استاد غلوش حلقه وصل دو نسل قاریان بود/ خاطراتی شنیدنی از مصاحبت با استاد
کد خبر: 3473569
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶

استاد غلوش حلقه وصل دو نسل قاریان بود/ خاطراتی شنیدنی از مصاحبت با استاد

گروه بین‌الملل: استاد «عبدالفتاح طاروطی» گفت: مرحوم غلوش از مؤسسان پیشکسوت مکتب‌های قرائت قرآن بود که نسل کنونی قاریان از چشمه جوشان شیوه و روش وی بهره‌های فراوان برده‌اند و تأثیرپذیری از سبک او در همه قاریان بعد از وی به وضوح قابل مشاهده است.

استاد غلوش حلقه وصل دو نسل قاریان بود / ابداع در سبک مصطفی اسماعیل ویژگی بارز وی

استاد «عبدالفتاح طاروطی»، چهره شاخص قرائت در جهان اسلام، داور چندین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در ایران، دبی، عربستان، مالزی، اندونزی و دیگر کشورهای جهان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به این مطلب اشاره کرد و گفت: استاد «راغب مصطفی غلوش» از اساتید بزرگ تلاوت در مصر و جهان اسلام بود.

طاروطی درگذشت استاد راغب مصطفی غلوش را به همه قاریان و فعالان قرآنی جهان اسلام تسلیت گفت و در ادامه برای آن مرحوم بخشش و رحمت الهی را مسئلت کرد و گفت: شنبه، 17 بهمن‌ماه مراسم تشییع و همچنین مجلس بزرگداشت مرحوم غلوش با حضور ده‌ها هزار دوستدار و مستمع علاقمند به قرائت‌های وی، از سراسر استان‌های مصر، برگزار شد.

جایگاه استاد راغب مصطفی غلوش

استاد طاروطی تصریح کرد: درگذشت استاد غلوش برای همه قاریان مصری و فعالان قرآنی یک فاجعه بود، زیرا آنها یکی از اعلام برجسته این حوزه را از دست دادند. وجود استاد راغب در عالم قرائت شأنی را برای قرائت و قاریان به وجود آورده بود.

داور معروف مسابقات بین‌المللی قرآن افزود: استاد غلوش از مؤسسان پیشکسوت مکتب‌های قرائت قرآن بود که نسل کنونی قاریان از چشمه جوشان شیوه و روش وی بهره‌های فراوان برده‌اند و تأثیرپذیری از او در همه قاریان بعد از وی به وضوح قابل مشاهده است.

وی در ادامه اظهار داشت: استاد راغب مصطفی غلوش رابط نسل کنونی قاریان با نسل مصطفی اسماعیل و استاد «منشاوی» بود که با درگذشت وی این حلقه وصل از بین رفت.

طاروطی تأکید کرد: برای من و سایر قاریان مایه افتخار است که هم‌دوره استاد غلوش بوده‌ایم، زیرا وی حلقه وصل ما و نسل قبلی قاریان معروف جهان اسلام بود.

خاطراتی شنیدنی از مصاحبت طاروطی با مرحوم غلوش

این قاری معروف مصری درباره آخرین دیدار با مرحوم غلوش قبل از درگذشت وی گفت: 2 ماه پیش از درگذشت ایشان، توفیق الهی حاصل شد و من توانستم خدمت استاد برسم.

در آن زمان وی به دلیل بیماری ممنوع‌الملاقات شده بود، اما پس از اطلاع از اینکه برای ملاقات وی آمده‌ام، ورودم را اجازه داد.

من برای 5 دقیقه ملاقات سریع رفته بودم، اما وی با اصرار زیاد و سخنان نغز و شیرینی که بیان داشتند یک ساعت در کنار وی بودم و با هم بسیار صحبت کردیم.

وی تصریح کرد: تواضع و اخلاق آن مرحوم در آن دیدار بسیار برجسته بود، به طوری که خطاب به من گفت: «شما استاد ما هستید، شما حاملان پرچم قرائت پس از ما هستید من از شنیدن قرائت‌های شما احساس سعادت و خوشبختی می‌کنم».

طاروطی در ادامه خاطرنشان کرد: در آن دیدار شیفته اخلاق استاد راغب شده بودم و از آن همه تواضع شرمنده بودم و تنها پاسخ من این جمله بود «اگر همه ما (قاریان) برای ادای دین خود سال‌ها به شما خدمت کنیم نخواهیم توانست حق شما را ادا کنیم.»

طاروطی به خاطره دیدار دیگری با استاد غلوش اشاره و تصریح کرد: در مراسم بزرگداشت «سلیمان چلبی»، قاری معروف رادیو قرآن مصر، فرصتی پیش آمد و در کنار استاد غلوش نشستم و با وی با شوخ‌طبعی تمام، گفت‌وگویی داشتم.

وی توضیح داد: در آن دیدار از استاد غلوش پرسیدم که معمولاً هر قاری پس از رسیدن به سن 60 سالگی دوره جدید پس‌رفت را آغاز می‌کند و پس از این سن معمولاً شمارش معکوس کاهش کیفیت صدا به تناسب کاهش سلامتی قاری شروع می‌شود، اما شما (استاد راغب) استثنایی بر این قاعده بوده‌‌اید به طوری که پس از سن 60 سالگی مانند یک جوان قرائت می‌کنید و سال به سال هم بر جذابیت صدا، حسن ادا، ابتکار و ابداع شما در قرائت و لحن افزوده می‌شود و این از علائم فضل و رحمت الهی است که بر شما نازل شده است.

عبدالفتاح طاروطی در ادامه بیان خاطرات خود از استاد راغب افزود: در مراسم ازدواج یکی از مسئولان روزنامه الاهرام مصر نیز استاد غلوش حضور داشت و من در آنجا افتخار همراهی با ایشان را داشتم.

وی در ادامه اظهار داشت: در آن مراسم از استاد خواستم تا با قرائت آیاتی فضا را معطر به رایحه قرآن کنند و وی هم این درخواست ما را پذیرفت و با توجه به عدم وجود امکانات لازم، در طول قرائت استاد میکروفون را برای ایشان نگه داشته بودم.

این قاری برجسته جهان اسلام در ادامه تصریح کرد: پس از قرائت وی تشکر کرد، اما صادقانه به او گفتم که هر قاری افتخار می‌کند به این که در خدمت شما و خادمان قرآن کریم باشد و من هم احساسی جز این نمی‌کنم.

چرا مرحوم غلوش ترجیح می‌داد در محافل به تنهایی قرائت کند؟

وی به دلایل تنهایی قرائت‌کردن استاد راغب مصطفی غلوش در مناسبت‌های مختلف نیز اشاره کرد و گفت: استاد غلوش معمولاً اجراها را به تنهایی انجام می‌داد و علاقمند نبود که هر کسی در مراسمی که وی تلاوت دارد، قرائت کند.

وی افزود: اگر قرار بود کسی پس یا قبل از وی قرائت کند استاد حتماً باید قبل از مراسم از سطح قرائت وی و اینکه وی می‌تواند ادای خوبی داشته باشد یا خیر مطلع می‌شد. همچنین استاد راغب از شنیدن قرائت‌های نادرست و دیدن قاری غیرپایبند به آداب قرائت بسیار خشمگین می‌شد و به همین خاطر معمولاً علاقه‌ای به قرائت در کنار دیگر قاریانی که نمی‌شناخت، نداشت.

طااروطی این مسئله را دلیل اصلی اجراهای فردی استاد غلوش دانست و گفت: با اینکه افتخار قرائت در کنار ایشان را نداشتم، اما افتخار حضور در محافلی که ایشان قرائت می‌کرد را داشتم و بارها در مناسبت‌های مختلف و محافل قرآنی که با حضور آن مرحوم برگزار می‌شد، حضور داشتم.

شیوه و سبک قرائت استاد غلوش

عبدالفتاح طاروطی در پاسخ به این سؤال که آیا استاد راغب مصطفی غلوش دارای سبک مخصوص به خود در قرائت بود؟ گفت: استاد غلوش قرائت را نزد شیخ مصطفی اسماعیل آموخته بود، بنابراین می‌توان وی را در مکتب و سبک قرائت مصطفی اسماعیل طبقه‌بندی کرد.

وی افزود: استاد غلوش به سبک مصطفی اسماعیل سیاق جدیدی داد و ابتکارات، ابداعات و تغییرات بی‌سابقه در لحن و طنین قرائت به سبک اسماعیل ایجاد کرد که پیش از وی سابقه نداشته است.

طاروطی تصریح کرد: استاد راغب همواره علاقه‌مندان را با ابتکارها و ابداع‌های جدید خود غافلگیر می‌کرد؛ زیرا وی شخصی دوستدار به‌روز بودن بود به همین خاطر قرائت‌های خود را در مناسبت‌های مختلف به همان شکل سابق تکرار نمی‌کرد بلکه همواره تلاش می‌کرد تا قرائت جدیدی را ارائه دهد.

به گقته طاروطی، استاد غلوش از جمله قاریانی بود که مستمع هیچگاه از شنیدن قرائت‌های وی خسته و دل‌زده نخواهد شد؛ زیرا همواره ابتکارهای جدید وی در قرائت را خواهد شنید.

عبدالفتاح طاروطی در پایان با ابراز تأسف و تأثر فراوان درگذشت این قاری بزرگ جهان اسلام را تسلیت گفت و خاطرنشان کرد: درگذشت استاد راغب مصطفی غلوش را به همه قاریان و فعالان قرآنی جمهوری اسلامی ایران که همواره برای قاریان و مسائل مربوط به آنها اهمیت قائل بوده است، تسلیت می‌گویم.

لازم به ذکر است، عبدالفتاح علی طاروطی، قاری مصری در سال 1965 میلادی مصادف با 1344شمسی در استان شرقیه در بخش طاروت مصر به دنیا آمد. او از کودکی علاقه زیادی به فعالیت‌های قرآنی داشت، به همین دلیل با تشویق خانواده به فعالیت‌های قرآنی پرداخت. پس از حفظ قرآن، به یادگیری هنر تلاوت پرداخت و کم‌ک م با استعدادی که در عرصه‌های قرآنی داشت در کشور مصر و سپس در جهان اسلام به عنوان قاری توانمندی شناخته شد.

این قاری مصری تاکنون به کشورهای مختلفی همچون ایران، آمریکا، اسپانیا، ترکیه، پاکستان و عربستان سفر کرده است. سال 1978 میلادی عبدالفتاح طاروطی برای تلاوت آیات الهی به سان‌فرانسیسکو سفر کرد، در این سفر 10 نفر از حاضران تحت تأثیرتلاوت این قاری مصری به اسلام علاقه‌مند و مسلمان شدند.

captcha