بیان اصلی‌ترین مشکل فضای مجازی کنونی/ مصلی؛ میزبان چهارمین دوره نمایشگاه
کد خبر: 3474987
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۵
مقدم‌فر تصریح کرد:

بیان اصلی‌ترین مشکل فضای مجازی کنونی/ مصلی؛ میزبان چهارمین دوره نمایشگاه

گروه فضای مجازی: مشاوره فرهنگی و رسانه‌ای سپاه پاسداران گفت: مشکل اصلی در فضای سایبر تولید محتواست که متأسفانه بیش از مشکلات فنی با این مشکل روبرو هستیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حمیدرضا مقدم‌فر، مشاور فرهنگی و رسانه‌ای سپاه پاسداران در مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی، اظهار کرد: ما باید فضای مجازی را یک جنگ نرم بدانیم و این جنگ را احساس کنیم متأسفانه مسئولان این جنگ را حس نکرده‌اند درحالی که باید همه فضای مجازی را یک جنگ سایبری و جنگ رسانه‌ای تلقی کنند.
وی افزود: مقام معظم رهبری در دو نامه به جوانان غرب اروپا از فضای مجازی استفاده کردند و حتی این نامه پیش از صداوسیما در فضای مجازی منتشر شد. یعنی ایشان اهمیت فضای مجازی را درک کرده‌اند ماهم باید عزم‌مان را جزم کنیم تا بتوانیم بر دشمن غلبه کنیم.
مشاور فرهنگی و رسانه‌ای سپاه پاسداران تصریح کرد: پیام نامه مقام معظم رهبری یک حقیقت بود و دشمنان سعی دارند تا این نامه به خوبی در جهان منتشر نکنند. مصداق این موضوع پیامبراکرم(ص) است که قریش و کافران پس از آنکه آیه‌ای بر پیامبر نازل می‌شد، نمی‌گذاشتند آن آیه به گوش مردم شهر برسد.
مقدم‌فر اظهار کرد: مشکل اصلی هم‌اکنون تولید محتوای مناسب و متناسب با نیاز جامعه است. ما پیش از آنکه با مشکلات فنی روبرو باشیم، با مشکل محتوا روبرو هستیم. یعنی محصولات فرهنگی، هنری را با پیام‌های کوتاه در فضای مجازی منتشر نمی‌کنیم.
در ادامه مهدی قمی دبیر اجرایی نمایشگاه، با اشاره به تاریخچه نمایشگاه گفت: اولین دوره این نمایشگاه در25 بهمن ماه سال 91 برگزار شد كه اولین تجربه برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال بود. در دور اول حدود 180 مؤسسه در نمایشگاه حضور داشته و به ارائه و معرفی محصولات و خدمات خود پرداختند.

وی افزود: دومین نمایشگاه در هفته اول شهریور ماه و در بوستان گفت وگو به مدت یك هفته برگزار شد. در این دوره حدود 250 غرفه در اختیار موسسات قرار گرفت.

دبیر اجرایی سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی با اشاره به این موضوع که میان دور دوم و سوم نمایشگاه بنا به دلایلی تأخیر یك ساله بوجود آمد، افزود: امسال به مناسبت سالگرد پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی از روز 22 بهمن ماه سومین دوره نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی برگزار شد. در این دوره بیش از 650 مؤسسه  حقیقی و حقوقی برای شركت در نمایشگاه ثبت نام کردند كه ما متأسفانه تنها توانستیم حدود 300 مؤسسه را به دلیل كمبود جا و امكانات در اختیار دوستان قرار دهیم.

وی یادآور شد: در دوره‌های بعدی نمایشگاه تدابیری برای مشاركت حداكثری مؤسسات و رسانه‌های علاقمند برای شركت در این نمایشگاه در نظر گرفته خواهد شد و سال آینده در نظر داریم تا نمایشگاه را در مصلای بزرگ حضرت امام خمینی(ره) برگزار كنیم تا امكان حضور همه علاقمندان در نمایشگاه فراهم شود.

قمی اظهار کرد: این نمایشگاه دارای چهار بخش اصلی است؛ بخش اول رسانه‌های برخط كه شامل خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و پایگاه‌های خبری و موضوعی و تخصصی اعم از فرهنگی و مذهبی می شود، است. همچنین بخش دوم مربوط به نشر دیجیتال و تلفن همراه كه شامل تولیدكنندگان نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای و تلفن همراه است. بخش سوم، بخش فناوری اطلاعات است كه شامل سخت‌افزار و امنیت بوده و نرم‌افزارهای  تخصصی در حوزه امنیت سایبری و همچنین آموزش و پرتال‌های سازمانی و هاستینگ ارائه می‌شود. بخش چهارم هم به بازی و پویانمایی اختصاص دارد.
وی افزود: بخش بازی و پویانمایی به چهار بخش تقسیم می‌شود و این بخش شامل بازی‌های بزرگ، بازی برای كودكان، بازی برای تلفن همراه، بازی های كامپیوتری و بخش محتوایی بازی ها كه شامل آسیب‌شناسی و ایده‌پردازی می‌شود، است.

دبیر اجرایی سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی تصریح کرد: در بخش جانبی نمایشگاه برنامه‌های ویژه‌ای تدارك دیده شده است و بخش كودك و نوجوان، كلینیك سلامت در فضای مجازی، سواد مجازی و بخش زیارت مجازی چهار بخش اصلی جانبی نمایشگاه به شمار می‌رود.

همچنین منصور امینی،‌ رئیس سازمان فضای مجازی سراج، در مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی اظهار کرد: مرکز ملی فضای مجازی، قرارگاهی برای سیاست‌گذاری در فضای مجازی است و وضعیت کنونی این فضا هم‌اکنون وضعیت اسفناکی است که نه می‌توان آن را فرصت و نه آن را تهدید مطلق تلقی کرد بلکه ترکیبی از فرصت‌ها و تهدیدهاست.

وی افزود: از بیانات مقام معظم رهبری تهدیدها و فرصت‌هایی را احصا کردیم که بخشی از آن فرصت‌ها از نگاه رهبری شامل ارتباط با دنیای اسلامی، ایجاد حس کنجکاوی در مخاطبان جهانی انقلاب،‌ ترویج معارف دینی،‌ فرامرزی بودن دنیا و دسترسی به اطلاعات علمی و بخشی از تهدیدها شامل کمرنگ شدن ارزش‌ها،‌ گسترش شبهات فکری، تضعیف اعتقادات، دروغگویی،‌ وارونه‌سازی،‌ ایجاد حس یأس و تحقیر است.

رئیس سازمان فضای مجازی تصریح کرد: در این دوره از نمایشگاه بخش محرمانه را برای مسئولان آماده کرده‌ایم تا مسئولان از نزدیک با تهدیدهای فضای مجازی آشنا شوند. مطالبه ما در جبهه فرهنگی انقلاب این است که با تهدیدها مقابله کنند چراکه شاهد موضوع هجمه به ایمان،‌ باور و امنیت جامعه هستیم. دستگاه‌های اجرایی باید نگاه جدی به این تهدیدها داشته باشند تا پیش از آنکه دیر شود.

وی بیان کرد: به جوانان مؤمن و انقلابی باید اعتماد کرد تا بتوانند در فضای مجازی فعالیت کنند و شاهد پیشرفت‌هایی در این زمینه باشیم. امروزه نیازی به شرکت‌های خارجی نداریم چراکه در داخل جوانان توانمندی داریم که حتی از مایکروسافت به آنها پیشنهاد کار داده‌اند. اگر به مجموعه‌های داخلی اعتماد شود همین جوانان اقدامات را عملیاتی خواهند کرد.

امینی اظهار کرد: شبکه ملی اطلاعات و محتوای بومی یکی از موارد مهمی است که باید برای آن برنامه‌ریزی‌های لازم شود. در این زمینه پرسشی مطرح می‌شود که چرا در برنامه ششم توسعه که دولت به مجلس ارائه کرده‌ است در آن خبری از شبکه ملی اطلاعات نیست. ما این موضوع را از دولت مطالبه می‌کنیم. همه مشکلات در همایش و جلسات حل نمی‌شود بلکه باید راه حلی برای آن بیابیم.

وی بیان کرد: آینده‌پژوهی موضوعی است که باید آن را در همه حوزه‌ها به ویژه فضای مجازی درنظر داشته باشیم و اگر در حوزه فضای مجازی آینده‌پژوهی داشته باشیم قطعا می‌توانیم در این حوزه منصفانه عمل کنیم و با برنامه پیش برویم.

رئیس سازمان فضای مجازی سراج تصریح کرد: مسئولان وظیفه ندارند که مردم را به بهشت ببرند که البته نمی‌برند اما ایمان‌ها سر بریده می‌شود و به این نکته بد نیست که کمی توجه کنیم.

captcha