گروه‌های مسلح در سوریه چاره‌ای جز پذیرش آتش‌بس نداشتند
کد خبر: 3475698
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲
صباح زنگنه:

گروه‌های مسلح در سوریه چاره‌ای جز پذیرش آتش‌بس نداشتند

گروه سیاسی: یک کارشناس مسائل بین‌المللی در تشریح نتایج نشست مونیخ درباره سوریه گفت: در شرایط موجود گروه‌های مسلح به دلیل از دست دادن ته‌مانده‌های سرزمین‌های اشغالی خود عملا راه دیگری غیر از پذیرش آتش‌بس و بلکه اصرار بر آتش‌بس نداشتند.

صباح زنگنه، کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره ارزیابی خود از نتایج نشست مونیخ که منجر به توافق آتش‌بس میان دولت سوریه و گروه‌های معارض شد، گفت: اجلاس مونیخ زمینه‌ای فراهم کرد تا ایران سیاست‌های کلی خود را بیان کند و در مقابل گروه‌های مسلح هیچ راه دیگری جز این وجود نداشت.

گروه‌های مسلح در سوریه چاره‌ای جز پذیرش آتش‌بس نداشتند

زنگنه اظهار کرد: گروه‌های مسلح از آنجا که روز به روز ته‌مانده سرزمین‌هایی که اشغال کرده‌اند را از دست می‌دهند به همین دلیل چاره‌ای جز آتش‌بس نداشتند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران هم به لحاظ اصولی طرفدار توقف درگیری و جنگ و برقراری صلح است و تنها راه تحقق صلح را همواره مذاکره و راه‌حل‌های سیاسی می‌داند. در شرایط موجود گروه‌های مسلح عملا راه دیگری غیر از پذیرش آتش‌بس و بلکه اصرار بر آتش‌بس نداشتند.

ترکیه و عربستان از انجام اقدامات تحریک‌آمیز چه هدفی را دنبال می‌کنند؟

زنگنه درباره اهداف ترکیه و عربستان از مبادرت به اقداماتی در جهت حمله به سوریه به موازات این توافق گفت: این اقدامات از یکسو‌ نوعی فشار بر آمریکا و روسیه برای پذیرش آتش‌بس است و از سوی دیگر اقدامی تحریک‌آمیز برای کشورهای همسایه نیز می‌باشد.

وی تأکید کرد: ترکیه نیازمند اقدامی است تا حسن نیت خود را در میزبانی از تسلیحات جدید در منطقه نشان دهد و حضور این تسلیحات می‌تواند تهدیدی برای عراق، ایران، سوریه و ارمنستان باشد.

روسیه و آمریکا به دنبال حفظ سقف تنش در سوریه هستند

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی درباره نوع واکنش احتمالی امریکا، روسیه و کشورهای اروپایی به این اقدامات ترکیه و عربستان گفت: توافق امریکا و سوریه حفظ سقف تنش در سوریه است تا اجازه ندهند تنش‌ها و درگیری‌ها در سوریه اوج بگیرد و به کشورهای دیگر سرایت کند و یا اینکه منجر به حضور تسلیحات جدید در سوریه شود.

captcha