راه‌اندازی بانک اطلاعاتی مؤسسات قرآنی
کد خبر: 3474355
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹
حسن محمدی خبر داد:

راه‌اندازی بانک اطلاعاتی مؤسسات قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت از ایجاد بانک اطلاعاتی از مؤسسات کشور خبر داد و اعلام کرد که این اطلاعات در قالب پورتال، فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ویژه‌برنامه رادیویی «افق» که همزمان با ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی هر روز با پرداختن به دستاوردهای قرآنی نظام جمهوری اسلامی ایران به روی آنتن رادیو قرآن می‌رود روز گذشته، 20 بهمن‌ماه با حضور مهدی نادی، عضو اتحادیه موسسات قرآنی ـ مردمی و حسن محمدی، مدیرکل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور به موضوعات اتحادیه‌های قرآنی پرداخت.
نادی درباره فعالیت اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی گفت: موسساتی که تحت پوشش سازمان تبلیغات اسلامی هستند سه حوزه فعالیتی را جزو برنامه‌های خود دارند که این حوزه‌ها شامل؛ آموزش، پژوهش و تبلیغ و ترویج می‌شود و کلیه امور قرآنی در این سه بخش تقسیم شده است.
وی افزود: بسیاری از موسسات هستند که در هر سه حوزه کار می‌کنند، اما برخی از موسسات تنها در یک حوزه یا دو حوزه فعالیت دارند؛ در واقع تمامی موسسات قرآنی در حوزه آموزش فعالیت دارند و به ارائه خدمات در حوزه آموزش‌های مقدماتی و تخصصی می‌پردازند. 
بیشترین بار آموزش قرآن و ترویج فرهنگ قرآنی بر دوش حوزه مردمی است
حسن محمدی، مدیرکل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت در این برنامه اظهار کرد: بیشترین و بزرگترین بار آموزش قرآن و ترویج فرهنگ قرآن بر دوش حوزه مردمی و به ویژه موسسات مردمی است و کارهای ارزنده‌ای در این حوزه انجام شده است.
محمدی با بیان اینکه تمامی موسسات ما نیز در حوزه آموزش، تبلیغ و ترویج و پژوهش فعالیت دارند، گفت: فلسفه وجودی اتحادیه، کانالیزه کردن ارتباطات موسسات مردمی با دستگاه‌های دولتی است. ما کانالی برای تقسیم عادلانه اعتبارات هستیم چرا که اتحادیه هم برگرفته از موسسات است.
وی ادامه داد: طی سال‌های گذشته تلاش کردیم حمایت‌هایی را اخذ کنیم و توانسته‌ایم منشأ خدمات ارزشمندی در این سال‌ها باشیم؛ بحث بیمه فعالان قرآنی، اجرای طرح‌های ملی، توجه به حفظ قرآن، توجه به تدبر در قرآن و اعتبارات حمایتی و وام‌های قرض‌الحسنه و... طی این سالها از سوی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت دنبال شده است.
محمدی گفت: در حوزه بودجه سال 95 یک ملاحظاتی بود که برای رفع کمبودها هفته گذشته جلساتی را با مسئولان مربوطه داشتیم تا بتوانیم کاستی‌ها را جبران کنیم و اعتبارات لازم برای فعالیت تشکل‌های قرآنی را تأمین کنیم. 
حمایت سازمان تبلیغات از 5 هزار مؤسسه و خانه قرآن
نادی در این بخش از برنامه اظهار کرد: سازمان تبلیغات اسلامی با رقم موسساتی که دارد و قریب به پنج هزار موسسه و خانه قرآن را زیر نظر دارد به طور طبیعی بخشی از این موسسات شعبه‌هایی هم دارند؛ حمایت از این موسسات، نیازمند بودجه خوبی است و معمولا هر چه بودجه و اعتبار سنگین باشد باز هم پاسخگویی به این موسسات به طور کامل امکان‌پذیر نیست.
وی ادامه داد: از سال 91 به بعد مجموعه قرآنی سمت و سوی مدنی بیشتری گرفت و اعتبارات قرآنی بهتر و منسجم‌تر شد؛ اما آنچه نیازمندی و مطالبه موسسات است هم از سوی اتحادیه موسسات قرآنی مردمی پیگیری می‌شود و هم سازمان تبلیغات اسلامی پیگیری‌های لازم را در این زمینه دارد.
نادی با بیان اینکه موسسات قرآنی با این رویکرد فعالیت دارند که خودشان روی پای خودشان بایستند، گفت: موسسات قرآنی سعی می‌کنند بیشترین اعتبارات خود را از مردم بگیرند و بخشی از اعتبارات را نیز از خیرین بگیرند چرا که هدف از فعالیت این موسسات، مردمی شدن فعالیت‌های قرآنی است و اگر غیر از این باشد و موسسات بخواهند از دولت کمک بگیرند هیچ اتفاقی نمی‌افتد و همه کارها بر روی زمین می‌ماند. 
مؤسسات با حمایت‌‌های مردمی اداره شود
وی یادآور شد: اگر موسسات قرآنی بخواهند متوسل به دولت باشند، امکان‌پذیر نخواهد بود؛ چرا که دولت باید هزینه بسیار بالایی را صرف موسسات کند در حالی که موسسات می‌توانند از طریق مردمی این هزینه‌ها را تأمین کنند.
در این بخش از برنامه افق، حسن محمدی به فعالیت‌های قرآنی قبل از بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: ما معتقدیم براساس مبانی انقلاب اسلامی، هویت فرهنگی نظام ما و ستون خیمه فرهنگی این نظام، مبانی قرآن و عترت است و قرآن اهمیت ویژه‌ای در مبانی ایدئولوژیک انقلاب ما دارد.
وی افزود: نقش موسسات که پیش برنده اصلی مبانی قرآنی در کشور هستند بی‌بدیل است و این نقش در تمامی حوزه‌ها موثر است. پس نقشی که موسسات قرآنی در انقلاب و پس از آن داشتند، نقش دوطرفه و دوسویه است. انقلاب نیز بستری را فراهم کرد تا موسسات قرآنی رشد چشمگیری داشته باشند و فعالیت‌های قرآنی ـ مردمی نیز رشد و توسعه پیدا کند.
محمدی عنوان کرد: در سالهای اول انقلاب تعداد انگشت‌شماری موسسه قرآنی در کشور داشتیم در حالی که هم‌اکنون بیش از 10 هزار موسسه و تشکل قرآنی داریم و این توسعه و گسترش موسسات در سایه انقلاب اسلامی شکل گرفته است. همچنین در حال حاضر شعبی از موسسات قرآنی خود را در کشورهای دیگر داریم که فعالیت‌های قرآنی خوبی را دنبال می‌کنند.
مدیرکل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در ادامه گفت: از همان ابتدای تأسیس اتحادیه این هدف را در دستور کار قرار دادیم و همچنین پورتال اتقان را راه‌اندازی کرده‌ایم تا اطلاعات موسسات در این پورتال قرار گیرد و ضمن این پورتال نیز یک خبرگزاری نیز ثبت شده است و سعی کردیم از تکنولوژی روز نیز استفاده کنیم و کانال اتحادیه در تلگرام نیز فعال است تا موسسات قرآنی را به عنوان یک خانواده ببینیم.
همچنین، مهدی نادی در این بخش از برنامه اظهار کرد: مجموعه اتحادیه موسسات قرآنی سازمان تبلیغات و وزارت ارشاد نوپا هستند و به نظر می‌رسد خود موسسات قرآنی خیلی جلوتر از ما هستند و موسسات قرآنی و اتحادیه‌های استانی نیز کانال‌های ارتباطی خوبی با یکدیگر داشته و با هم ارتباط دارند و تجربیات و فعالیت‌های خود را از این طریق با هم در میان می‌گذارند. 
آماده‌سازی بانک اطلاعاتی به همت اتحادیه مؤسسات قرآنی 
وی افزود: اتحادیه موسسات قرآنی ـ مردمی کشور یک بانک اطلاعاتی قوی را آماده کرده که تمامی موسسات در آن عضویت دارند و اطلاعات خود را در این پورتال گذاشته‌اند اما این پورتال به طور رسمی فعالیت خود را آغاز نکرده است اما تلاش داریم این مجموعه را در قالب یک شبکه در سراسر کشور باز کنیم تا به ارائه کامل‌ترین اطلاعات از موسسات و جلسات قرآنی بپردازیم.
حسن محمدی در این بخش از برنامه اظهار کرد: امسال اپلیکیشنی با این رویکرد به نام اتقان راه‌اندازی کردیم که علاقه‌مندان از طریق نرم افزار اندروید می‌توانند، دریافت کنند و از طریق جی پی اس می‌توانند بدانند نزدیک‌ترین موسسه به افراد کجاست و از چه طریقی می‌توانند به آن موسسه بروند.
در این بخش از برنامه افق پیرامون سرنوشت ادغام اتحادیه‌ها بحث شد که مهدی نادی اظهار کرد: بحث ادغام دو اتحادیه کارهای اولیه خود را پشت سر گذاشته است و اساسنامه ادغام نیز تهیه شده است، اما مبتنی بر یکسری کارهای مقدماتی بود که باید انجام می‌شد.
وی افزود: بحث اینکه محل صدور مجوز و محل دبیرخانه کجا باشد نیز مطرح بود که محل دبیرخانه و دبیر دبیرخانه مشخص شده است و امیدواریم به زودی این اتفاق رخ دهد.
حسن محمدی اظهار کرد: شورای توسعه فرهنگ قرآنی که شکل گرفت، امید به ادغام و وحدت اتحادیه‌ها بیشتر شد و انتظار داریم به زودی اساسنامه و فرآیند ادغام هم به نتیجه برسد و بین دو اتحادیه و مسئولان یک همدلی وجود دارد و فقط ممکن است فرآیند ادغام یک تا دو سال طول بکشد.
captcha