دُری گرانبها بر فراز کوه‌های شهرستان خوشاب
کد خبر: 3479177
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۹
سیاحت و زیارت در قاب ایکنا/

دُری گرانبها بر فراز کوه‌های شهرستان خوشاب

گروه هنر: تقریبا در جنوب شرقی مرکز شهرستان خوشاب شهر سلطان آباد، بعد از گذر از روستاهای روکی و طالبی با عبور از داخل کانالی سیلابی و ماسه‌ای به طول چهار کیلومتر، بر فراز کوه‌هایی بلند و رفیع به امامزاده‌ای می‌رسیم که همچون دُری گرانبها در دل این کوه در تاریکی شب می‌درخشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، از قدیم الایام، امام‌زادگان از قداست خاصی نزد ما ایرانیان برخوردار بودند، مردم برای نذر و نیاز به آن‌ها مراجعه و یا با روشن کردن شمع و پارچه‌ای سبز، از امام زادگان که از نوادگان ائمه(ع) به شمار می‌روند، طلب حاجت می‌کردند و با گذشته سال‌ها، هنوز هم در دل کوه‌ها، شهر و آبادی‌ها امام زادگان مرید بسیاری از مردم‌اند، زائران و مجاوران بسیاری هم از داخل و خارج کشور به دیدن این اماکن مذهبی می‌روند.
تقریبا در جنوب شرقی مرکز شهرستان خوشاب شهر سلطان‌آباد، بعد از گذر از روستاهای روکی و طالبی با عبور از داخل کانالی سیلابی و ماسه‌ای به طول چهار کیلومتر، بر فراز کوه‌هایی بلند و رفیع به امامزاده‌ای می‌رسیم که همچون نگینی در دل کوه‌ها در تاریکی شب می‌درخشد.
امامزاده حیدر(ع) ﺑﻪ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺍﻫﺎﻟﻲ منطقه و اسناد ثبت شده در اداره اوقاف ﺍﺯ ﻧﻮﺍﺩﮔﺎﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﻮﺳﻲ ﻛﺎﻇﻢ(ع) است. ﻇﺎﻫﺮﺍ این دیدگاه با کتب ﺍﻧﺴﺎﺏ ﻣﻄﺎﺑﻘﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺷﺨﺼﻴﺖ ﻣﺪﻓﻮﻥ ﺩﺭ ﺑﻘﻌﻪ ﺑﻨﺎ ﺑﻪ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺑﻴﻬﻖ ﺑﺎ ﻫﻔﺖ ﻭﺍﺳﻄﻪ ﺑﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﻫﻔﺘﻢ شیعیان حضرت امام موسی‌کاظم(ع) ﻣی‌رﺳﺪ ﻛﻪ ﻧﺴﺒﺶ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻗﺮﺍﺭ ﺍﺳﺖ: ﺳﻴﺪ ﺣﻴﺪﺭﺑﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺍﻟﺒﺮﻭﻗﻨﻲ‌ﺑﻦ ﺣﺴﻦﺑﻦ ﻣﺤﻤﺪﺑﻦ ﺍﺣﻤﺪﺑﻦ ﻣﺤﻤﺪ ﺍﻟﺸﺮﻳﻒﺑﻦ ﺍﺳﻤﺎﻋﻴﻞﺑﻦ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺍﻟﻤﺮﺗﻀﻲﺑﻦ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﻮﺳﻲ ﺍﻟﻜﺎﻇﻢ(ع).
دُری گرانبها بر فراز کوه‌های شهرستان خوشاب
با جستجوی بیشتر درباره این اهل بیت(ع) پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) به نویسندگان و علمایی می‌رسیم که این نسب را تایید کرده‌اند. در کتاب فرهنگ جغرافیایی ایران از انتشارات دایره جغرافیایی ارتش، جلد نهم، صفحه 207، آمده طالبی یکی از روستاهای برازنده شهرستان سبزوار است و از دهستان سلطان‌آباد، از بخش‌های خوشاب شهرستان سبزوار به شمار آمده و از عظمت و جلالت این روستا بقعه مبارکه امام‌زاده حیدر(ع) بوده که دارای جلالت و عزت فوق‌العاده است.
در فهرست و بیلان عملکرد بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه خراسان صفحه 18 ذکر شده است، امامزاده حیدر(ع) در روستای طالبی دفن شده و آیت‌الله محمدمهدی بحرالعلوم در کتاب 4336 بقعه از بقاع متبرکه کل کشور ایران صفحه 5 نوشته امامزاده حیدر(ع) در بخش تکاب روستای طالبی شهرستان سبزوار مدفون است.
در فهرست بقاع متبرکه کل کشور، سازمان اوقاف و امور خیریه صفحه 173 نوشته شده است، امام‌زاده حیدر(ع) در بخش تکاب روستای طالبی شهرستان سبزوار مدفون است و کد آن 19164382 ثبت شده که نسبت شریف امامزاده حیدر(ع) به حضرت موسی‌بن جعفر(ع) می‌رسد.
دُری گرانبها بر فراز کوه‌های شهرستان خوشاب
امامزاده حیدر(ع) به دلیل قرار گرفتن در بالای کوه و به دلیل کم‌توجهی و مشکلات راه تاکنون نه دارای صحن است و نه دارای برق و روشنایی ثابت، بقعه متبرکه درون اطاقی قرار دارد که اطراف قسمت‌هایی از ساختمان در گذر زمان تخریب شده است.
منطقه استراحت زائران با فاصله اندکی در حدود چند صد متر پائین‌تر از بقعه متبرکه در فضایی سرسبز، بین درختان که از آب چشمه سیراب می‌شوند، قرار گرفته و برق قسمت استراحت‌گاه با دیزل ژنراتور و برق بقعه متبرکه توسط دو موتور برق به دلیل تامین نکردن روشنایی منطقه توسط شرکت برق که از آخرین روستا چهار کیلومتر فاصله دارد، تامین می‌شود.
با نگاهی به پرونده‌های موقوفات خیران شهرستان متوجه می‌شویم که در بین پرونده‌های موقوفات اداره اوقاف سبزوار پرونده‌ای وجود دارد که یکی از اهالی روستای طالبی باغ انگور این روستا را وقف پذیرایی از زائران این امامزاده در گذشته کرده است که نشان می‌دهد اهالی منطقه از ارادتمندان این امامزاده بزرگوار بوده و هستند.
دُری گرانبها بر فراز کوه‌های شهرستان خوشاب
حجت‌الاسلام حسین شم‌آبادی، مسئول فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان‌های سبزوار و خوشاب در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه از زعفرانیه در مسیر جاده سبزوار به نیشابور به طول 51 کیلومتر و مسیر سبزوار به سلطان آباد ـ روستای طالبی می‌توان به زیارت امامزاده حیدر(ع) شرفیاب شد، به ضریح جدید این امامزاده اشاره کرد و گفت: این ضریح جدید ساخت هنرمندان اصفهانی است و هزینه‌های آن تماما توسط خیران پرداخت شده است.
حجت‌الاسلام شم‌آبادی با بیان اینکه بهسازی جاده‌های منتهی به بقعه متبرکه و استراحت‌گاه زائران به زودی آغاز خواهد شد، اظهار کرد: برای سال 1395 برنامه‌ریزی شده است تا با کمک‌های مردمی طرح توسعه اطراف حرم آغاز شود و بتوانیم آنچه که در شأن فرزندان اهل‌بیت پیامبر(ص) است، ایجاد کنیم.

مطالب مرتبط
captcha