ملاک انتخاب؛ تعهد و تخصص بر مبنای تقوای قرآنی
کد خبر: 3477719
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱
قرآن؛ ملاک انتخاب/ محمود لطفی‌نیا تأکید کرد:

ملاک انتخاب؛ تعهد و تخصص بر مبنای تقوای قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری بین‌المللی کشورمان گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی، بحث تعهد و تخصص مطرح بود آن هم بر مبنای تقوایی که در قرآن و سیره اهل بیت(ع) یافت می‌شود، اگر انتخاب براین اساس باشد، آنگاه نیروها در جهت اتباع از رهنمودهای ولایت سوق می‌یابند.

محمود لطفی‌نیا، قاری بین‌المللی کشورمان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در مورد ملاک‌های انتخاب در قرآن کریم و نیز چگونگی انتخاب با معیارهای قرآنی، با تأکید بر اینکه هر کاری باید براساس تبعیت از دستورات قرآن و خداوند کریم انجام بگیرد و آن گاه در مسیر خیر قرار خواهد گرفت،‌ گفت: لذا مبنای دستورات قرآنی در فعل و انفعالات انسانی، تقوا است. یعنی حتی اگر در راه خیر هم می‌خواهید، قدم بردارید باید براساس تقوا بوده و هیچ چیزی نباید نیت و فعل انسان را آلوده کند.
وی با اشاره به اینکه اتباع از دستورات الهی و رعایت تقوا همیشه خیر را برای انسان و جامعه به ارمغان خواهد آورد، افزود: گذشته از اینکه قرآن انسان را دعوت به اصلاح خود کرده است، او را به اصلاح جامعه انسانی نیز دعوت کرده و حتی امر کرده است که در راستای اصلاح جامعه بکوشد.
این قاری بین‌المللی کشورمان انتخاب افراد اصلح و دارای تقوا در انتخابات را یکی از شاخص‌های کوشش و تلاش برای اصلاح جامعه عنوان و تصریح کرد: در قرآن آیات فراوانی در زمینه انتخاب افراد وجود دارد. اشاراتی که در قرآن کریم به وحدت شده است و آیه مبارکه «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» در همین راستا است. آیه مبارکه «تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى» یکی دیگر از مظاهر این امر است و می‌گوید تک تک یا به جماعت برای اقامه امر خداوند به‌پا خیزید. گذشته از اینکه شهید مطهری در کتاب خود به این امر اشاره کرده است، شهید سیدمحمدباقر صدر نیز کتابی در این رابطه دارد.
لطفی‌نیا در ادامه خاطرنشان کرد: مطمئناً اینگونه است که قرآن کریم و دین الهی که برای اقامه حق در اجتماع انسانی است، چطور می‌تواند جامعه انسانی را رها کند و برای او رهنمود و دستوری نداشته باشد. اگر می‌بینیم انسان‌های بزرگی همچون امام خمینی(ره) در راستای تاریخ اسلام توانستند گام‌های بزرگ انسانی و اجتماعی بردارند و یک جامعه را در راستای دین شکل دهند به این جهت بوده است که دین برای اداره جامعه دستورالعمل دارد. ما هر چه از مشکلاتی که در جامعه اسلامی ملاحظه می‌کنیم برای این است که خیلی‌ها به اینکه دین می‌تواند، دستورالعمل کاملی برای اداره جامعه داشته باشد، باورمند نیستند.
این داور مسابقات بین‌المللی قرآن اظهار کرد: هم‌اکنون نیز از مقامات کشوری تا همه افرادی که عاشق قرآن و اسلام هستند باید در این راه بکوشیم که باورهای دینی ارزش‌های دینی و اصول دینی را به دور از هرگونه شعارزدگی باورمندانه در جامعه پیاده شود. دولتمردان، قانونگذاران و همه ارکان جامعه باید به این امر اعتقاد داشته باشند. کما اینکه ملت باور خود را همیشه در همه عرصه‌های اجتماعی و به خصوص در حرکت‌های بزرگ مردمی، هرساله اعلام کرده است و باورمندی خود به اسلام و ارزش‌های دینی را اعلام کرده و می‌کند.
این پیشکسوت قرآنی کشورمان با بیان اینکه هنوز‌ انسان‌های سیاست‌زده و آنهایی که سیاست‌شان با دیانت فاصله دارد و آنهایی که هنوز به این امر باور ندارند که سیاست را می‌توان تماماً براساس اصول دینی و قرآنی ترسیم کرد، حضور دارند،‌ عنوان کرد: چنین آدم‌هایی نه بر اساس خیانت بلکه بر اساس جهل به اینکه سیاست را می‌توان، براساس و اصول دینی پیاده کرد باور ندارند و همچنین در جای خود می‌تواند ضربه بزند.
لطفی‌نیا اذعان کرد: از سوی دیگر هم ممکن است انسان‌هایی باشند که ظاهراً انسان‌های دینداری بوده و شعار پایبندی به اصول و مقام معظم رهبری را سر بدهند، اما نظام عملکردی آنها منطبق بر اصول و نظام ارزشی قرآن کریم نباشد. به شدت باید از انتخاب چنین افرادی پرهیز کرده و آینده جامعه را به دست چنین افرادی نسپاریم. هر دو این جهت به شاکله جامعه اسلامی ضربه خواهد زد.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان در انتخابات انتخابی براساس قرآن کریم و معیارهای معرفی شده از سوی این کتاب آسمانی داشته باشیم،‌ گفت:‌ از اول انقلاب بحث تعهد و تخصص مطرح بود، ‌تعهد و تخصص بر مبنای تقوا ملاک اصلی است، همه اینها نیروها را در جهت اتباع از رهنمودهای مقام معظمر رهبری و ولایت سوق می‌دهد. به اعتقاد من این دو عامل می‌تواند نشانه خوبی برای انتخاب افراد باشد.
این قاری بین‌المللی کشورمان با تأکید بر این که فرد انتخاب شده باید تقوا داشته باشد، افزود: هیچ لیست و فهرست‌ جناحی نمی‌تواند برای افرادی که خود را تابع قرآن می‌دانند، ملاکی برای انتخاب باشد، نمی‌توانیم بگوئیم چون فلان شخص در فلان فهرست جای دارد پس به او رأی بدهم و به این ترتیب به تکلیف خودم عمل کرده‌ام. باید آدم‌ها هرچند در فهرست‌های خوب هم باشند را شناخت. باید ملاک‌ها و معیارهایی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کرده است را در فرد مورد نظر ببیند.
لطفی‌نیا در بخش پایانی صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: قرآنی‌ها مانند همیشه و شاید بشتر از سایر اقشار دلبسته نظام بوده و هستند و همیشه سعی کرده‌اند در همه عرصه‌های حساس در جهت تسریع اهداف نظام تلاش کنند، امیدواریم در این مرحله نیز همیت خود را نیز نشان دهند و برای خدا در انتخابات شرکت کنند و به وظیفه خود به درستی عمل کنند.
captcha