دکور مراسم 22 بهمن رشت؛ محصول اندیشه هنرمندان انقلابی گیلان
کد خبر: 3473826
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰

دکور مراسم 22 بهمن رشت؛ محصول اندیشه هنرمندان انقلابی گیلان

گروه اجتماعی: در جشن انقلاب اسلامی سعی شده تا برای ساخت جایگاه مراسم یوم‌الله بیست‌ودوم بهمن‌ماه از اِلمان‌های محتوایی در دکور بنای تاریخی ساختمان شهرداری رشت به شکلی نو استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، نیاز انسان امروز به هنر از جمله نیازهایی است كه احتیاج به استدلال ندارد، زیرا هر انسانی، با هر سطحی از فرهنگ، فكر و اندیشه به این مسئله واقف است. بشر در طول تاریخ حیات اجتماعی‌اش هیچ وقت بدون هنر زندگی نكرده و هنر از آغاز زندگی تا به امروز همچنان با او همزاد و همراه بوده است.

مهمترین اثر هنر تأثیر است و اگر هنر ماندگاری و تاثیر نداشته باشد، ارزشی ندارد و اگر نتواند جامعه را به سوی رشد و آگاهی‌بخشی سوق بدهد، هنر موفقی نیست.

مقام معظم رهبری هنر را یک ابزار فوق‌العاده می‌دانند و می‌فرمایند «هر پيامی، هر دعوتی، هر انقلابی، هر تمدنی و هر فرهنگی که در قالب هنر ريخته نشود، شانس ماندن ندارد، شانس نفوذ و گسترش ندارد و فرقی هم بين پيام‌های حق و باطل نيست».

هنر انقلاب اسلامی ترکیبی متعالی از هنر، اندیشه و فلسفه اسلامی ـ ایرانی‌ می‌باشد که با گذشت نزدیک به چهار دهه به پختگی و کمال نسبی نزدیک شده است. هنری که نه تنها ظاهری متعالی، بلکه دارای بطن و حقیقتی آسمانی، ارزشمند و الهی است.

با گذشت زمان، هنرمندانی استادانه در این عرصه، انقلاب اسلامی را نظام‌مندتر از گذشته به پایداری هر چه تمام‌تر رسانده‌اند، چنان که این امر پس از گذشت سی‌وهفت سال از پیروزی انقلاب اسلامی قابل لمس است.

از آنجایی که سالیان زیادی از ساخت بنای تاریخی ساختمان شهرداری رشت و میدان شهدای ذهاب این شهر می‌گذرد، مدیریت شهری کلانشهر رشت با همراهی شورای اسلامی این شهر بر آن شدند تا دست بر تغییراتی در بازآفرینی و برگشت به بافت تاریخی هسته مرکزی شهر بزنند؛ از این رو حرکتی نو و نگاهی هنرمندانه را آغاز نموده‌اند که این امر نشان‌دهنده اهمیت گذشته تاریخی این بنا و هنر به کار رفته در آن است.

در سال جاری نیز همانند سال‌های گذشته در جشن انقلاب اسلامی سعی شده تا برای ساخت جایگاه مراسم یوم‌الله بیست‌ودوم بهمن‌ماه از اِلمان‌های محتوایی در دکور بنای تاریخی ساختمان شهرداری به شکلی نو استفاده شود لذا هنرمندان شهرمان با استفاده از شناخت نمادها و با نگاهی خلاقانه پا به عرصه هنر انقلاب اسلامی گذاشته‌اند؛ باشد که در این حوزه که تاثیر بسزایی در معرفی هنرمندانه انقلاب اسلامی دارد، موفق‌تر از گذشته ظاهر شوند.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در طراحی دکور مراسم یوم‌الله بیست‌ودوم بهمن سال جاری شهر رشت، محوریت اصلی با سفیدی ساختمان تاریخی شهرداری است و خط‌نوشت‌های سیاه‌مشق گونه شعر زیبای «ای ایران ایران» اثر تورج نگهبان که با صدای استاد محمد نوری جاودانه شد را اجرا می‌کنند. حس شعارنویسی دوران انقلاب و نوستالژیکی این شعر زیبا به شکلی مدرن با هم آمیخته شده‌ است.

سه رنگ نمادین پرچم جمهوری اسلامی ایران که هر رنگ آن تعاریفی وزین در ساختار اجتماعی ایران دارد، در حاشیه جایگاه خودمایی خواهد کرد. در این طرح، سبزی «سرو» که نماد مقاومت، پایداری، رشد و بالندگی است، سفیدی بال کبوتران در حال پرواز به اوج و سرخی شهادت در شاخه‌های گل مشهود است.

این نقش و نگارهای معنوی حاصل زحمات شبانه‌روزی گروهی از هنرمندان کارشناس و کارآمد در حوزه طراحی گرافیک انقلاب اسلامی است که هدف و مبنای ساختاری کار خود را بر پایه‌های انقلاب اسلامی استوار نموده‌اند و در این مسیر پر هیاهو راه طولانی در پیش دارند.

قطعا حمایت‌ها و مساعدت‌های معنوی و مادی مسئولان و مدیران فرهنگی استان موجب شکوفایی استعدادهای جوانان گیلانی خواهد شد و ماندگاری، گسترش و انتقال پیام‌ انقلاب اسلامی را در پی خواهد داشت.
captcha