بهره‌گیری از دست‌آوردهای حوزه سلامت برای وحدت‌آفرینی میان کشورهای اسلامی
کد خبر: 3476831
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳
ولایتی خواستار شد:

بهره‌گیری از دست‌آوردهای حوزه سلامت برای وحدت‌آفرینی میان کشورهای اسلامی

گروه سلامت: مشاور رهبر معظم انقلاب با اشاره به دست‌آوردهای ایران در حوزه سلامت و پزشکی استفاده از این دست‌آوردها برای کمک به کشورهای اسلامی را موجب تقریب و وحدت‌آفرینی دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،علی اکبر ولایتی، مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل در سخنرانی افتتاحیه کنگره بین‌المللی توسعه اقتصادی در حوزه سلامت با محوریت کشورهای اسلامی ضمن تاکید بر دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت بهر‌ه‌گیری از این دستاوردها در کمک به ملت‌های مسلمان را گامی در جهت تقریب امت اسلام برشمرد.

وی با اشاره به تشکیل مجمع تقریب مذاهب اسلامی به دستور مقام معظم رهبری در ایران، عنوان کرد: این مجمع در طول سال‌هایی که تشکیل شده کارهای مهمی را در جهت حل اختلافات بین ملل اسلامی انجام داده است. هر چه دشمنان مذهبی را بر مذهبی دیگر بر می‌انگیزاند وظیفه مسلمانان این است که این توطئه‌ها را خنثی کنند.

رمز پیروزی ملت اسلامی وحدت است

ولایتی با تاکید بر تقریب در جهت خنثی کردن عوامل اختلاف مسلمانان تاکید کرد: رمز پیروزی امت اسلامی وحدت است هر چند تقریب سابقه‌ای طولانی دارد و زمانی مرحوم آیت الله بروجردی شیخ الازهر، شیخ شلتوت تلاش‌های را در این حوزه انجام داده و اقدامات مناسبی را پیش برده‌اند اما از زمان تشکیل جمهوری اسلامی فعالیت‌های تقریبی در جهان اسلام برجسته‌تر شده است.

وی با بیان اینکه امروزه بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت هستیم عنوان کرد: در زمان حاضر هر چه بر سر امت اسلامی آمده است از عدم تقریب و وحدت ناشی می‌شود. تفرقه از جنود شیطان است و می‌بینید که این شیاطین چه بلا‌هایی را بر سر سوریه و یمن و برخی دیگر از کشورهای اسلامی آورده است.

ولایتی در ادامه با اشاره به نقش آل‌سعود در تفرقه کشورهای اسلامی عنوان کرد: به پا کردن فرقه وهابی و تکفیر مسلمانان حاصلی جز تفرقه ندارد. براساس این تفکر باطل تاکنون هزاران نفر از مسلمانان خونشان به زمین ریخته شده است.

وی ادامه داد: تصور می‌شود بسیاری از این جنگ‌ها که در خاورمیانه به پا شده است براثر اختلاف شیعه و سنی بوده، اما این نظری نادرست است و از نظر دشمنان شیعی و سنی تفاوتی ندارد، هر کس طریق آنها را قبول نداشته باشد به قتل و تکفیر محکوم می‌شود.

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه تقریب فقط در حرف نیست بلکه باید در عمل باشد اظهار کرد: ما می‌توانیم بر مشترکات مختلف تاکید کرده و در رابطه با اختلافات سکوت کنیم هیچ دینی مانند اسلام مشترکات ندارد پیامبر واحد، قبله واحد و تاریخ واحد باید بر روی این مسائل تاکید کنیم.

ولایتی در ادامه با تاکید بر نیاز مردم به امنیت و سلامت اظهار کرد: همانطور که نان برای مردم لازم است سلامت نیز لازم است اما متاسفانه به علت اعمال غرض ورزانه دشمنان اسلام بسیاری از مسلمانان با وجود امکانات خدادادی از این مواهب محروم می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: سلامت بسیاری از مسلمانان بر اثر جنگ‌ها و اختلافاتی که امروز جهان اسلام را درگیر خود کرده تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

ولایتی تصریح کرد: علاج بسیاری از دردهای سلامت در کشورهای اسلامی تقریب و نزدیک شدن مسلمانان به همدیگر و استفاده از امکانات سلامت یکدیگر است.

وی با اشاره به پیشرفت‌های که وزارت بهداشت و سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در ترویج بهداشت و سلامت حاصل کرده است اظهار کرد: آمارهای پس از انقلاب حکایت از آن دارد که جمهوری اسلامی در تمامی شاخص‌های سلامت پیشی گرفته که می‌توان به کاهش آمار مرگ و میر کودکان و مادران در این حوزه اشاره کرد.

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب با اشاره به آمادگی هلال احمر جمهوری اسلامی برای کمک به کشورهای بحران زده اسلامی عنوان کرد: اوایل تجاوز عربستان سعودی به کشور یمن هلال احمر ما تلاش‌های بسیاری کرد تا با کشتی و هواپیما امکانات بهداشتی را به مردم برساند که متاسفانه دشمنان موانع بسیاری را بر سر راه این کمک‌ها به وجود آوردند. الان هم این آمادگی برای کمک وجود دارد.

ولایتی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در حوزه‌های پژوهش و آموزش پزشکی اظهار کرد: مقایسه مقالات پزشکی در شاخص‌های بین‌المللی نشان می‌دهد ایران در کشورهای منطقه رتبه نخست را دارا است و در منطقه حرف اول را می‌زند ما می‌توانیم به بسیاری از کشورهای مسلمان به وسیله این دستاوردها کمک کنیم. 

وی خاطر نشان کرد: پیوند بین کشورهای اسلامی در حوزه سلامت موجب هم افزایی و پیوند بین قلوب شده و این عین وحدت است.

وی یادآور شد: این کنگره در راستای توسعه فضای تعاملی، معرفی دستاوردها و برنده‌های برتر در حوزه پزشکی و بررسی چالش‌های پیش روی سلامت در کشورهای اسلامی تشکیل شده است و دبیرخانه این کنگره مبادرت به توسعه گردشگری سلامت در کشورهای اسلامی با تاسیس یک مرکز می‌کند.

captcha