پیام روز پرستار اخلاق و رفتار اسلامی با بیمار است
کد خبر: 3474926
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۳
عباس زاده:

پیام روز پرستار اخلاق و رفتار اسلامی با بیمار است

گروه سلامت: رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در آستانه ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار پیام این روز را برای پرستاران اخلاق اسلامی و ملاطفت با بیمار دانست.

عباس عباس‌زاده رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اظهار کرد: سالروز میلاد حضرت زینب(س) به عنوان روز پرستار انتخاب شده است تا اخلاق و منش زینب در پرستاری الگوهای حرفه مندان این شغل ارزشمند باشد.

وی افزود: به بیان دیگر پیام این روز این است که به هر اندازه پرستاری توأم با اخلاق اسلامی، ملاطفت، مهر و محبت باشد به کار ما ارزش می‌دهد، پرستاری منهای این ارزش‌های اخلاقی و انسانی آن جایگاه واقعی خود را نخواهد داشت.

عباس زاده با تأکید بر اینکه پرستاری باید به روز و منطبق با علم و با ضوابط علمی باشد عنوان کرد: در این کار نمی‌توان نیات خیر را نادیده گرفت باید در تعامل علم و نیت اخلاق پرستاری را نهادینه شود.

وی در ادامه با بیان اینکه رابطه بین رضایت شغلی و اخلاق حرفه‌ای پرستاری یک رابطه خطی نیست اظهار کرد: رضایت شغلی یک مقوله مدیریتی است که از راه پژوهش ثابت می‌شود، این یک نقطه اپتیمم دارد، باید این نقطه را پیدا کرده و ببینیم رضایت شغلی همکاران ما در این حوزه چه قدر است سپس تأثیر آن را در میزان تعهد حرفه ای و ارائه خدمات مطلوب بسنجیم.

این فلوشیپ اخلاق زیستی ادامه داد: حداقلی از رضایت‌مندی لازم است تا خدمات مطوب ارائه شود اما طبیعتا در ارائه خدمات مطلوب، رضایت مندی شغلی تنها شاخص موجود نیست بسیاری از عوامل دیگر نیز مؤثر هستند.

وی بیان کرد: می توان به طور خلاصه عنوان کرد کسی که رضایت شغلی دارد الزاما کیفیت بهتری در خدماتش وجود دارد اما کسی که رضایتمندی ندارد حتما در خدماتش تأثیر خواهد گذاشت.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه پرستاران باید معنویت در سرلوحه کار خود بگذارند تصریح کرد: بیماری غیر از اینکه جنبه جسمی دارد جنبه معنوی دارد این را نه فقط ما که سازمان بهداشت جهانی هم با اضافه کردن سلامت معنوی به دیگر ابعاد سلامت تأیید کرده است؛ هر پرستار باید این توانمندی را داشته باشد که رویکرد مراقبتی‌اش یک جنبه های معنوی را نیز داشته باشد.


فرصت مراقبت از بیمار فرصتی برای رشد معنویت مددجو و خود پرستار است

وی افزود: از سوی دیگر یک پرستار باید این نگرش را داشته باشد که فرصت مراقبت از بیمار فرصتی برای رشد معنویت مددجو و خود پرستار است.

عباس زاده یادآور شد: این رویکرد در حال حاضر در دانشکده‌های پرستاری ایجاد و در سرفصل دروس پرستاری موضوع سلامت و مراقبت معنوی وجود دارد اما اینکه به چه میزان این‌ها اجرایی شده دانشکده به دانشکده و مرکز به مرکز متفاوت است.

captcha