تپش نبض کتاب در قلب تاریخ شیراز
کد خبر: 3479110
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴

تپش نبض کتاب در قلب تاریخ شیراز

گروه اجتماعی: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس کتابخانه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز را از میراث فرهنگی گرانبهای استان فارس و کشور توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، سعیده ابراهیمی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در بازدید از کتابخانه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز، آن را از میراث گرانبهای فارس و کشور عنوان کرد و گفت: این کتابخانه با قدمتی ۶۵ ساله مأمن بسیاری از پژوهشگران و نویسندگان استان فارس بوده است.
وی افزود: کتاب‌های غنی و آرشیو کم نظیر نشریات کتابخانه شهید آیت‌الله دستغیب، بستر مناسبی برای تحقیقات کتابخانه‌ای است که وجود همین ظرفیت باعث شده است بسیای از پژوهشگران نامدار شیراز تحقیقات خود را در این کتابخانه انجام دهند.
ابراهیمی ابراز کرد: بخش منحصر به فرد کتابخانه شهید دستغیب، آرشیو نشریات این کتابخانه است که می‌توان آن را غنی‌ترین آرشیو جنوب کشور دانست و در آن کمیاب‌ترین نسخه‌های بسیاری از روزنامه‌ها و نشریات کشور همچون اطلاعات، کیهان، فردوسی و یغما وجود دارد.
وی تاکید کرد: به کتابخانه شهید آیت‌الله دستغیب نباید فقط به دید یک کتابخانه نگریست بلکه این مکان فرهنگی و تاریخی، میراث گرانبهایی است که باید برای حفظ آن تمهیدات جدی اندیشیده شود.
 این استاد دانشگاه ابراز کرد: مشکلات این کتابخانه که جزو سرمایه های مسلم فرهنگی استان است نیازمند خرد جمعی و حمایت همه جانبه دستگاه‌های استان و شیراز خواهد بود. ساختمان کتابخانه نیازمند تعمیرات اساسی است و آرشیو نشریات آن باید در اسرع وقت در شرایط مطلوب قرار گیرد، امری که تحقق آن نیازمند حدود ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار است که امیدواریم خیران و مسئولان استان در این مسیر اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس را یاری کنند.
وی در پایان، وجود حدود ۷۰ هزار نسخه کتاب و بیش از ۳هزار و پانصد عضو در این کتابخانه را فرصتی مناسب برای ترویج کتابخوانی توصیف و خاطرنشان کرد: موقعیت مکانی کتابخانه شهید آیت‌الله دستغیب در قلب مجموعه زندیه شیراز می‌تواند زمینه ساز آشنایی گردشگران داخلی و خارجی با  ظرفیت های فرهنگی مردم این دیار نیز باشد.
بنابر این گزارش، در سال 1326 توسط رئیس وقت اداره فرهنگ فارس انجمنی به نام انجمن کتابخانه ملی فارس با شرکت 12 عضو تشکیل شد.  این انجمن برای محل کتابخانه، چندین مکان را در نظر گرفت و بالاخره با جلب موافقت وزارت فرهنگ و اداره کل باستان شناسی ایران، قسمت جنوبی باغ نظر(موزه پارس) برای ساختمان آن در نظر گرفته شد. نقشه این بنا توسط آندره گُدار فرانسوی {طراح آرامگاه حافظ} مدیر وقت اداره کل باستان شناسی، طرح‌ریزی و پس از تصویب برای اجرا به شیراز فرستاده شد.
یادآور می‌شود، این کتابخانه که در نهایت در تاریخ 14 مرداد 1329 کتابخانه آغاز به کار کرد و چهره‌های مطرح فرهنگ و ادب شیراز ریاست آن را بر عهده داشته‌اند، بعدها به کتابخانه شهید آیت‌الله دستغیب تغییر نام داد و اکنون یکی از معتبرترین کتابخانه‌های ایران به شمار می‌رود.
captcha