فردا رونق جدی به جبهه ایمان می‌دهیم
کد خبر: 3474701
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷
حجت‌الاسلام محمدی:

فردا رونق جدی به جبهه ایمان می‌دهیم

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: باید مراسم راهپیمایی 22 بهمن را بزرگ بدانیم و در این مراسم حضور پرشور داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در برنامه امروز «افق» که در قالب ویژه‌برنامه‌ای به مناسبت ایام‌الله دهه فجر به روی آنتن رادیو قرآن رفت، اظهار کرد: فعالیت‌های قرآنی بعد از انقلاب به چهار دهه 60، 70، 80 و اواخر 80 تاکنون تقسیم می‌شود که گسترش فعالیت‌های قرآنی با رویکرد تبرک‌جویی مربوط به سال 60 بود و در این دهه فرصتی ایجاد شد تا طعم شیرین انس با قرآن از سوی مردم احساس شود و اعزام قاریان، چاپ و انتشار مصحف، کلاس‌های آموزشی و... در این دهه توسعه چشم‌گیری پیدا کرد.
امور قرآنی در دهه‌های پس از انقلاب
وی افزود: در دهه دوم انقلاب که نامه آن را «رویکرد غلبه هنری و ساختارسازی نیمه مستقل» گذاشته‌ایم. در دهه اول عناصر مخلص و پاک و نورانی در جنگ پرورش یافته و معرفی شدند که این افراد بعد از جنگ آمدند و مقدمات فعالیت‌های قرآنی را در دهه 70 فراهم کردند و سکاندار فعالیت‌های قرآنی کشور شدند.
محمدی ادامه داد: در دهه دوم به دلیل توجه ویژه رهبر معظم انقلاب، فعالیت‌های قرآنی توسعه پیدا کرد اما به دلیل فقدان مدیریت راهبردی و نگاه جامع کارها به صورت متوازن پیش رفت، اما در دهه سوم که می‌توان از آن با عنوان دهه «ساخت‌یافتگی فعالیت‌های قرآنی» نام برد فعالیت‌های قرآنی که به صورت نامنسجم بود در این دهه رونق می‌گیرد و برگزاری مسابقات قرآن، برپایی نمایشگاه قرآن و... به شدت مورد توجه قرار می‌گیرد و رشد و توسعه پیدا می‌کند.
وی افزود: اما دهه چهارم، گسترش رویکرد راهبردی در قالب نظام توسعه فرهنگ قرآنی است که منشور توسعه فرهنگ قرآنی از سال 88 تصویب شد و شکل گرفت. در سال 90 نیز مقام معظم رهبری فرمودند با توجه به مقدماتی که انجام شده است پیش از این یک میلیون حافظ قرآن می‌خواستم اما حالا 10 میلیون حافظ قرآن می‌خواهم.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه گفت: بیش از 10 دستگاه در این سال‌ها ارتقای ساختار داشته‌اند که وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت بهداشت، مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، معاونت قرآن و عترت ارشاد از جمله این دستگاه‌ها هستند و در جای‌جای کشور ساختارهای قرآنی شکل گرفته است که راه‌اندازی شده و یا اگر بوده است، ارتقا پیدا کرده است.
نگاهی راهبردی
وی ادامه داد: در دهه چهارم، نگاه مسئولان به قرآن از نگاه حاشیه‌ای به نگاه متنی تغییر کرده است و یک نگاه راهبردی به قرآن پیدا کردند و متوجه شدند، قرآن به تنهایی می‌تواند فرهنگ یک جامعه را متحول کند.
محمدی در ادامه گفت: ما می‌توانیم بگوییم آنچه که به نام قرآن و فعالیت‌های قرآنی است بعد از منشور توسعه فرهنگ قرآنی، ارتقا و جهش جدی داشته است؛ بعد از منشور بود که مجلس بودجه قرآنی را در نظر گرفت. برای سال 95 هم بودجه قرآنی داریم و هر چند که برای 94 هنوز دریافت نکرده‌ایم اما به هر حال دریافت می‌کنیم.
وی افزود: بودجه قرآنی سال 95 هم 200 میلیارد است که امیدواریم بتوانیم این بودجه را دریافت و به خوبی در جهت توسعه فعالیت‌های قرآنی استفاده کنیم.  
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه منشور توسعه فرهنگ قرآنی سه بحث هماهنگ‌سازی، فرهنگ‌سازی و نظام‌سازی را دنبال می‌کند، گفت: قدم‌های بلندی در جهت هماهنگ‌سازی بین دستگاه‌ها برداشته شده است. همچنین در حوزه فرهنگ‌سازی نیز کارهای خوبی انجام شده است. در جهت نظام‌سازی نیز که کار بسیاری مشکلی است، تلاش می‌کنیم تا اقدامات خوبی انجام دهیم.
نبود نگاه راهبردی به قرآن در عملکرد مدیران
وی درباره آسیب‌های حوزه قرآنی گفت: متأسفانه هنوز بسیاری از مدیران نگاه راهبردی به قرآن ندارند و بسیاری از مدیران کشور روخوانی قرآن بلد نیستند در حالی که اگر یک مدیر یک دوره کامل تفسیر و ترجمه قرآن را نخوانده باشد نباید مدیر باشد.
محمدی ادامه داد: امتداد انقلاب اسلامی نیازمند حیات قرآنی در تمام سطوح فرهنگی است و چیزی که در منشور توسعه فرهنگ قرآنی پیش‌بینی شده است این است که فرهنگ قرآنی در تمامی سطوح فرهنگی توسعه پیدا کند.
وی افزود: پس از منشور توسعه فرهنگ قرآنی ما از نظر کمی رشد زیادی داشته‌ایم به عنوان مثال ایجاد ساختارهای دستگاه‌های دولتی و عمومی از جمله این پیشرفت‌های کمی است؛ توسعه مراکز قرآنی، افزایش اعتبارات قرآنی، تعداد کلاس‌های قرآنی و... نیز شامل رشد کمی می‌شود.
گسترش کیفی فعالیت‌ها، مهم‌ترین راهبرد در جهت توسعه فعالیت‌های قرآنی
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی عنوان کرد: هرچند که کاستی‌ها و کمبودهای زیادی داریم اما به برکت انقلاب اسلامی و برکت نفس گرم حضرت امام(ره) و رهبری‌های هوشمندانه مقام معظم رهبری، یک ارتقای همه جانبه کمی و کیفی را در تمامی ساحت‌ها داشته‌‌ایم و باید نسبت به کیفیت‌بخشی فعالیت‌های قرآنی بیشتر توجه کنیم.
وی ادامه داد: تعمیق بخشی و گسترش کیفی فعالیت‌ها، مهم‌ترین راهبرد در جهت توسعه فعالیت‌های قرآنی است که امیدواریم زودتر به این راهبرد و هدف برسیم.
محمدی با اشاره به فرارسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و راهپیمایی 22 بهمن، اظهار کرد: سال 57 همزمان با روز 22 بهمن در خیابان وحدت اسلامی مشغول تسخیر مرکز ژاندارمری بودیم و در آن سالها تقریبا در راهپیمایی‌ها و تظاهرات شرکت می‌کردیم.
وی با بیان اینکه حضور در مراسم راهپیمایی 22 بهمن وظیفه آحاد مختلف جامعه و همچنین اعضای جامعه قرآنی است، گفت: باید مراسم راهپیمایی 22 بهمن را بزرگ بدانیم و در این مراسم حضور پرشور داشته باشیم؛ چرا که آمدن در خیابان‌ها و دادن شعار علیه استکبار، ثوابش کمتر از ساعت‌ها و روزها نماز و روزه نیست.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی یادآور شد: فردا که مراسم راهپیمایی 22 بهمن برگزار می‌شود باید با اخلاص کامل بگوییم: خدایا برای تو می‌روم برای انقلابی که راهبر آن مقام معظم رهبری، ولی امر مسلمین است و بنیان‌گذار آن نیز حضرت امام خمینی(ره) بوده است؛ باید با وضو به سمت راهپیمایی 22 بهمن حرکت کنیم و آنچه در توان داریم، بگذاریم و بدانیم ثواب بزرگی در انتظار ما است.
وی در پایان عنوان کرد: هم‌اکنون نیز در شرایط دشواری قرار داریم و فردا با حضور خود می‌توانیم رونق جدی به جبهه ایمان بدهیم که این کار کوچکی نیست و ان شالله همه حاضر می‌شویم.
captcha