مال حرام؛ مختل کننده‌ی معیشت و تربیت
کد خبر: 3475423
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶
حجت‌الاسلام رستمی تاکید کرد:

مال حرام؛ مختل کننده‌ی معیشت و تربیت

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی استان ایلام گفت: خوردن مال حرام یا شبه‌ناک ضمن اینکه به لحاظ حقوقی تعرض به حقوق و اموال دیگران است بلکه اثرات سوء وضعی هم در معیشت و تربیت انسان‌ها خواهد داشت.

حجت‌الاسلام و المسلمین حشمت‌اله رستمی، معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی استان ایلام، امروز در گفت و گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از ایلام، اظهار کرد: یکی از موارد تربیتی که در دین مبین اسلام بسیار مورد تاکید قرار داده شده، مسئله حلال خوری و دوری از مال حرام است.
وی با بیان اینکه در دین مبین اسلام، حقوق مردم از هم تفکیک شده و در قوانین بازار و کسب و کار هیچ کس مجاز به تعدی و دست درازی به مال مردم نیست افزود: شیوه‌های کسب درآمد در اسلام مشخص شده و راه‌های مشروع برای مال اندوزی، تجارت و کسب درآمد در کتب فقهی مسلمانان نیز مطرح شده است.
حجت‌الاسلام رستمی اضافه کرد: خداوند متعال در قرآن کریم در آیات مختلف نسبت به این قضیه هشدار داده است از جمله در این آیه شریفه که می‌فرماید «لا تاکلوا الربا» که به صراحت مردم را از خوردن مال ربوی نهی کرده نشان از اهمیت دوری از خوردن مال حرام و شبه‌ناک دارد.
معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی استان با اشاره به اینکه خوردن مال حرام یا شبه‌ناک ضمن اینکه به لحاظ حقوقی تعرض به حقوق و اموال دیگران است خاطرنشان کرد: خوردن مال حرام و شبه‌ناک اثرات سوء وضعی هم در معیشت و تربیت انسان‌ها خواهد داشت.
وی ادامه داد: بی شک وقتی مال حرام وارد بدن کسی شود قلب آن فرد نمی‌تواند به خوبی با خداوند انس بگیرد و چه بسا موضع گیری منفی نیز خواهد داشت که امام حسین (ع) در روز عاشورا یکی از دلایل قد علم کردن سپاه یزید در مقابل ایشان را خوردن مال حرام ذکر می‌کند و به پسرش می‌فرماید شکم‌های اینها از مال حرام پر شده است.
حجت‌الاسلام رستمی با بیان اینکه امروز در جامعه اسلامی، قواعد کسب و کار بر اساس متون فقهی و قوانین مدنی مشخص شده است عنوان کرد: طبق روایات ائمه معصومین(ع) کسی که می‌خواهد وارد فضای کسب و کار شود ابتدا باید قواعد کسب و کار حلال و به عبارت بهتر مکاسب را بیاموزد.
معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی تبلیغات اسلامی استان یادآور شد: با توجه به اینکه مراودات اجتماعی در حوزه کسب و کار و خرید و فروش بخشی از زندگی همه افراد جامعه است ضروری است که اتاق اصناف و اتحادیه‌های مختلف اصناف نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی مکاسب و بیان احکام شرعی در این حوزه اهتمام جدی داشته باشند تا خدایی نکرده گرفتار حرص و مال اندوزی به روش غیرشرعی نشوند.
وی در پایان تاکید کرد: کسب حلال و درآمد مشروع مورد تاکید اسلام بوده و مضموم نیست لیکن کسب مال از روش‌های غیر مشروع بسیار مضموم و ناپسند است و اثرات سوء تربیتی آن در جامعه ظاهر خواهد شد.
captcha