«فیض روح‌القدس»؛ روایت شعرهای صدرنشین شیعه
کد خبر: 3474730
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۳
امین‌فروغی عنوان کرد:

«فیض روح‌القدس»؛ روایت شعرهای صدرنشین شیعه

گروه ادب: نویسنده «فیض روح‌القدس» گفت: این کتاب شرح حال و روایت داستان شعرهای صدرنشین شیعه و تأییدشده اهل بیت(ع) است.

مهدی امین‌فروغی، نویسنده و محقق در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره کتاب «فیض روح‌القدس» گفت: در همه فرهنگ‌ها به ویژه فرهنگ شیعه، پیوسته ادبیات و به طور مشخص شعر به منزله رسانه تأثیرگذار، پیام‌هایی را به مردمان منتقل کرده و در شرایط مختلف اجتماعی و فرهنگی وظیفه خطیری به دوشش بوده است و این بار انتقال پیغام‌ها را در گذشته که رسانه به معنای امروزی وجود نداشت، شعر و موسیقی و سایر شکل‌های ادبی و هنری به منزله رسانه‌ای بودند، که آنها را منتقل می‌کردند.
وی افزود: در ادبیات شیعی، از صدر اسلام به این سو، شعر جایگاه ویژه‌ای داشت و پیشوایان دین ما هم به این تأثیرگذاری و اهمیت شگرف پی بردند و در صدد تشویق شاعران بودند و آنها را ترغیب می‌کردند که پیام‌های حقه اهل بیت(ع) و معارف قرآن را به گوش مردمان برسانند.
شاعرانی که با شعر با دشمنان اهل بیت(ع) می‌جنگیدند
امین‌فروغی ادامه داد: با فشارهای دولت‌‌هایی که وجود داشته، برخی از شاعران در خوف و هراس بودند و افرادی چون دعبل خزاعی و کمیت بن زد اسدی و ... بدون خوف و هراس از خطرات شعر می‌سرودند و به دفاع از اهل بیت می‌پرداختند و حقوق تضییع شده آنها را یادآوری می‌کردند و با دشمنان با سلاح زبان و شعر خود می‌جنگیدند.
این نویسنده تصریح کرد: در این میان ادبیات شیعی نمونه‌های بسیاری از این شعرهای تابناک را در خود جای داده که برخی از اشعار در واقع صدرنشین هستند، به طوری که هم از جایگاه ادبی ویژه‌ای برخوردار بوده و هم برخی از آنها مهر تأیید مستقیم اهل بیت(ع) را با خود دارند، مانند تائیه‌های دعبل خزاعی، هاشمیات کمیت بن زید اسدی، اشعار عبدی کوفی و برخی دیگر. بعضی هم غیر مستقیم از سوی اولیای دین تأیید شده‌اند.
12 شعر از 12 شاعر عرب بررسی شده است
 وی در ادامه عنوان کرد: بعضی نیز به گونه‌ای بر دل و جان شیعیان نشسته‌اند که گویی تأییدی از عالم معنا را با خود دارند، بعد از زمان اهل بیت سروده شده‌اند، اما چنان در دل و جان شیعیان جای گرفته‌اند و سال‌های سال مردمان آنها را زمزمه می‌کردند و این اقبال عمومی انسان را به این نقطه توجه می‌دهد که گویی تأییدی از عالم غیب دارند و تعداد این اشعار بی‌شمار هم نیستند و تعدادشان مشخص است.
امین‌فروغی با اشاره به تعداد شعرهای بررسی شده در کتاب «فیض روح القدس» در زمان اهل بیت(ع) بیان کرد: در این کتاب 12 شعر از 12 شاعر عنوان شده که از جمله این شاعران می‌توان به فرزدق، کمیت بن زید اسدی، عبدی کوفی، دعبل خزاعی، سیداسماعیل حمیوی، شریف رضی، فرات حمدانی، ابن ابی الحدید، ابن عرندس و شیخ محمد غروی اصفهانی نام برد. 
وی در ادامه گفت: این کتاب مقدمه‌ای دارد که به صورت گذرا و تاریخی شعر جاهلی عرب را از نظر گذراندیم و نمونه‌هایی از آنها را ارائه دادیم و در امتداد کتاب، خواننده متوجه می‌شود که ادبیات جاهلی عرب به چه صورت بوده است.
اشعاری که فارسی‌زبانان شیعه آن را فراموش کرده‌اند
این نویسنده اظهار کرد: پیوسته تمام ادیبان و سخن‌سنجان اذعان دارند که این آثار صدرنشین هستند؛ از این رو آنها را ترجمه و گردآوری کردیم و به همراه شرح حال و داستانی از آن شعر و شاعر که سبب ویژه شدن آن شده است، در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. 
امین‌فروغی ادامه داد: برخی از این اشعار متأسفانه در روزگار ما به دلیل شرایط خاصی که داریم، فراموش شده است در حالی که در گذشته در جامعه شیعه بسیار مرسوم بودند و اگر عینیه سیداسماعیل حمیوی و یا کوثریه سیدرضا هندی را بچه‌ها حفظ می‌کردند، از والدین خود هدیه می‌گرفتند و این موضوع در میان فارسی‌زبانان شیعه ایران مرسوم بوده است.
وی درباره شعرهای این کتاب گفت: بسیاری از اشعاری که در این کتاب آمده، اشعاری است که کاتبان و خوشنویسان در گذشته آنها را خوشنویسی کرده و در موزه‌ها نگه‌داری می‌شد، اما متاسفانه سنت حفظ شعر که شعار و معارف مذهبی را در خود داشتند، فراموش شده است و اگر می‌گوییم گذشته، منظور 40 - 50 سال پیش است.
عنوان کتاب را از قصیده دعبل خزاعی گرفته‌ام
این نویسنده درباره عنوان کتاب نیز بیان کرد: در قصیده ارجمند دعبل خزاعی که در خدمت امام رضا(ع) خواند و امام(ع) با این قصیده گریستند و خود نیز دو بیت بر آن افزودند که داستان آن مفصل است. در یکی از ابیاتی که دعبل خواند، امام رضا(ع) فرمود که این بیت را روح‌القدس بر زبان تو جاری کرده است. تأکید روح‌القدس در سایر نمونه‌ها نیز وجود دارد به همین دلیل نام کتاب را «فیض روح‌القدس» انتخاب کردم که به طور مشخص درباره شعر دعبل است.
یادآور می‌شود، کتاب «فیض روح‌القدس» از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی و به قلم مهدی امین‌فروغی زیرچاپ رفته و به زودی روانه بازار نشر می‌شود.
captcha