از فرش قرمز برای برندگان جایزه کتاب سال تا برگزیده شدن یک کارگردان
کد خبر: 3473746
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۰
اختتامیه جایزه کتاب سال/2

از فرش قرمز برای برندگان جایزه کتاب سال تا برگزیده شدن یک کارگردان

گروه ادب: مراسم اختتامیه سی‌وسومین جایزه کتاب سال با حضور رئیس جمهور در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه سی‌وسومین دوره جایزه کتاب سال کشور که در تالار وحدت و با حضور رئیس جمهور برگزار شد، گفت: همایش کتاب سال درخت پرباری است که در سی‌و سومین سال خود با متانت و به دور از هیاهوی دیگر رویدادهای فرهنگی به تقدیر از مولفان برجسته داخلی و خارجی می‌پردازد، همچنان که بیست و دومین دوره جایزه جهانی کتاب سال نیز طی دوره‌های گذشته رویدادی بین‌المللی را در سطح جهان مطرح کرده است.
وی افزود: یکی از نقاط ضعف حوزه نشر کمبود یا معرفی نشدن اثار فاخر است، جایزه کتاب سال مرجع قابل اتکایی در رشته‌های گوناگون است و می‌تواند مخاطبان کتابخوان را به سمت مهمترین و ممتازترین کتاب‌ها هدایت کند.
جنتی ادامه داد: به برکت انقلاب اسلامی تحول شگرفی در همه ابعاد به وجود آمد، در این سال‌ها و پس از پیروزی انقلاب اسلامی تألیف و نشر نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با این جهش فرهنگی هر سال بر تعداد کتاب‌ها افزوده می‌شود، چنانکه از سال 1357 تاکنون تعداد کتاب‌های چاپ شده از یک میلیون فراتر رفته است که به همین منظور در هفته کتاب جشنی برپا شد.
وی در ادامه گفت: در دولت تدبیر و امید نیز تعداد عناوین کتاب‌ها افزایش تصاعدی را به همراه داشته است، اگر چه شمارگان کتاب با مشکلاتی همراه بوده که نشان می‌دهد مشکلات همچنان پابرجاست و فروشندگان و ناشران با این مشکل مواجهند و این مشکلات سبب شده برخی از کتابفروشی‌ها با ورشکستگی روبه‌رو شوند که در این راستا یارانه مصرف‌کنندگان به سمت کتابفروشی‌ها سوق داده شده است.
وی با اشاره به طرح کتابفروشی به وسعت ایران گفت: این طرح از جمله طرح‌هایی است که همزمان با هفته کتاب اجرایی شده و در دهه فجر ادامه دارد و در آستانه عید نوروز نیز طرح عیدانه اجرایی خواهد شد که از طرح‌های انگیزه‌بخش در این حوزه به شمار می‌رود، همچنین در تلاشیم تا بخشی از هزینه‌های خانوار از این طریق به کتاب اختصاص یابد.
جنتی با اشاره به اقتصاد فرهنگ و بخش خصوصی عنوان کرد: تلاش کردیم تا مشارکت بخش خصوصی را افزایش دهیم و در این راستا فعالیت‌های اجرایی به اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی واگذار شده است و شاهد کاهش تصدی دولت در بخش اجرا هستیم و در این راستا صدور مجوز و واگذاری این بخش به برخی استان‌ها را شاهد بوده‌ایم تا این فعالیت‌ها برای ناشران تسهیل شود و نویسندگان دغدغه کمتری داشته باشند.
وی در ادامه به سامانه شناسایی اهل قلم اشاره کرد و گفت: در این سامانه اطلاعات جامع پدیدآورنده، مسائل حقوقی، رفاهی و بیمه مورد توجه قرار گرفته است، همچنین وزارت ارشاد از سال گذشته هم‌افزایی بخش مردمی و دولتی در حوزه کتاب را آغاز کرده و در این راستا جشنواره روستاهای دوستدار کتاب پایتخت کتاب و جشنواره تقدیر از مروجان فرهنگ کتابخوانی را اجرایی کرده است. با توجه به رواج فضای مجازی از این ظرفیت نیز در حوزه نشر استفاده کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه امسال برای اولین بار فراخوان و داوری کتاب سال از طریق فضای الکترونیکی صورت گرفته است، بیان کرد: جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران جایزه‌ای معتبر و صاحب‌نام در تقویم رویدادهای داخلی و خارجی است و بسیاری از ناشران و نویسندگان خارجی در دو رشته ایران‌شناسی و مطالعات اسلامی همکاری داشته‌اند و پس از سه مرحله داوری آثار انتخاب شده‌اند و در این فرآیند افراد و داوران خبره حضور داشتند.

وزیر ارشاد در ادامه با اشاره به کتاب‌های برتر اظهار کرد: نسبت کتاب‌های برتر و کتاب‌های منتشر شده چاپ اول می‌تواند نسبت کتاب‌های مفید را نشان دهد؛ چنانکه در طول یک دهه گذشته نسبت کتاب‌های خوب به کل تولید کتاب کاهش را نشان می‌دهد زیرا به لحاظ کمی رشد خوب بوده اما به لحاظ کیفی راه طولانی در پیش داریم که باید راهکارهای لازم در این حوزه به کار گرفته شود.
محسن جوادی، دبیر علمی بیست و سومین جایزه جهانی کتاب سال نیز در ادامه این مراسم با ارائه گزارشی گفت: در بخش داخلی جایزه کتاب سال تنوع در موضوع و تعداد کتاب را شاهد نبودیم، اما پس از فراخوان که برای 6 هزار ناشر، مولف و داور ارسال شد، 5300 اثر به دبیرخانه رسید که بیشترین رقم مربوط به حوزه فلسفه و روانشناسی است و پس از آن دین با 900 عنوان قرار داشت.
وی افزود: 224 کتاب به مرحله دوم راه یافت که داوری‌ها الکترونیکی بود و در نهایت آثار منتخب معرفی شدند؛ از این رو در بخش جایزه جهانی کتاب سال 2 هزار عنوان شناسایی اولیه شد و از مجموع 252 اثر که به داوری مراحل بعد راه یافت، که نشان‌دهنده گستره موضوعی آثار در بخش مطالعات اسلامی و ایرانی با زیرشاخه‌های مختلف است.
جوادی در ادامه گفت: در داوری‌ها از همکاری بیش از 90 داور استفاده کردیم و در این بخش با توجه به تنوع و تعدد آثار مجموعاً‌ 9 اثر به عنوان برگزیده از کشورهای مختلف معرفی شد و یک چهره برگزیده پژوهشگر برتر سال را نیز داریم که مجموع آثار او موجب شد هیئت داوران او را به عنوان برگزیده برتر معرفی کند.
در پایان این مراسم از برگزیدگان دو جایزه کتاب سال و جازه جهانی کتاب سال کشور در تالار وحدت تجلیل شد.
حاشیه‌های مراسم جایزه کتاب سال
مراسم اختتامیه جایزه کتاب سال با تأخیر یک ساعته آغاز شد، به طوری که تالار وحدت مملو از جمعیت بود و بسیاری از افراد نیز ایستاده مراسم را همراهی کردند.
در این مراسم از شرکت بازیگری چون رویا نونهالی تا حضور افرادی چون ابطحی، حسام‌الدین آشنا و نهاوندیان را شاهد بودیم.
در لابی تالار وحدت نیز فرش قرمز برای برگزیدگان جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب سال پهن بود.
captcha