باشگاه قصه‌گویی راه‌اندازی می‌شود/ رقابت 48 قصه‌گو در مرحله پایانی
کد خبر: 3473601
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰
حاجیان‌زاده:

باشگاه قصه‌گویی راه‌اندازی می‌شود/ رقابت 48 قصه‌گو در مرحله پایانی

گروه ادب: مدیرعامل کانون پرورش کودکان و نوجوانان از راه‌اندازی باشگاه قصه‌گویی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: 48 قصه‌گو در مرحله پایانی جشنواره با یکدیگر رقابت می‌کنند و سه نفر از آنان قصه‌گوی رضوی هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی صبح امروز، 18 بهمن‌ماه با حضور علیرضا حاجیان‌زاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمدعلی شامانی، مشاور عالی مدیرعامل، محسن حموله، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی و دبیر فرهنگی جشنواره در کانون برگزار شد.
حاجیان‌زاده در این نشست درباره جشنواره قصه‌گویی گفت: این جشنواره یکی از مهمترین جشنواره‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است؛ چرا که این موضوع از ابتدای تأسیس کانون تاکنون در مراکز و کتابخانه‌های کانون مورد توجه بوده است و امروز با بیش از 42 فعالیت به کار خود ادامه می‌دهد که یکی از این فعالیت‌ها قصه‌گویی است.
وی افزود: اولین جشنواره قصه‌گویی در سال 1376 برگزار شد و پس از 10 دوره برگزاری، شکل بین‌المللی به خود گرفت که در 17 دوره گذشته، موضوعاتی مانند قصه‌های بومی و ملی، مذهبی، دینی و واقع‌گرا، آزاد و متون کهن، دفاع مقدس، حوادث و وقایع بزرگان دین، قهرمانان ملی و ... بوده و امسال موضوع جشنواره همدلی، همزبانی و کار گروهی است.
حاجیان‌زاده با بیان اینکه این دوره از جشنواره در تهران برگزار می‌شود، ادامه داد: برگزاری 530 جشن قصه‌گویی در کشور با حضور 3810 پدربزرگ و مادربزرگ که 1780 برگزیده داشته است، جشن‌های استانی در 31 استان که در این راستا 1624 مربی قصه‌گوی کانون وجود دارد و از این تعداد 316 قصه‌گوی استانی به رقابت کشوری راه یافته‌اند که 20 قصه‌گو به مرحله رقابتی نهایی می‌رسند، سه قصه‌گوی برگزیده نیز از میان پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌‌ها انتخاب می‌شوند و از 3 قصه‌گوی رضوی نیز تجلیل می‌شود. 
وی در ادامه عنوان کرد: همچنین 11 قصه‌گوی خارجی از کشورهای آمریکا، اسکاتلند، آلمان، هند، استرالیا، دانمارک، شیلی، کنیا و اسپانیا در مراسم پایانی حضور می‌یابند و در میان قصه‌گویان، نویسندگان مطرح و شاخص جهانی مانند بئاتریس مونته نیز حضور دارند.
حاجیان‌زاده با اشاره به برنامه‌های جنبی این جشنواره بیان کرد: اعزام 37 قصه‌گوی ایرانی و خارجی در تهران به مکان‌های مختلفی نظیر مدارس، بیمارستان‌های کودکان، مراکز بهزیستی، مرازک کودکان کار، مراکز کانون، مترو، پارک‌ها و ... برای قصه‌گویی به کودکان از برنامه‌های جنبی این جشنواره است. 
وی از برگزاری نشست‌های تخصصی قصه‌گویی و کارگاه‌های علمی پیرامون این جشنواره خبر داد و عنوان کرد: 14 نشست قصه‌گویی در راستای این جشنواره برگزار می‌شود که این نشست‌ها از 14 بهمن‌ماه آغاز شده و تا 29 بهمن‌ماه ادامه می‌یابد و موضوعاتی مانند «پرده‌خوانی و قصه تصویری»، «قصه‌گویی در مدارس»، «افق‌های نو در قصه‌گویی»، «رازهای قصه‌گویی»، «یکصد و هفتاد سال یا هزار و یکشب»، «کارگاه قصه در تفکر انتقادی، خلاق و مراقبتی»، «قصه‌های پریان»، «سنت قصه‌گویی در ادبیات کهن ایران»، «انسان فلسفی و توانش قصه‌گویی» و «آموزش قصه بنیان» مورد بررسی قرار می‌گیرد.
حاجیان‌زاده گفت: مراسم پایانی جشنواره قصه‌گویی از 27 تا 30 بهمن‌ماه در مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار می‌شود و اختتامیه نیز 30 بهمن‌ماه برگزار خواهد شد.
وی با تأکید بر احیای سنت قصه‌گویی در کشور اظهار کرد: این سنت از قدیم در خانواده‌ها وجود داشته و با اقداماتی که انجام می‌شود در راستای تقویت این سنت در کشور هستیم، همچنین حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه قصه‌‌گویی به این امر کمک می‌کند؛ از این رو آمادگی داریم که باشگاه قصه‌گویان ایران را با حمایت ویژه‌تری راه‌اندازی کنیم تا همه مربیان بتوانند در این باشگاه عضو شوند.
محمدعلی شامانی، مدیرکل فرهنگی کانون نیز در ادامه با اشاره به امضای تفاهمنامه میان کانون و دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: براساس این تفاهم‌نامه قرار است معلمانی که در دانشگاه فرهنگیان مشغول تحصیل هستند، بخشی از دوره کارورزی خود را در کانون پرورش فکری گذرانده و روش‌ها و سبک‌های قصه‌گویی را فرا گیرند.
وی در ادامه قصه‌گویی را فرصتی برای گفت‌وگو و انتقال تجربه متفاوت به نسل آینده دانست و عنوان کرد: رمز و رازهای مغفول مانده برای کودکان باید تبیین شود تا آنها برای ورود به زندگی آینده آماده شوند، همچنین قصه باید در خانواده‌ها و مدارس جدی گرفته شود و در برنامه درسی کودکان گنجانده شود، در حالی که این موضوع در مدارس ابتدایی جایگاهی ندارد.
شامانی تصریح کرد: کانون، ظرفیت‌ها و توانایی‌های بسیاری دارد که می‌توان با استفاده از آنها قصه‌گویی و نمایش خلاق از طریق مربیان را انجام داد؛ از این رو کانون در نظر دارد از سال آینده ارتباط و تعامل بیشتری با مدرسه و مربیان مدارس برقرار کند.
captcha