به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امروز، 23 بهمن ماه، در خطبه دوم نماز جمعه با اشاره به خلق حماسهای دیگر در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن گفت: روز 22 بهمن یک روز تاریخی برجسته و افتخارآمیزی بود که حیات ملت، زنده بودن انقلاب اسلامی، حضور روح امام و تجلی ولایت فقیه را در ارکان این مردم مشاهده کردیم.
وی افزود: ملت ایران روز گذشته همه سرباز بودند و اقتدار نظام و مبارزه با استکبار را به نمایش گذاشتند و هر یک رسانهای بودند که این آوازه را به اقصی نقاط عالم رساندند.
خطیب جمعه تهران با بیان اینکه ملت ایران در این 37 سال از خط عاشورا و خط امام حسین(ع) هیچ گاه فاصله نگرفته است، گفت: حضور شما در سی و هفتمین سالگرد انقلاب اسلامی به این معنا بود که همه ما امام هستیم و امام همه ماست و پرچمدار ولایت هستیم؛ این ملت اعلام کرد که سر آرمان های شهدا و افق فکر امام تا آخر ایستاده است.
وی تصریح کرد: آنچه عامل این عظمت، حماسه، استقامت، پایداری، بصیرت مداوم، ثبات قدم، اقتدار و شور و شعور شد، اول، مسئله امامت و رهبری است؛ خداوند انسان اولی که روی زمین قرار داد، خلیفه خود بود و موجوداتی که حول خلیفه بودند، ملک عنوان کرد و کسانی که تمرد کردند، به عنوان شیطان در انظار مشخص شدند و امروز شما جنود الهی هستید.
صدیقی با اشاره به تفاوت حرکت و انقلاب امام خمینی(ره) با سایر انقلاب ها اظهار کرد: در همه انقلاب ها مسئله شکم و شهوت و جبران درماندگی های مادی به عنوان شعارهای اولیه مطرح می شد، اما امام از دین دفاع کرد؛ چند شعار و مسئله را در میدان های آزمون مطرح و نتیجه اش را به دنیا اعلام کرد.
وی ادامه داد: امام (ره) خود را بدهکار دین و مکتب می دانست و به عنوان ادای دین به خلق خدا به پا خواست و پس از پیروزی مطالبه ای از مردم نداشت؛ مردم هم امامت امام را در آیینه وجود خودشان به نمایش گذاشتند.
صدیقی خاطرنشان کرد: در سال 42 کسی خواب پبروزی و حکومت اسلامی و ولایت فقیه را نمی دید اما مردم کفن پوشیدند و خون دادند که این مسئله علامت بدهی و معامله با خداست؛ بنابراین جنس حرکت امام از جنس حرکت انبیا بود و لبیک شما از جنس لبیک یاران انبیاست که فشارها و مصیبت ها و داغ ها را تحمل کردید.
امام جمعه موقت تهران در مورد آثار و برکات حرکت امام خمینی(ره) گفت: حدود 2 قرن بود که این نکته مطرح می شد که دوره دین مداری سپری شده و علم جای دین را گرفته است؛ افکار لیبرال دموکراسی در جهان مسلط شده بود و تنها راه سعادت را همین نکته نشان می داد؛ رقیبش هم کمونیسم بود که تحت لوای دفاع از محرومین و کارگران حرکت کرده بود اما وجه مشترکشان این بود که دین را افیون می دانستند.
وی افزود: امام، خود در سرچشمه دین نشستند و تشنگان عالم دیدند تنها راه نجات این است؛ امام افسانه طولانی مدت شرق و غرب را با این انقلاب ابطال کرد و حقیقت دین را که شکوفایی انسان و خدامحوری است به کرسی نشاند.
صدیقی با بیان اینکه امام خمینی(ره) با بیرون کردن شاه، فرهنگ سلطنت را نسخ کرد، گفت: شاه عروسک بود و قدرت شرق و غرب از اینجا باج می گرفتند و امام (ره) با اینکه نیروی مسلح نداشت و با حرکت مسلحانه موافق نبود، با بیداری دل ها و ایمانی که در دل ها روشن شده بود، شاه و سلطنت را ریشه کن کرد.
وی اظهار کرد: هدف امام بالاتر از اینها بود و نظام جمهوری اسلامی را با آرم ولایت فقیه که حاکمیت خداست، برپا کرد و مردم هم در میدان عمل هنرمندانه تشخیص دادند که ولایت فقیه سلطنت نیست، شکوفایی فطرت و یک مسئله عرشی است.
صدیقی همچنین خاطرنشان کرد: امام (ره)، تنها رهبری بود که از ابتدای حرکتش تا آخر در متن مردم بود، به مردم اعتبار داد، مردم را به صحنه آورد، مردم را ولی نعمت معرفی کرد، پاسدار دین معرفی کرد، انقلاب را مال مردم می دانست و خود را بدهکار مردم می دانست.
خطیب جمعه تهران ادامه داد: مردم قبل از انقلاب هیچ جایگاهی در تعیین سرنوشت خود نداشتند اما امام(ره) مردم را دارای اقتدار نشان داد و در مردم ذوب بود؛ مردم نیز قدر امام را دانستند.
صدیقی در پایان سخنان خود به مسئله انتخابات اشاره کرد و گفت: شما ملت ایران روز گذشته عید و حماسه بزرگی را به رخ جهانیان کشیدید؛ عید دیگری در 7 اسفند خواهید داشت که با همین نیت که برای راهپیمایی آمدید، یعنی پاسداشت نظام و انقلاب و نه گفتن به استکبار، سر صندوق های انتخابات حاضر خواهید بود.
وی در توصیه به نامزدهای انتخاباتی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: خدا را در نظر بگیرید که اگر غیر از این باشد جز خستگی و وبال چیزی نخواهد بود؛ اخلاق اسلامی، تبلیغات قانونمدار، پرهیز از اسراف و نفرت عملی از کیفیت تبلیغات غربی را رعایت کنید و جنبه های اثباتی خود را مطرح کنید و به دنبال سلب دیگران نباشید.
بنابراین گزارش، حجت الاسلام والمسلمین صدیقی در خطبه اول نماز جمعه ضمن توصیه نمازگزاران به رعایت تقوا، به ادامه بیان نکاتی در رابطه با سوره حمد پرداخت و گفت: اینکه «الله»، «رحمان» و «رحیم» پیش از «مالک» آمده به قول یکی از عرفا به این دلیل است که رحمت خدا بر غضبش پیشی می گیرد.
وی افزود: غضب الهی نیز برای کائنات در مجموعه نظام رحمت بوده و سازنده است؛ اعمال غضب خداوند اگر نبود کسانی که باید کسب رحمت کنند، محروم می شدند.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به ابعاد مختلف نفس انسان اظهار کرد: انسان هم نفس شیطانی دارد و هم نفس ملکی و عرشی و قدسی؛ نفوس انسان می تواند سازنده باشد و هم می تواند مخرب باشد؛ با توجه به نفس شیطانی انسان، در درون جنگی داریم که اگر بتوانیم نفس شیطانی را در پناه خدا اسیر خود کنیم، می توانیم از آن بهره بگیریم.
وی در مورد نفس ملکی انسان گفت: انسان با فطرت پاک عطش خدا دارد و اهل پرستش و اهل راز و نیاز و انس است و خداوند «آنس الآنسین» است.
صدیقی خاطرنشان کرد: چون انسان دارای نفس 4 بعدی است، بدنش هم تکالیفی دارد که تحت تأثیر نفسش قرار می گیرد و آخرین مرحله نیز مرگ است؛ خداوند اول سفره پهن می کند و همه را دعوت می کند؛ کسانی که سر سفره نشستند و شاکر بودند، خداوند آنها را به محل امنی منتقل می کند و پذیرایی های ابدی نسبت به او به عمل می آورد.
وی افزود: بشر در درون خودش عشق به پرستش خدا و لقای پروردگار دارد و علاقه انسان به غیر از خدا وسایس شیطانی است که به انسان تشنه به جای آب زهر می دهد؛ اینکه انسان نمی داند چه کند، به دلیل این است که اصل خود را پیدا نکرده است.
خطیب جمعه تهران تصریح کرد: در مسئله تربیت، اموری لازم است که خداوند به عنوان «مربی» و «رب» تمام ملزومات تربیت را فراهم می کند؛ یکی از کلاس های تربیتی آشناکردن بشر با معاد، مرگ، برزخ، قبر و منازلی است که همه ما به این منزل ها نزدیکیم و بین ما و مرگ فاصله زیادی نیست؛ اگر می خواهیم انسان شویم و مقام خلیفة اللهی پیدا کنیم و الهی بشویم و اگر می خواهیم آیینه جمال و جلال و اسمای حسنی بشویم باید در مسیر حق استقامت کنیم و از خط درست و صداقت و امانت و پرستش خدا قدمی فراتر برنداریم.
صدیقی در پایان اظهار کرد: باید ترس از خدا و معاد و فکر مرگ در جان ما نهادینه شود و هرکاری می کنیم باورمان بشود که نتیجه کار خود را خواهیم دید.