از حضور بانوی نقاش تا رقابت پدر و پسر
کد خبر: 3476318
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹

از حضور بانوی نقاش تا رقابت پدر و پسر

گروه فعالیت‌های قرآنی: بیست و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن بسیج کشور در حالی در شهر مقدس مشهد به کار خود پایان داده است که در متن و حاشیه این مسابقات جذابیت‌های متفاوتی نهفته بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، بیست و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن بسیج کشور در حالی در پایتخت معنوی ایران اسلامی برگزار شد که جذابیت‌هایی را در دل خود جای داده بود، جذابیت‌هایی که در کمتر مسابقاتی به چشم می‌خورد.
اولین جاذبه این دوره از مسابقات برای تمامی حاضران در آن، حضور در سرزمین حج‌الفقرا بود، مشهد مقدس به تنهایی بیشترین و بزرگترین جذابیت را در دل خود جای داده و حضور قاریان و حافظان قرآن کریم در دو رده سنی زیر 16 سال و بالای 16 سال بر این جذابیت افزوده بود.
قاریان و حافظان حاضر در مسابقات سراسری قرآن کریم بسیج در طول برگزاری رقابت‌ها در مشهد مقدس شب و روز نداشتند و هر لحظه در حرم رضوی بین سالن مسابقات و بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) در رفت و آمد بودند و در جوار قرآن کریم نگاه ویژه‌ای به عترت داشتند، متسابقان روزها در سالن مسابقات کلام وحی را زمزمه می‌کردند و شب‌ها نیز تا پاسی از شب در حرم رضوی به مناجات با معبود خود می‌پرداختند.
از دیگر جاذبه‌های این دوره از مسابقات حضور چندین قاری و حافظ نابینا در مسابقات بود که شرکت‌کنندگان دیگر نهایت همکاری را با آنها داشتند. این حضور قاریان و حافظان نابینا با توانایی بالا نشان داد که با وجود محروم بودن از یکی از نعمات در زندگی، این محرومیت کوچکترین تأثیر را بر پرداختن به قرآن داشته است.
در این دوره از مسابقات چندین نفر از شرکت‌کنندگان اهل سنت نیز حضور یافته و در کنار برادران دینی خود رقابت سالمی را برگزار کردند. حضور هموطنان اهل تسنن از طرف بسیج در این مسابقات نیز از دیگر نکات جذاب مسابقات قرآن بسیج بود.
پدر و پسری که البته شناخته شده نیز هستند، در این دوره از مسابقات حضور یافته بودند، که این هم در نوع خود جالب بود، «مصطفی یادگاری» با نام شناسنامه‌ای «شهروز» که از قاریان ممتاز و شناخته شده کشورمان است در این دوره از مسابقات به همراه فرزندش در مسابقات حضور یافته بود، یادگاری پدر در نهایت موفق به کسب رتبه سوم در تلاوت شد اما یادگاری پسر از دستیابی به رتبه‌ بازماند.
از دیگر جذابیت‌های این دوره از مسابقات می‌توان به حضور بانویی نقاش از استان خوزستان اشاره کرد. این بانوی جوان با انگشتان دست و بدون استفاده از قلم مو و هیچ ابزار نقاشی دیگری، پرتره قاریان مهاجر الی الله و نیز شهدای قاری مدافع حرم را طی مدت زمان برگزاری مسابقات ترسیم کرد و در مراسم اختتامیه از آنها رونمایی شد.
یقیناً غیر این جذابیت‌های بیان شده، جذابیت‌های دیگری نیز در متن و حاشیه این مسابقات نهفته بود که از جمله آنها می‌توان به تغییرات صورت گرفته در محتوای مسابقات و نیز حضور داوران برجسته که سابقه داوری مسابقات بین‌المللی را نیز دارند اشاره کرد. از جمله تغییرات این دوره از مسابقات می‌توان به تشکیل هیئت وکلای تلاوت و هیئت منصفه اشاره کرد.
هیئت وکلای تلاوت کار رسیدگی به اعتراضات قاریان را پیگیری می‌کرد، مهم‌ترین کارکرد این هیئت در زمان برگزاری مسابقات رسیدگی به اعتراض یکی از متسابقان که رتبه 26 را در دور مقدماتی کسب کرد، بود که بعد از رسیدگی هیئت داوران این شرکت‌کننده موفق به حضور در فینال مسابقات رشته تلاوت شد.
هیئت منصفه نیز که هیئتی نسبتاً پر‌جمعیت بود، نمره تلاوت تقلیدی قاریان فینالیست را داوری می‌‌کردند، نمره این هیئت که پنج نمره بود به نمره نهایی قاریان در مرحله فینال اضافه شد.
همچنین اضافه کردن تلاوت تقلیدی به تلاوت‌های فینال نیز از دیگر جذابیت‌های این مسابقات بود،‌ همین موضوع باعث شد تا در روز فینال مسابقات رشته تلاوت شاهد تلاوت‌های زیبایی از سوی 14 قاری حاضر در فینال مسابقات باشیم، در صورتی که تا غیر از این در مسابقاتی در این سطح شاهد چنین نوآوری‌ای نبوده‌ایم.
یادآور می‌شود، بیست و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن بسیج از روز شنبه 24 بهمن‌ماه در مشهد مقدس آغاز شد و تا روز 26 بهمن ادامه داشت. در این مسابقات نزدیک به 550 قاری و حافظ قرآن کریم در دو بخش به رقابت پرداختند.
captcha