوانند؛ امروزه وقتی به محتوای کتاب آسمانی قرآن مینگریم، متوجه میشویم که خداوند با ربوبیت تکوینی و تشریعی خود بشر را به سمتی هدایت میکند که در روی کره زمین، خلیفةالله باشد که این خلیفه اللهی نیازمند رعایت نظم الهی است؛ حتی فرشتگان در مقابل این سمت و جایگاهی که خداوند به انسان داد، اعتراض داشتند.
وزیر صلح و عدالت واتیکان خاطرنشان کرد: صلح و عدالت دو آرمانی هستند که انبیا به تحقق آن میاندیشیدند؛ انجیل چند ابزار را برای تحقق عدالت مطرح میکند که اولین آن، سخن گفتن از کرامت ذاتی انسان است؛ بازگشت به کرامت ذاتی یعنی اینکه خداوند ما را به گونهای خلق کرده است که کسی نمیتواند آن را از ما بگیرد، کرامت ذاتی انسانها نخستین معنی و سخت هستهای است که میتوان با تکیه بر آن صلح و عدالت را در زمین محقق کند.
خداوند از ما هم میخواهد که زیست کریمانه داشته باشیم
وی افزود: این کرامت با آفرینش بشریت به او هدیه داده شده است و این کرامت نیز ما را این چنین برای این مساله گردهم جمع کرده است؛ وقتی خداوند ما را کریم آفریده است از ما هم میخواهد که زیست کریمانه داشته باشیم؛ حق زندگی و بهرهوری از مواهب الهی، بهرهوری از انرژی و رشد و احترام به حقوق دیگران که همان راه سعادت و عدالت است از جمله تکریمهایی است که خداوند نسبت به انسان روا داشته است.
تورکسون گفت: مؤلفه بعدی که در تحقق صلح و عدالت به آن نیازمندیم دانش رابطه با خدا، همدیگر و رابطه با محیط زیست و مواهب الهی است؛ مهندسی و تنظیم این سه نوع رابطه همان نظم الهی است؛ مهندسی و تنظیم روابط سه گانه ما پیش نیازهایی دارد که اساسیترین پیش نیاز آن، عدالت گرایی و عدالت محوری است که باید جدی گرفته شود.
وی افزود: چیزی که بشریت را در مقابل هم قرار داده و زندگی صلح آمیز آنها را به چالش کشیده است، تبعیضاتی است که بین خود ایجاد کردیم یکی از این تفاوتها، تبعیض بین زن و مرد هستند؛ زن و مرد نسبت به هم تفاوتی ندارند و کرامت ذاتی انسانها ربطی به جنیست آنها ندارد.
پیترتورکسون خاطرنشان کرد: اگر خداوند ما را به عنوان برادران هم خلق کرده است، آدم کشی و نسل کشی همان برادر کشی است؛ احترام به مصلحت عمومی به معنای رعایت حقوق نسلها؛ راه تحقق عدالت در کره زمین رعایت این پنج اصل است.