سیستم معیوب نشر؛ عامل افزایش بهای هدیه قرآن
کد خبر: 3473961
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴
حاجی‌تقی عنوان کرد:

سیستم معیوب نشر؛ عامل افزایش بهای هدیه قرآن

گروه ادب: مدیر انتشارات ارمغان طوبی با اشاره به اینکه سیستم معیوب نشر عامل افزایش بهای هدیه قرآن می‌شود، گفت: اینکه ناشران ورشکسته رو به حوزه چاپ قرآن می‌آورند، صحت ندارد.

علی حاجی‌تقی، مدیر انتشارات ارمغان طوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره چاپ قرآن از سوی انتشارات ارمغان طوبی گفت: ما به هیچ وجه ناشر قرآن نیستیم، بلکه ناشر کتاب‌های علوم قرآنی هستیم و تاکنون آثار متعددی در این حوزه به چاپ رسانده‌ایم، اما به هیچ وجه این طور نیست که فقط قرآن و مفاتیح چاپ کنیم. این رویکرد به آن دلیل است که نسبت به روندی که برای چاپ قرآن در کشور به وجود آمده، معترض هستیم و امیدواریم این مشکلات رفع شود.
وی افزود: در صورتی که چاپ قرآن از شکل فعلی خود که به صورت بازاری درآمده، خارج شود، در حوزه چاپ قرآن وارد خواهیم شد. کما اینکه اول کارمان هم قرآن چاپ می‌کردیم، اما وقتی تولید قرآن شکل بازاری به خود گرفت و رقابت در قیمت رخ داد و باعث افت کیفیت شد، از این کار خارج شدیم و در حال حاضر نیز کار به جایی رسیده که صدای بسیاری از مسئولان از جمله سازمان دارالقرآن نیز درآمده است.
حاجی‌تقی در ادامه گفت: در صورتی که روند چاپ قرآن در کشور اصلاح شود، با نوآوری و سرمایه‌گذاری در خط و نقش جدید در حوزه چاپ قرآن ورود خواهیم کرد.
وی در پاسخ به اینکه آیا فکر نمی‌کنید افت کیفیت قرآن به دلیل ورود ناشران غیرحرفه‌ای است و یا وقتی ناشری اوضاع اقتصادی بدی پیدا می‌کند، به چاپ قرآن روی می‌آورد، بیان کرد: سالیان متمادی است که در حوزه نشر علوم قرآنی و کتاب‌های مذهبی فعالیت دارم. بر این اساس می‌گویم که نمی‌توان این طور قضاوت کرد که کسی که ناشر غیرحرفه‌ای یا بدهکار است، به حوزه چاپ قرآن ورود می‌کند و یا حق ندارد قرآن چاپ کند.
حاجی‌تقی در ادامه توضیح داد: این موضوع صحت ندارد که ناشر ورشکسته به چاپ قرآن روی می‌آورد و من که در کار چاپ قرآن بوده‌ام، اعلام می‌کنم که چاپ قرآن چندان سودی ندارد و من ریشه این مشکل را در جای دیگر می‌بینم.
این ناشر تصریح کرد: فرهنگی به نام هدیه قرآن در کشورمان رواج یافته که اصل این کار را بد نمی‌دانم، اما هنوز که هنوز است نهادها و سازمان‌ها وقتی می‌خواهند هدیه‌ای بدهند، قرآن هدیه می‌کنند و این در حالی است که شاید در خانه هر فردی بیش از 10 جلد قرآن وجود داشته باشد و از سوی دیگر تقاضای این نهاد و سازمان‌ها نیز، قرآن ارزان‌قیمت است که این موضوع ناشر را به این سمت سوق می‌دهد که قرآن‌هایی با قیمت‌های پایین عرضه کند که افت کیفیت قرآن‌ها را به دنبال خواهد داشت.
وی در ادامه اظهار کرد: در بهترین شرایط، بهای تمام شده قرآنی که کیفیت صحافی خوبی هم ندارد، 5 هزار تومان است، در حالی که ناشر آن را با هدیه 6 هزار تومان به مرکز پخش ارائه می‌کند و مرکز پخش به مراکز زیردست و خرد با هدیه 9 هزار تومان عرضه و مرکز پخش خرد نیز به کتابفروشی‌ها با هدیه 14 هزار تومان ارائه می‌کنند و وقتی این قرآن به دست مردم می‌رسد، 20 هزار تومان بهای هدیه آن است که این چرخه نشان می‌دهد ناشر مقصر نیست، بلکه مشکل از سیستم معیوب نشر است و واسطه‌های میان ناشر تا مخاطب سبب افزایش قیمت می‌شود.
مدیر انتشارات ارمغان طوبی بار دیگر یادآور شد: این فرهنگ باید اصلاح شود که وقتی یک سازمان، تعدادی مصحف برای هدیه دادن می‌خواهد، به دنبال قرآن با هدیه ارزان نباشد و از سوی دیگر کتاب‌های علوم قرآنی نیز در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرند.
captcha